Trots att jag haft båt i Lomma i flera år har jag aldrig tappat någon mast där, men tappat mast har jag gjort, och sett liknande har jag också. Så för att ge Tommy lite live-känsla:
case 1: Jag skulle ensam rigga en partialriggad båt i IF-stolek. Spridarna sitter lite lågt på den modellen, så den väger över åt toppen när man lyfter i en sling under spridarna. Bara lite, men ändå. Så jag hissade framgångrikt masten, fick roten på plats i mastfoten (trodde jag) och skulle bara vända mig om och ta något, när jag vänt mig tillbaka till masten var roten inte längre i mastfoten .... en liten båge, och masttoppen satt i dyn.
Det var bara att ta upp masten, det enda som var skadat var Windexen.
Jag skulle såklart satt slingen högre upp när jag var ensam, men vana och lathet leder en lätt på villovägar.
Inget dramatiskt, inga större skador, men det kunde gått mycket illa.
case 2: Isomatmast på en båt av Nova-typ. Sling under enkelspridaren på sedvanligt sätt. När masten lyfts nästan helt upp ur masthålet i däck (avmastning alltså) rörde sig ena spridaren mot centrum, kanske hade vantet hakat i något på däck, och klippte av slingen som då hade dragits in tight mellan spridare och spridarfäste. ... masten ramlade snett neråt och hängde i ca 45 graders vinkel, vilandes i mastgenomföringen och mot ett skott inne i båten.
Bara att ringa efter mobilkran då ingen ville röra mastkranen (masten såg ut att hänga lite i kranen) eller vara i närheten av den hängande masten. Båtägaren bjöd alla på öl medan vi väntade på kranen.
Masten höll utmärkt för detta, likaså hålet i däcket (med beslag) och inredningen i båten. Inga egentliga skador alls, en liten rispa på skottet inombords. För säkerhets skull togs däcksbeslaget av under vintern så att däcket kunde inspekteras - inga skador (GRP är segt).
Isomats spridare (på dessa modeller) är fästa med en bult och en utstickande liten alu-tapp i masten, de kan röra sig en del i horisontalplanet (när masten är rest).
Sens moral: rörliga spridare skall man se upp med.
Så Tommy, två stycken live-berättelser. Nöjd?
Edit: Sånadär speciella beslag för att lyfta masten i, hade -rätt använda- gjort att dessa situationer inte uppstått. Isomat-masten är nog lite för tung (jag hade inte tagit risken). Det hade också gått med annan teknik, rätt använd! Tex ett halvslag ovan spridarna på fall 1. Eller säkrat att slingen inte kom in i klippområdet i fall 2 ... efterklokhet är den enda riktigt exakta vetenskapen.