Powercleat till storskotet - någon som provat?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
dator9
Platinamedlem

Powercleat till storskotet - någon som provat?

Inlägg av dator9 » mån 11 maj 2009, 09:22

Jag föreställer mig att det kanske kan vara lättare att släppa skotet under belastning. Jag har dock aldrig sett någon som har det eller hittat nåt med google. Enligt Spinnlock skall det funka.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Powercleat till storskotet - någon som provat?

Inlägg av SWE54 » mån 11 maj 2009, 13:58

Är det en sådan här du tänker på...?

Bild

Fantastiskt bra, går att lossa och låsa enkelt från alla håll. Lätt att styra med en fot tex. monterar man den i rätt vinkel så kan man även segla med den öppen och bara höja armen så låser den. Fattar inte varför inte fler har dom. Har haft sådan i 5 år nu.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » mån 11 maj 2009, 14:21

Det är just detta som är anledningen till min undran. Varför är det så få som använder dem? Vad är haken :?:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 11 maj 2009, 14:52

De enda anledningarna jag kan komma på är väl i så fall priset och det faktum att man ännu inte har provat. Kan inte tänka mig att gå tillbaka till camcleaten igen...

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » mån 11 maj 2009, 16:16

Jag är inte bekant med alla nya ord. Vad är en powercleat. Skotet som visades såg vanligt ut.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » mån 11 maj 2009, 16:25

Bild

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » mån 11 maj 2009, 16:34

Jag har tittat på såna där och har inte förstått fördelen jämfört med en bra råtta. Kan någon förklara?

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » mån 11 maj 2009, 17:09

Fördelen skulle väl vara att den är enklare att lossa och kanske till viss del även låsa. En varning för de minsta modellerna som enligt flera inte verkar tåla samma belastning som de mindre servocleatsen utan tenderar att gå sönder. De större ska tåla mer och funkar kanske helt ok!?
//Daniel

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » mån 11 maj 2009, 17:20

Tack för svaret! Det var just det att de tål samma laster. En bra råtta kan låsas och lossas med liten vinkel på flera meters avstånd. För mig är det samma pryl med olika "utseende". Söker fler förslag. Sotarn vill jag fråga om du kom ut på Lidingö runt.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 11 maj 2009, 18:35

sotarn skrev:Fördelen skulle väl vara att den är enklare att lossa och kanske till viss del även låsa. En varning för de minsta modellerna som enligt flera inte verkar tåla samma belastning som de mindre servocleatsen utan tenderar att gå sönder. De större ska tåla mer och funkar kanske helt ok!?
Framförallt så är det låsningen som aldrig krånglar.
Det ska väl tilläggas att jag seglar väldigt mycket solo och sitter då framför skotskenan. Vid varje slag ska då taljan runt ca 170 grader och med den gamla camcleaten fick man styra in skotet något för att få in det, även dra lite för att det skulle hamna rätt. Jag sitter nästan alltid uppe på däck och det blir en bit ner till taljan.
Med spinnlocken ligger skotet alltid i och jag tittar inte ens på den längre, det bara funkar oavsett vinkel.
Sitter man alltid nära sin talja så spelar det kanske mindre roll och gör ingen större skillnad.

Det är väl bara dom större som funkar till storskot, dom ska ju passa mekaniskt i taljan med.

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » mån 11 maj 2009, 18:59

Det du beskriver är en råtta av sämre sort. Linan ska gå i endast lätt sträckt.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 11 maj 2009, 19:03

Om Lewmars orginaldelar är av sämre sort så...
Nej det hade inte spelat någon roll vad det hade suttit för camcleat.
Jag provade faktiskt även en Servocleat men inte ens med den var det felfritt. Det största felet var inte cleaten i sig utan "vinkelfelen". Med Spinnlocken spelar det ingen roll.
Skotet används mycket, det släcks och skotas nästan oavbrutet, jag slet ut den första Spinlocken på 2 år / 2000 nm.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2009, 19:25

Det finns finfina varianter på lättrörliga skotarmar med fina råttor på, som säkert skulle kunna fungera de också, men de är dyra. Kan Powercleaten spara en kullagrad skotarm för tvåtusen med tillhörande råttor, så är det väl bara att handla? Problemet är väl priset (om man klarar sig lika bra med en bra servocleat) eller där man har litet hårdare belastning och måste ha stabilare (läs trögare och stelare) grejor? JAg tittade just på hur storskotet skall dras på Staren, och Da Shit verkar vara en dubbelskotning med en Ronstanarm för tvåtusen, till detta två spärrblock (á 800) och en halvrulle dyneemaskot för en tusing... HU!
Anders S

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » mån 11 maj 2009, 19:26

Jag tycker faktiskt att de råttor jag fått prova från Lewmar inte håller måttet. Alldeles för hårda för att linan ska gå i lätt. Frågan var från början varför powercleat är bra. Variationen av styrning av linan till råttor gör i alla fall mig lite undrande om för och nackdelar.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 11 maj 2009, 19:34

Det har suttit en skotarm på min men problemet blir när man seglar mycket solo och sitter framför skotskenan. Som det är nu funkar det klanderfritt från alla håll och Spinnlocken har gjort stor skillnad för mig på min båt... Det betyder ju inte att det blir lika stor förbättring för alla såklart.

Skriv svar