Vad offrade ni till havsguden förra året?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Vad offrade ni till havsguden förra året?

Inlägg av Tommy » ons 13 maj 2009, 17:11

Intressant historia. Jag har alltid föreställt mig att masten skulle gå av om den föll rakt ner under påmastning.

Vad var det för båtmodell som mastade på?
Var masten genomgående eller på däck?
Var det masthead eller 7/8-del?
Kanske du inte minns, men jag skulle nog minnas en sådan smäll ganska många år efter.. :D

Låg inte båt B lite väl nära om den fick windexen (masttoppen) över sig? Hur såg det egentligen ut på platsen?

Tackar för info!! Nyfiken // Tommy

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » ons 13 maj 2009, 18:20

Min favoritmejsel gick överbord när jag skulle justera Ankarolinarullen. Harmar alltjämt, för den fina tunga mejseln hade kommit som ett tillbehör till en Penta U 21 aktersparkare nångång på tjugotalet, förtäljer legenden. Tidigare har jag förlorat två armbandsur vid förtöjningsmanövrar. Det ena var typ Musse Pigg, men det andra var inga dåliga - eller billiga - grejer, tyvärr.

Tll sjöss gäller ju den selektiva tyngdkraftens lag: om en mojäng kan välja mellan att falla inombords eller utombords, så väljer den mestadels att ramla eller studsa utombords. F.ö. samma lag som dikterar att en smörgås alltid ramlar med smörsidan nedåt.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 13 maj 2009, 18:31

Ett par dyra glasögon ligger nog ännu på tre meters djup vid min förra bryggplats, eller numera en bit längre ner i dybotten. Jag fiskade länge med håv utan resultat, numera bär jag senilsnöre och skäms inte.

För många år sedan böjde jag mig ner vid kajkanten på en flytande hamnanläggning där jag var platschef under byggnaden, och bilnycklarna gled ur fickan och jag såg dem singla flera meter i det klara vattnet innan de försvann på tjugo meters djup.
Inga reservnycklar och till hemmet var det en färd på dryga timmen plus en färja på nästan timmen.
Fick lift med arbetskamrater och en låskille nästa dag till bilen.

Det första jag gör när jag kommer ombord är att tömma alla fickor på allt innehåll.
Av skadan blir man vis.

MVH
Håkan
vis
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 maj 2009, 20:27

Tommy skrev:Intressant historia. Jag har alltid föreställt mig att masten skulle gå av om den föll rakt ner under påmastning.

Vad var det för båtmodell som mastade på?
Var masten genomgående eller på däck?
Var det masthead eller 7/8-del?
Kanske du inte minns, men jag skulle nog minnas en sådan smäll ganska många år efter.. :D

Låg inte båt B lite väl nära om den fick windexen (masttoppen) över sig? Hur såg det egentligen ut på platsen?

Tackar för info!! Nyfiken // Tommy
Jag minns naturligtvis mycket väl, och vem har sagt att det var påmastning? (hint, kolla tidpunkten). Men behöver du verkligen veta de här detaljerna, det handlar bara om att tappa en mast? Det är så att det inte hände mig utan en klubbkamrat, och berättar jag alla de här detaljerna får han skylta framför andra Lommabor på forumet. Det har han inte bett om eller fått ta ställning till. Men om det är mycket viktigt kan jag ta kontakt med honom och fråga om han vill ringa dig. Vad har du för telefonummer?
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 13 maj 2009, 23:56

Hej Anders S!

Jag har faktiskt aldrig sett en mast tappas, det var bara därför jag var så intresserad av att veta lite mer kring händelsen. Genuint intresserad av vad som hände, thats all. Båtmodell kan du säkert ange publikt utan att hänga ut någon, samt om det verkligen inte blev några som helst skador på båten eller masten (!) förutom Windexen. Och t.ex. hur vilken vinkel masten hade då stroppen brast, du skrev <45 grader, men var det nära 45 grader eller nästan vågrätt. Inbillar mig att det är en viss skillnad.

(om du tycker att det är att hänga ut någon så finns ju också den eminenta funktionen "Personligt meddelande")

Hälsningar // Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 14 maj 2009, 06:09

Trots att jag haft båt i Lomma i flera år har jag aldrig tappat någon mast där, men tappat mast har jag gjort, och sett liknande har jag också. Så för att ge Tommy lite live-känsla:

case 1: Jag skulle ensam rigga en partialriggad båt i IF-stolek. Spridarna sitter lite lågt på den modellen, så den väger över åt toppen när man lyfter i en sling under spridarna. Bara lite, men ändå. Så jag hissade framgångrikt masten, fick roten på plats i mastfoten (trodde jag) och skulle bara vända mig om och ta något, när jag vänt mig tillbaka till masten var roten inte längre i mastfoten .... en liten båge, och masttoppen satt i dyn.
Det var bara att ta upp masten, det enda som var skadat var Windexen.
Jag skulle såklart satt slingen högre upp när jag var ensam, men vana och lathet leder en lätt på villovägar.

Inget dramatiskt, inga större skador, men det kunde gått mycket illa.

case 2: Isomatmast på en båt av Nova-typ. Sling under enkelspridaren på sedvanligt sätt. När masten lyfts nästan helt upp ur masthålet i däck (avmastning alltså) rörde sig ena spridaren mot centrum, kanske hade vantet hakat i något på däck, och klippte av slingen som då hade dragits in tight mellan spridare och spridarfäste. ... masten ramlade snett neråt och hängde i ca 45 graders vinkel, vilandes i mastgenomföringen och mot ett skott inne i båten.
Bara att ringa efter mobilkran då ingen ville röra mastkranen (masten såg ut att hänga lite i kranen) eller vara i närheten av den hängande masten. Båtägaren bjöd alla på öl medan vi väntade på kranen.

Masten höll utmärkt för detta, likaså hålet i däcket (med beslag) och inredningen i båten. Inga egentliga skador alls, en liten rispa på skottet inombords. För säkerhets skull togs däcksbeslaget av under vintern så att däcket kunde inspekteras - inga skador (GRP är segt).
Isomats spridare (på dessa modeller) är fästa med en bult och en utstickande liten alu-tapp i masten, de kan röra sig en del i horisontalplanet (när masten är rest).

Sens moral: rörliga spridare skall man se upp med.

Så Tommy, två stycken live-berättelser. Nöjd?

Edit: Sånadär speciella beslag för att lyfta masten i, hade -rätt använda- gjort att dessa situationer inte uppstått. Isomat-masten är nog lite för tung (jag hade inte tagit risken). Det hade också gått med annan teknik, rätt använd! Tex ett halvslag ovan spridarna på fall 1. Eller säkrat att slingen inte kom in i klippområdet i fall 2 ... efterklokhet är den enda riktigt exakta vetenskapen.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 14 maj 2009, 10:13

Vår gamle skicklige kranförare tjatad alltid om att "fixera roten". Alltså, kicken kopplades i masten och sen var det bara att tajta till.
--
Vi sätter ett litet sling runt kranens hisswire och kopplar ett genuafall i slinget. Det känns säkrare så.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 14 maj 2009, 10:16

Jaramaz skrev:Så Tommy, två stycken live-berättelser. Nöjd?
"Coolt", tack :P I brist på Anders S berättelse var detta alldeles perfekt!

Själv har jag mastat av och på ca 30 gånger, klarat mig hittills... Hjälpt till vid ett antal andra. Likafullt har jag sett 100-tals tillfällen men aldrig ett "tapp". Men master är tydligen segare än man tror och klarar tydligen detta.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 14 maj 2009, 21:15

Jag läste nog rubriken lite slarvigt när jag skrev mitt förra inlägg. Frågeställningen gällde ju förra året. Jag har visserligen dåligt minne, men jag kan inte komma på nått jag tappade i sjön under fjolåret. Däremot lyckades jag tapp jobbets skruvdragare i sjön för en halvtimme sen, när jag skulle gå hem från båten efter att jag monterat lite elprylar. :oops: Den var nästan ny, då jag fick den i stället för en, även den nästan ny, som jag glömde i en sommarstuga som tillhör en norrman som bor i Dubai.

Jag får väl åka till järnaffären när de öppnar till morgonen, som tur är 07.30 och köpa en tredje på tre månader. :evil:

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » sön 17 maj 2009, 00:25

Fresso skrev:Jag tappade tre fendrar (pga. billiga linor) men en hittade hem till hösten, en klocka och locket till kaffepannan. Snusdosan blev en improviserad MOB övning.
I år har jag hitills bara tappat i en latta. Den får ligga vid båtplatsen tills det blir behagligare badtemperatur.
Det är redan dags för en uppdatering. Jag förlorade motorkåpan till utombordaren i höststormen i oktober förra året, defekt låsning. Nytt på årets konto är ett stycke spliterny livboj med ställning. Upptäckte att den var borta idag. Livbojen var min ljulklapp. Jag hängde upp den på pulpitten men hade slut på strips att låsa fast den med.. Hoppas på bra vind och snabb seglats under årets äventyr.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » sön 17 maj 2009, 20:40

2008. 2st vinchskaft. Original Enkes aluminium/bakelit :-( Ena tappade flickan och andra jag och på samma resa ännu tillpå köpet :( snopet.
De flöt inte... de jag köpte istället är av ng sort "plast"(komposit?) och de flyter :-)

(ok rubriken var "förra året") Har dock hunnit med att ofrra redan i år :( sjösatte idag. Äntligen. Saldot 1st näbbtång och x-antal e-låsringar till riggbult (asken åtke av däck pga blåsten)

Nu äntligen är hon sjösatt och flyter :) alla genomföringa håller tätt :) tom. nya logg&eko :)
Motoren startade på första (MB2/50S) :o
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » mån 18 maj 2009, 17:45

Min erfarenhet, som dock inte gäller fjolåret, är att havsguden (seglare?) gillar vinsch-handtag. Jag har bistått honom med två stycken, Lewmar, ett med låsning.
/ALm

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 26 maj 2009, 06:06

Det är jag som är havsguden!

Under de sensaste tre åren har jag plockat upp följande ur farlederna på väst- och sydkusten:

- Dubbel kapock-dyna med frottehandduk ovanpå
- 3 fendrar
- 1 paddel (passade perfekt, det var precis vad vi saknade för att uppfylla klassreglerna)
- 2 fotbollar
- solmadrass
- 2 levanger
- 1 båtshake

Winsch-handtag och master ser dock ut att vara offrade till någon annan gud som bor längre ner under ytan.

Tack alla anonyma donatorer!
X-342 SWE 18 "Kexet"

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » sön 31 maj 2009, 22:25

Idag offrade så även jag ett vinschhandtag, tyvärr ingen vanlig sort. Vet ni var jag kan finna en ersättare?
Bild

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » mån 01 jun 2009, 09:05

gvs skrev:Idag offrade så även jag ett vinschhandtag, tyvärr ingen vanlig sort. Vet ni var jag kan finna en ersättare?
Det är väl till en bottendragen vinsch som finns på t ex en IF?
Kolla med Hjertmans, de säljer iaf kompletta vinschar av den typen http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=306&xartnr=.

edit:
undrar om det inte är Hjertmans art nr 4345-18 eller 4345-111, se http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=311&xartnr=
Senast redigerad av 1 Mr Sailman, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar