Sailing for Jesus
Sailing for Jesus
Joh 3:16
Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.
Jacob Vierø, Naval Architect skrev så här om båten:
Nya Elida är inte en skuta. Hon är vad man kallar en “performance megayacht” ? alltså en mycket stor och snabbgående segelyacht. Det är mer modernt än klassiskt, det är nytänkande, det är banbrytande ? det är framtiden!
Elida kommer att bli världens första glasfiberfartyg som får segla med många passagerare på alla världens hav. Glasfibern valde vi på grund av dess styrka i förhållande till dess vikt. Nya Elida är något större än Elida IV, men väger bara ungefär hälften och det är här vi ska leta efter den fart vi har lovat alla.
Inspirationen är inte helt överraskande hämtad från de många Volvo Ocean Race-projekt vi har varit med om att assistera under årens lopp.
Skrovet har allt det ett modernt skrov ska och bör ha med avsikt på prestanda och lättmanövrerbarhet. Fartyget är faktiskt ultramodernt i hela sitt tänkande. Det är och blir en pärla. Som arkitekt skulle jag vilja visa detta för min omgivning.
Idag seglade jag ut på Marstrandsfjorden strax efter Elida. Till min oerhörda förvåning visade hon sig segla riktigt långsamt. Visserligen tycks hon inte ha haft största genuan uppe i den svaga vinden av någon anledning men i övrig fullt ställ. Jag trodde Elida var en riktig racer. Hon ser riktigt racig ut och riggen syntes skyhögt över hustaken på sjömils avstånd.
Någon som vet vad hon har för LYS-tal?
Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.
Jacob Vierø, Naval Architect skrev så här om båten:
Nya Elida är inte en skuta. Hon är vad man kallar en “performance megayacht” ? alltså en mycket stor och snabbgående segelyacht. Det är mer modernt än klassiskt, det är nytänkande, det är banbrytande ? det är framtiden!
Elida kommer att bli världens första glasfiberfartyg som får segla med många passagerare på alla världens hav. Glasfibern valde vi på grund av dess styrka i förhållande till dess vikt. Nya Elida är något större än Elida IV, men väger bara ungefär hälften och det är här vi ska leta efter den fart vi har lovat alla.
Inspirationen är inte helt överraskande hämtad från de många Volvo Ocean Race-projekt vi har varit med om att assistera under årens lopp.
Skrovet har allt det ett modernt skrov ska och bör ha med avsikt på prestanda och lättmanövrerbarhet. Fartyget är faktiskt ultramodernt i hela sitt tänkande. Det är och blir en pärla. Som arkitekt skulle jag vilja visa detta för min omgivning.
Idag seglade jag ut på Marstrandsfjorden strax efter Elida. Till min oerhörda förvåning visade hon sig segla riktigt långsamt. Visserligen tycks hon inte ha haft största genuan uppe i den svaga vinden av någon anledning men i övrig fullt ställ. Jag trodde Elida var en riktig racer. Hon ser riktigt racig ut och riggen syntes skyhögt över hustaken på sjömils avstånd.
Någon som vet vad hon har för LYS-tal?
Re: Sailing for Jesus
Men allvarligt talat. Vad kan Elida ha för LYS-tal? Någonstans mellan 1,05 och 1,15?T skrev:2,12
![]()
/T
Jag är gravallvarlig.Brendan skrev:Men allvarligt talat. Vad kan Elida ha för LYS-tal? Någonstans mellan 1,05 och 1,15?T skrev:2,12
![]()
/T
Gör som jag; en sökning på nätet.
/T
Jag har sökt men icke funnit. Var hittade du den häpnadsväckande uppgiften 2,12? Det kan inte vara samma båt som jag (1,09) kappseglade med idag och lätt seglade ikapp och höll stången.T skrev:Jag är gravallvarlig.Brendan skrev:Men allvarligt talat. Vad kan Elida ha för LYS-tal? Någonstans mellan 1,05 och 1,15?T skrev:2,12
![]()
/T
Gör som jag; en sökning på nätet.
![]()
/T
Det är sant att Elida fått 2,12 i LYS, hon seglade med detta under Göteborg offshore race 2007. Att hon inte seglar upp till detta är helt uppenbart. Som jämförelse har ju 100-fotaren Hyundai 2,20 om jag inte minns fel.
Jag fick nöjet att segla med Elida förra vintern och hon har helt klart potential till betydligt mer än 1,15, men hon behöver naturligtvis vind och en vass kryssbåt är hon nog inte. På öppna bogar med 8 m/s+ kan man nog få henne att kana på ordentligt (vill minnas att vi toppade 13 knop på halvvind 10-12 m/s) men förra vintern fanns det en hel del trim att åtgärda. Kunskapen finns hos delar av besättningen så det kommer nog vad det lider. Min gissning på ett rättvist LYS/SRS-tal på en djungelbana ligger i trakterna av 1,40, men för att segla upp till detta krävs det som sagt att det blåser en del och att det inte är för mycket korta ben med därtill hörande boathandling. Slagdueller undanbedes
//Niklas S
Jag fick nöjet att segla med Elida förra vintern och hon har helt klart potential till betydligt mer än 1,15, men hon behöver naturligtvis vind och en vass kryssbåt är hon nog inte. På öppna bogar med 8 m/s+ kan man nog få henne att kana på ordentligt (vill minnas att vi toppade 13 knop på halvvind 10-12 m/s) men förra vintern fanns det en hel del trim att åtgärda. Kunskapen finns hos delar av besättningen så det kommer nog vad det lider. Min gissning på ett rättvist LYS/SRS-tal på en djungelbana ligger i trakterna av 1,40, men för att segla upp till detta krävs det som sagt att det blåser en del och att det inte är för mycket korta ben med därtill hörande boathandling. Slagdueller undanbedes
//Niklas S
Står inte det också i bibeln, att de som söker skola finna?Brendan skrev:.....Jag har sökt men icke funnit. Var hittade du den häpnadsväckande uppgiften 2,12? Det kan inte vara samma båt som jag (1,09) kappseglade med idag och lätt seglade ikapp och höll stången.
Olika båtar har olika egenskaper vid olika vindstyrkor och vid olika vindriktningar. Och med olika besättningar med olika intresse av t.ex trim.
Min erfarenhet är att större båtar har problem i lätta vindar, dom axar för dåligt, helt enkelt.
/T
Vindförhållandena, c:a 3 m/s, var föralldel perfekta för Comfort 30-an, som är en riktig blekskenare. Men ändå - 2,12 är ett skrämmande högt LYS-tal. Om Elida hade haft sin maxgenua satt hade jag nog inte haft skuggan av en chans. Har också en känsla av att de slarvseglade i början och skärpte sig efterhand, när de kanske såg att de höll på att bli omseglade av en allmogebåt. Vi hade inte riktigt samma kurs heller. Jag seglade dikt bidevind och de något lägre, av allt att döma för att gå leden Skäreleja, Vannholmen norrut. Men det borde ha gynnat dem, tycker jag.
Då borde hon väl egentligen ha Lys 3.16 ?
Sen är det bara för skeppar pastorn med gastar (förlåt, församling) att hoppas på sin gud att ordna resten som vanligt...
Sen är det bara för skeppar pastorn med gastar (förlåt, församling) att hoppas på sin gud att ordna resten som vanligt...
Nu är väl inte skepparn ombord "pastor". Hans pappa Lennart Tarren Abrahamsson, som startade Elidabåtarna, läste till pastor vid Svenska Missionsförbundets Teologiska Seminarium på Lidingö i vuxen ålder och verkade som pastor i Kungshamns och Lysekils missionsförsamlingar under några år. Stefan är nog bara skeppare, men det är inte så illa det heller.JohnPaul skrev:Då borde hon väl egentligen ha Lys 3.16 ?
tommy
som har Tarren att skylla på/tacka för att jag började segla.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Hur välmenande det där Elida-gänget än är, så sprider de fasansfullt oljud i skärgården. Det är en fullständig styggelse, rent bedrövligt och att betrakta som klockren(!) miljöförstöring! Och ett hån mot god smak och sjönsång.
Tarrens ljud-terror-gäng sprider mer oljud än en unge i en gummibåt med tvåtaktare! Skillnaden är att ungen kan man få tyst på!
Hur gör man för att få tyst på Elida-gänget?
mvh Sven-Barry
Tarrens ljud-terror-gäng sprider mer oljud än en unge i en gummibåt med tvåtaktare! Skillnaden är att ungen kan man få tyst på!
mvh Sven-Barry
Ja! Hör! (eller inte).S-B A-son skrev:Hur välmenande det där Elida-gänget än är, så sprider de fasansfullt oljud i skärgården. Det är en fullständig styggelse, rent bedrövligt och att betrakta som klockren(!) miljöförstöring! Och ett hån mot god smak och sjönsång.
mvh Sven-Barry
Jag vet ju allt, säger somliga, men jag vet heller inte hur man tystar Elida då de brister ut i sång.
Anders S
Då har du inte upplevt flygterrorn över Björlanda Kile och Nordre älvs fjord! Den blir man aldrig av med. Elidas utbrott är ändå ganska sporadiska.S-B A-son skrev:Hur välmenande det där Elida-gänget än är, så sprider de fasansfullt oljud i skärgården. Det är en fullständig styggelse, rent bedrövligt och att betrakta som klockren(!) miljöförstöring! Och ett hån mot god smak och sjönsång.
mvh Sven-Barry
HEJ
Har varit inne i henne o det var bedrövligt. Bara vit plast o biblar. Projektledaren sa även att dom hadde monterat en kortare o tjockare köl för att minska djupgåendet. Fans inte en millimeter ombonads känsla inuti.
Segla för Jesus är betald av pingströrelsen. Undrar vad han däruppe tycker om eländet.
Men fräck o se på. Nä låt oss slippa se dessa flytande religösa skränande reklamjippon.
Nä låt dom hålla till på land. Som i knutby t.ex.
Ateist
Har varit inne i henne o det var bedrövligt. Bara vit plast o biblar. Projektledaren sa även att dom hadde monterat en kortare o tjockare köl för att minska djupgåendet. Fans inte en millimeter ombonads känsla inuti.
Segla för Jesus är betald av pingströrelsen. Undrar vad han däruppe tycker om eländet.
Men fräck o se på. Nä låt oss slippa se dessa flytande religösa skränande reklamjippon.
Nä låt dom hålla till på land. Som i knutby t.ex.
Ateist
Stefan