Bohusracet 2009 - Shorthanded på Västkusten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Bohusracet 2009 - Shorthanded på Västkusten

Inlägg av blur » ons 18 feb 2009, 14:30

Nä, i år skall vi inte låta Hans smita förbi :D

I Strömstad var vi 16 minuter före dem förra året, men sedan blev det blekt och parkering för oss på väg till Norge. Vi tappade över 1.5 timmar på Hans på 6 timmars segling mellan Strömstad via Trestein ner till Ulholmskären (First 31.7 seglade sträckan på 5:33 men vi behövde 6:11 i en J/109). Men det är ju charmen med distanskappsegling :roll:

Men som sagt. I år blir det inte lika enkelt 8)

Vi skall också försöka hitta ett sätt så att både deltagare och "publik" kan få koll på hur alla ligger till vid varje rundning, så blir det hela lite mer intensivt.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 18 feb 2009, 22:25

Vi gör väl som förra året - laddar med lasagne till frukost, lunch OCH middag. Det plus kexchoklad o barnens kvarglömda Fanta gjorde oss snabba :wink:
Skämt åsido... Det finns lite grejer som vi kunde gjort annorlunda, så det skall nog gå att kapa ytterligare lite på seglad tid och distans.
Räkna inte bort oss helt, har nästan börjat vänja mig vid att ha Nazistpriset stående på bokhyllan. Dvs på jobbet - frugan var inte odelat positiv till att ha "gravurnan" hemma... :roll:

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 02 mar 2009, 10:42

Robin skrev: Ajjemen, inmälan skickas in i dagarna!

//Robin

Robin, vart tog ni vägen....?
Har inte sett att ni anmält er än :wink:

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 04 mar 2009, 09:43

28 båtar anmälda! :D

spackel
Guldmedlem

Sailonliine

Inlägg av spackel » ons 04 mar 2009, 10:47

Jag håller på med lite lobbyverksamhet för att vi skall köra motsvarande sträcka som Bohusracet i Sailonline, akta er för det spelet det är gravt beroendeframkallande.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 04 mar 2009, 13:02

Varför nöja sig med Sailonline....?
Segla det riktiga Bohusracet - det är också beroendeframkallande :wink:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Sailonliine

Inlägg av toaen » ons 04 mar 2009, 14:46

spackel skrev:Jag håller på med lite lobbyverksamhet för att vi skall köra motsvarande sträcka som Bohusracet i Sailonline, akta er för det spelet det är gravt beroendeframkallande.
Funderade på den tanken igår. Det hade varit intresant.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 04 mar 2009, 14:52

Jag förstår helt och hållet din entusiasm Hans..:)
Lite annorlunda nu än i Pronto..?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 04 mar 2009, 14:53

Hans skrev:Varför nöja sig med Sailonline....?
När jag fick se tråden om Bohusracet tyckte jag genast att det var en intresant seglats.

Dock finns det tre "aber".

1. Jag är ingen kappseglare och dessutom är orken begränsad
2. Den båten jag har LYS-tal på har bara LYS 0,91
3. Den båten som jag skulle vilja segla med har inget Svenskt LYS-tal bara ett Norskt som säger 1,02

tommy

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 04 mar 2009, 20:54

toaen skrev:Dock finns det tre "aber".

3. Den båten som jag skulle vilja segla med har inget Svenskt LYS-tal bara ett Norskt som säger 1,02

tommy
Tommy
1 - En shorthanded segling är inte bara en kappsegling mot de andra båtarna utan lika mycket en utmaning/tävling mot sig själv där man testar gränserna "lite lagom". För de riktiga tokarna finns ju ultramarathon o andra masochistiska övningar.
2 - löser du med att köra med båten i "Aber nr 3"
3 - Prata med tävlingsledningen (Pär Bäck), det är ju faktiskt en båt som redan anmält sig med NorLYS-tal. Jag tror nog att det funkar även för er :)

Sen vill jag även uppdatera med att det faktiskt är 29st båtar anmälda nu - senaste båt är tydligen en CB66 Racer - här snackar vi om entusiaster som nästan platsar i den kategori jag nämner i sluter av svar 1 :wink: Kanon-kul!!!
Alla (nästan) kan vara med!
/Hans (First 31.7 OURSY)

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » ons 04 mar 2009, 22:13

Ja, blir det västan och 12-14 m/s kan det bli låååångt och vååååt i en CB66....
Imponerande satsning!
//Niklas S
(startnummer 1 :D )

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 05 mar 2009, 12:02

toaen skrev:
Hans skrev:Varför nöja sig med Sailonline....?
När jag fick se tråden om Bohusracet tyckte jag genast att det var en intresant seglats.

Dock finns det tre "aber".

tommy
Förstår nog lite hur du menar, skulle misstänka att 2 och 3 beror helt på 1 egentligen...
Ork och motivation är det ont om även här för tillfället, sen är man ju inte överbegåvad med koncentration och fokus heller just nu... så vi får väl se om det blir något race i år

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 05 mar 2009, 15:27

Vill man så kan man.... :wink:
Singlehanded verkar alldeles för jobbigt OCH farligt. Men short-/doublehanded ger ju utrymme för för lite vila.
Om man klarar av att semestersegla under högsäsong så hävdar jag att man klarar av att segla Bohusracet.
Med rätt segelföring och vettigt vaktschema så är det som en ovanligt lång semesteretapp - och om orken tryter eller vädret är för jäkligt är det hela tiden nära in till hamn.
Och det krävs inga speciella förberedelser av båten - vi körde i princip med samma utrustning som vid midsommar-firandet helgen före.
Slängde iofs ut ungarnas krabbhåvar och plockade av tyget på sprayhooden....

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 05 mar 2009, 15:39

Hans skrev:Vill man så kan man.... :wink:
...
Nej, inte på långa vägar, tyvärr....

Men som sagt, man vet inte förrän det blir dags, kanske blir det 3:e gången gillt?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 05 mar 2009, 16:36

SWE54 skrev:
toaen skrev:

tommy
Förstår nog lite hur du menar, skulle misstänka att 2 och 3 beror helt på 1 egentligen...
Ork och motivation är det ont om även här för tillfället, sen är man ju inte överbegåvad med koncentration och fokus heller just nu... så vi får väl se om det blir något race i år
Jag tro att din misstanke är något ogrundad.

beträffand punkt 1, så är ju många av de som kommer att segla Bohusracet rutinerade kappseglare med båtar som har ganska högt LYS-tal. Å andra sidan nån skall ju komma sist. Den enda form av organiserad segling som jag ägnar mig åt är 24-timmars, vilket jag uppskattar i hög grad. Beträffande orken under 24-timmars så brukar jag va med när vi startar och dragit upp riktlinjerna för seglingen. Det har alltid varit min båt vi använt. Sen går jag och lägger mig. Tids nog börjar de andra att bli trötta och då får jag min möjlighet 8) att segla i något sånär utvilat skick.

Beträffande punkt 2 så är det min gamla storfidra som jag anser att jag seglat färdigt med och har haft planer på att sälja. Ev seglar jag upp henne till Stockholm till att börja med och har henne som sommarstuga när vi hälsar på barn och barnbarn.

Punkt tre är min "nya" båt - en "motorseglare" med kosterskrov och däcksalong med invändig styrplats. En udda båt med med masten i framkant sittbrunnen, men med mycket goda boutrymme. Något svenskt LYS-tal finns inte, men en uppgift finns om ett Norskt LYS-tal på 1,01 http://www.seiling.org/baat/finnBaatId.do?baatId=6592. och enligt en dansk site LYS 1,02 http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=F ... LER&pr=676

Sen har jag faktiskt pratat med en av mina kompisar som har en FinGal och som inte var helt avvisande. Vi får se - det är ju ett tag kvar till sommaren.

Men det är kanske lugnast att hålla sig till den virtuella seglingen på nätet.

tommy

Hans skrev;

Slängde iofs ut ungarnas krabbhåvar och plockade av tyget på sprayhooden....

Det där med krabbhåvarna förstår jag, men inte fortsättningen. Själv funderar jag på att tillverka en sprayhood/dooghause i glasfiber. Gjorde en sån till min gamla havsfidra. Det var underbart. Stabilt och hade många fördelar och dessutom väckte den en viss uppmärksamhet.
Bilagor
DIS.jpg
dis_fr_bb_nf_kap_50.jpg
dogghause_50.jpg

Skriv svar