tillverkare av septitankar
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
tillverkare av septitankar
Hej,
Nu börjas det med vårarbetet, och försökte hitta tillverkare på septitankar i plast har endast hittat Örnplast, men skulle vilja ha fler att välja på). De som finns i handlen fungerar inte eftersom måtten är lite speciella, och om jag skulle använda en standardtank blir det för lite volym.
Rostfritt hade jag tänkt att skippa dels för priset, men också för vikten - några synpunkter?
Tacksamt som alltid tar jag emot synpunkter, ideer och tankar.
Hälsningar
Mats
Nu börjas det med vårarbetet, och försökte hitta tillverkare på septitankar i plast har endast hittat Örnplast, men skulle vilja ha fler att välja på). De som finns i handlen fungerar inte eftersom måtten är lite speciella, och om jag skulle använda en standardtank blir det för lite volym.
Rostfritt hade jag tänkt att skippa dels för priset, men också för vikten - några synpunkter?
Tacksamt som alltid tar jag emot synpunkter, ideer och tankar.
Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142
Re: tillverkare av septitankar
Plast är bara billigare i serieproduktion, jag svetsade min rostfria tank på 50 l för 2000:- (2004).
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö
Vetus har ett stort utbud av tankar, 25-390 liter.
Hälsningar Magnus.
Hälsningar Magnus.
Jag har några plast-tankar liggande. VIlka mått behöver du? (eller hur mycket plats har du?)
mvh, Magnus
mvh, Magnus
Praktisk Båtägande hade en artikel för något är sedan. Ett företag tillverkade en plasttank efter kundens mall, men jag har för att det blev dyrt. Skall du ha skräddarsydd blir nog rostfritt mer kostnadseffektivt.
Vad sägs om denna toatank? (45*80, 25 tjock vid utlopp/inlopp och 35 tjock vid lucka)
mvh, Magnus
mvh, Magnus
-
Björn Green
- Erfaren medlem
Vetus har även gummisäckar för ändamålet. Finns i 4 storlekar, passar i de konstigaste utrymmen. Ofta enklast hänga bakom toan / mot skrovet / under tvättstället, typ. Jag har använt det i flera båtar, i flera decenier. De kostar dubbelt mot färskvattensäckar.
Lycka till, Björn.
Lycka till, Björn.
Om du inte vil ha uönsket odeur skall du välje rostfritt eller helt specielt plast från tex. Tek-Tank i England.
Steen
Danmark
Danmark
Jag hade på 1970-talet en gumisäck till toatank. Det fungerade bra i många år tills vi lånade ut båten en vecka. Vid normalt användande skulle luftningen va öppen. När man tömde säcken med pumpen skulle luftningen va stängd. Killen som lånade båten stängde luftningen när han tömde tanken, men glömde öppna den igen. När jag kom ner i båten en vecka senare luktade det död och pina i båten. Tanken hade spruckit i svetsen - i överkant som tur var.Björn Green skrev:Vetus har även gummisäckar för ändamålet. Finns i 4 storlekar, passar i de konstigaste utrymmen. Ofta enklast hänga bakom toan / mot skrovet / under tvättstället, typ. Jag har använt det i flera båtar, i flera decenier. De kostar dubbelt mot färskvattensäckar.
Lycka till, Björn.
Kollade på Vetus flexibla toatankar. Kunde dock bara få upp prislistan. Har tankarna bara två anslutningar. En 38 mm för tillopp och tömning och en 16 mm för luftning?
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Björn Green
- Erfaren medlem
I princip behövs bara en 38 mm anslutning i botten, ingen luftning, det ska inte vara nån luft i säcken.
Ibland får man in luft, t.ex om nån ovan pumpar torrt i toan. Därför ansluter jag numera även luftning, men håller den alltid stängd, utom när jag mekar.
Uppskattas av båtgrannarna.
Mellan toa, säck och bottengenomföring sitter en 3vägskran (3x120 grader) så man kan välja väg. Bottengenomföringen har egen kran. Med däckstömning behövs ytterligare en kran.
Nackdelen med gummisäck är, som Tommy upptäckte, att livslängden är kortare än rostfritt. Räkna med 10 år.
Bland fördelarna är att man inte behöver tömningspump (bara att klämma) eller tankmätare, man ser ju på säcken hur mätt den är...
Steen, det ÄR speciell plast i säcken. Med stängd ventilation luktar det varken på insidan eller utsidan, det senare till skillnad från rostfria tankar.
Skitbra
Björn.
Ibland får man in luft, t.ex om nån ovan pumpar torrt i toan. Därför ansluter jag numera även luftning, men håller den alltid stängd, utom när jag mekar.
Uppskattas av båtgrannarna.
Mellan toa, säck och bottengenomföring sitter en 3vägskran (3x120 grader) så man kan välja väg. Bottengenomföringen har egen kran. Med däckstömning behövs ytterligare en kran.
Nackdelen med gummisäck är, som Tommy upptäckte, att livslängden är kortare än rostfritt. Räkna med 10 år.
Bland fördelarna är att man inte behöver tömningspump (bara att klämma) eller tankmätare, man ser ju på säcken hur mätt den är...
Steen, det ÄR speciell plast i säcken. Med stängd ventilation luktar det varken på insidan eller utsidan, det senare till skillnad från rostfria tankar.
Skitbra
Björn.
Nu missar herrarna en liten detalj: Nedbrytningen i tanken kräver syre, om man vill att de aeroba bakterierna skall göra sitt arbete. I en oluftad tank blir processen helt annorlunda - där trivs bara de anaeroba bakterierna. Personligen skulle jag därför inte välja en säcktank till toan bara av det skälet. Annars har jag bra erfarenheter av flextank som extra vattensäck och i andra sammanhang används sådana till och med som tillfälliga bränsletankar.
Sedan har jag genom åren lärt mig, genom flitigt seglande i sjögång, att nästan ingenting som inte är bergfast monterat och sitter orubbligt fast kan förhindras att skava. Även detta riskscenario gör att en bajs-säck känns litet extra osäker. Väljer man en flexibel tank (om man nu inte tror på luft-modellen till förhindande av äcklig doft) skall man absolut tänka på detta. Ett sätt är ju att ha tanken som "foder" i ett utrymme som inte är dränerat. Händer det osannolika men obehagliga blir ju eländet mer lokalt och hanterbart.
PS: Kolla här: http://www.sxk.se/tekniska/btf/skrov/toa/toasyst.pdf
Sedan har jag genom åren lärt mig, genom flitigt seglande i sjögång, att nästan ingenting som inte är bergfast monterat och sitter orubbligt fast kan förhindras att skava. Även detta riskscenario gör att en bajs-säck känns litet extra osäker. Väljer man en flexibel tank (om man nu inte tror på luft-modellen till förhindande av äcklig doft) skall man absolut tänka på detta. Ett sätt är ju att ha tanken som "foder" i ett utrymme som inte är dränerat. Händer det osannolika men obehagliga blir ju eländet mer lokalt och hanterbart.
PS: Kolla här: http://www.sxk.se/tekniska/btf/skrov/toa/toasyst.pdf
Anders S