Tjafs om båthus
Tjafs om båthus
Nu är ju förstås alla ute och seglar men när ni är tillbaka kanske ni skulle vilja berätta lite om hur det funkar på er båtklubb när det gäller båthus.
På "min" båtklubb, som består av drygt 300 medlemmar, har vi några stycken som verkar tycka att det är en mänsklig rättighet att ha båthus av det permanenta slaget, dvs att det står uppe året om, år efter år. Därinne har de allt de behöver vilket gör det "omöjligt" att riva under båtsäsongen.
Är detta fenomen vanligt?
På "min" båtklubb, som består av drygt 300 medlemmar, har vi några stycken som verkar tycka att det är en mänsklig rättighet att ha båthus av det permanenta slaget, dvs att det står uppe året om, år efter år. Därinne har de allt de behöver vilket gör det "omöjligt" att riva under båtsäsongen.
Är detta fenomen vanligt?
Re: Tjafs om båthus
I vår klubb river man båthuset när båten inte är på plats.
Orsak, om husen är permanenta är de ju bygglovspliktiga!
Orsak, om husen är permanenta är de ju bygglovspliktiga!
Alla borde ha skägg
I min klubb har vi en städkväll på våren efter sjösättningen då alla vaggor, bockar,täckställningar, båtvagnar etc forslas till ett hörn av hamnplanen där de stuvas tätt ihop för att ge plats för bl.a. bilparkering. Vi sjösätter med mobilkran och då måste ev båthus vara rivna för att båten skall kunna lyftas. När båtarna stuvas med kranbilen på hösten är det sällan som båtarna hamnar på exakt samma plats som tidigare. Till sist vill vi slippa ha några fula båthus stående på hamnplanen under sommaren.
Staffan
Staffan
Lars L skrev:Vad tjafsar ni om.
Det här kallar jag "Båthus"
Jaa du, det tjafsas om att vissa hus ska få stå kvar och andra plockas ner. Ska man bryta mot bygglovsplikten? Hur många båthus får plats egentligen och vad ska man säga till alla medlemma som vill men inte får ha båthus och som rättar sig efter det medan några inte gör det.... Om det gäller bygglov så ska väl traktorskjulet också ha bygglov...eller? osv.... Det har pågått i flera ååår.
På vår båtklubb tjafsas det om allting, spelar ingen roll om vad. Dessutom tjafsar båtklubben med tomtägarföreningen och vägföreningen i vårt lilla område. Jag gjorde en period i styrelsen som min "värnplikt" när vi flyttade in. Det gör jag aldrig om. Kan det vara så att folk lever ut sina uppdämda frustrationer på jobbet eller hemma i den idella föreningen?
Däremot är medlemmarna härliga människor som är otroligt trevliga att snacka med (åtminstone 99% av dem). Det är ju iofs inte så konstigt, de är ju båtmänniskor!
Vad gäller båthus uppe eller inte, på vilket sätt stör de tycker du Annika?
Däremot är medlemmarna härliga människor som är otroligt trevliga att snacka med (åtminstone 99% av dem). Det är ju iofs inte så konstigt, de är ju båtmänniskor!
Vår hamnkapten eldar upp kvarvarande båtsskjul och du lär inte få ställa dit något nytt på hösten!Annika skrev:Om det gäller bygglov så ska väl traktorskjulet också ha bygglov...eller? osv.... Det har pågått i flera ååår.
Permanenta båthus är ett elände:
- fula
- riskfyllda; de håller knappast någon högre kvalitet. De kan då skada annat på hamnplanen. Vad finns i dem på sommaren?
- kräver byggnadslov. Troligen är klubben ansvarig.
En strikt linje från den som ansvarar för hamnen (ofta båtklubben) är bra om otillåtna båthus skall hållas efter. Morgs eldningsmodell är tydlig och enkel, alla kan förstå den - även om inte alla gillar den.
Ett alternativ är att klubben bygger en egen permanent hall, där medlemmar kan ha sina båter. Turlista, priser mm kan vara prioriteringsinstrument.
Det kan naturligtvis finnas klubbar som lever mer som Q tycks förespårka: låt husen stå kvar. Bra om det finns sådana klubbar för de som absolut vill ha sina båthus kvar, själv är jag glad om jag slipper vara med i en sådan klubb (fult, riskfyllt, upplagt för bråk).
- fula
- riskfyllda; de håller knappast någon högre kvalitet. De kan då skada annat på hamnplanen. Vad finns i dem på sommaren?
- kräver byggnadslov. Troligen är klubben ansvarig.
En strikt linje från den som ansvarar för hamnen (ofta båtklubben) är bra om otillåtna båthus skall hållas efter. Morgs eldningsmodell är tydlig och enkel, alla kan förstå den - även om inte alla gillar den.
Ett alternativ är att klubben bygger en egen permanent hall, där medlemmar kan ha sina båter. Turlista, priser mm kan vara prioriteringsinstrument.
Det kan naturligtvis finnas klubbar som lever mer som Q tycks förespårka: låt husen stå kvar. Bra om det finns sådana klubbar för de som absolut vill ha sina båthus kvar, själv är jag glad om jag slipper vara med i en sådan klubb (fult, riskfyllt, upplagt för bråk).
Re Jaramaz/Anders S:
Intressant att du svarar i Annikas sak.
Jag förespråkar inte att husen står kvar, jag bara undrade på vilket sätt de stör. Och kan också konstatera att det gärna tjafsas i ideella föreningar. Oavsett ämne så verkar det, med litet god vilja, gå att hitta uppslag till nya bråk.
Intressant att du svarar i Annikas sak.
I min båtklubb är hela området detaljplanerat och medlemmarna får bygga permanenta båthus om de bara har ett visst utseende. Man bygger ofta tillsammans för 3-5 båtar. Båthusen blir snygga och området blir betydligt vackrare med båthus än en massa skrot och vagnar som står här och där. De som inte vill ligga i hus får stå ute som tidigare. Båtarna skjuts in i husen med upptagningsmaskinen och varken kran eller vagnar behövs. Det finns många uppenbara fördelar med ett enkelt båthus.
Mr Q skrev:På vår båtklubb tjafsas det om allting, spelar ingen roll om vad. Dessutom tjafsar båtklubben med tomtägarföreningen och vägföreningen i vårt lilla område. Jag gjorde en period i styrelsen som min "värnplikt" när vi flyttade in. Det gör jag aldrig om. Kan det vara så att folk lever ut sina uppdämda frustrationer på jobbet eller hemma i den idella föreningen?
Förutom att så gott som alla är anskrämliga är det inte så mycket själva husen som stör utan mer de medlemmar som anser sig ha rätt att ta upp stora ytor med sina båthus oavsett vad hamnkapten eller styrelsen säger. Man respekterar vare sig årsmötesbeslut eller regler om bygglovsplikt för att värna om sitt eget intresse. Om fler skulle göra på det viset skulle alla båtar till slut inte få plats på området.
När jag gick med i klubben för några år sedan tänkte jag ungefär så här; åh vad trevligt att vara med i en klubb med huvudsakligen manliga medlemmar. Här måste det gå sakligt och förnuftigt till, utan en massa tjafs och intriger....
Tidigare var det i alla fall så att "båttäckning" blir byggnadslovspliktigt om det är permanent fäst i marken. Gjuter man ett par plintar för att huset ska stå kvar måste man ha byggnadslov.
Annars är det inte mycket att göra. Har årsmötet fattat ett beslut så är det det som gäller, det är styrelsens plikt att se till att årmötesbeslut följs. Revisorerna är tillsatta av medlemmarna för att övervaka att styrelsen sköter sig.
Man kan alltid ställa frågor skriftligen till styrelsen. Eller lämna en motion till årsmötet där man begär att årsmötet skall förtydliga vilka regler som finns. Men sen är det inte mer man kan göra.
På Mr Q undran "Kan det vara så att folk lever ut sina uppdämda frustrationer på jobbet eller hemma i den idella föreningen?"
kan bara svara Ja, absolut. I andra länder fyller tex puben samma funktion som våra ideella föreningar.
Annars är det inte mycket att göra. Har årsmötet fattat ett beslut så är det det som gäller, det är styrelsens plikt att se till att årmötesbeslut följs. Revisorerna är tillsatta av medlemmarna för att övervaka att styrelsen sköter sig.
Man kan alltid ställa frågor skriftligen till styrelsen. Eller lämna en motion till årsmötet där man begär att årsmötet skall förtydliga vilka regler som finns. Men sen är det inte mer man kan göra.
På Mr Q undran "Kan det vara så att folk lever ut sina uppdämda frustrationer på jobbet eller hemma i den idella föreningen?"
kan bara svara Ja, absolut. I andra länder fyller tex puben samma funktion som våra ideella föreningar.
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Re Mr Q/Anders S (Misstänker jag att Mr Q kan vara Anders S reinkarnerad? Nä... egentligen inte, men det är lika sannolikt som något annat...)
Det spelar väl inte någon roll om båthusen stör eller inte. OM de tillåts vara kvar kommer de permanentas allt mer och så småningom får man en konflikt med myndigheterna som kan leda till att arrendeavtalet för marken sägs upp eller annat djävulskap. Nu vet jag inte om just den i frågan aktuella marken arrenderas av kommunen eller inte.. men om man låter folk "bo in sig" blir det svårt att rubba senare. Därför klokt att hålla hårt på linjen att båthusen skall bort på våren, även om det för den enskilde båthusbyggaren kan verka hårt.
Det spelar väl inte någon roll om båthusen stör eller inte. OM de tillåts vara kvar kommer de permanentas allt mer och så småningom får man en konflikt med myndigheterna som kan leda till att arrendeavtalet för marken sägs upp eller annat djävulskap. Nu vet jag inte om just den i frågan aktuella marken arrenderas av kommunen eller inte.. men om man låter folk "bo in sig" blir det svårt att rubba senare. Därför klokt att hålla hårt på linjen att båthusen skall bort på våren, även om det för den enskilde båthusbyggaren kan verka hårt.
Q, som jag redan anfört i en tidigare tråd är Jaramaz (=jag) och AndersS inte samma person i något avseende. Intressant att du inte ser skillnaden, lite okänslig kanske?Mr Q skrev:Re Jaramaz/Anders S:
Intressant att du svarar i Annikas sak.Jag förespråkar inte att husen står kvar, jag bara undrade på vilket sätt de stör. Och kan också konstatera att det gärna tjafsas i ideella föreningar. Oavsett ämne så verkar det, med litet god vilja, gå att hitta uppslag till nya bråk.
Jag svararde inte i Annikas sak (som du i din vanliga provocerande stil försöker med), jag gjorde ett inlägg. Det är väl tillåtet, bäste Q? Eller, är det bara du som skall bestämma, både innehåll och form?
Ok, bra förklaring. Ja det måste väl vara upp till styrelsen att anslå regler och säkerställa att de efterlevs, särskilt om enskilda medlemmars ovilja att följa uppsatta statuter kan riskera hela klubbens fortlevnad. Det finns ju ett helt batteri med åtgärder av olika hårdhetsgrad att få en medlem att följa regler, där uteslutning ur klubben är det sista och kanske tråkigaste möjligheten. Den åtgärd som absolut inte biter alls är att klaga på sailguide.friseglarn skrev:Det spelar väl inte någon roll om båthusen stör eller inte. OM de tillåts vara kvar kommer de permanentas allt mer och så småningom får man en konflikt med myndigheterna som kan leda till att arrendeavtalet för marken sägs upp eller annat djävulskap. Nu vet jag inte om just den i frågan aktuella marken arrenderas av kommunen eller inte.. men om man låter folk "bo in sig" blir det svårt att rubba senare. Därför klokt att hålla hårt på linjen att båthusen skall bort på våren, även om det för den enskilde båthusbyggaren kan verka hårt.
Men att påpeka att man stör sig på något bara för saken skull, det får jag utslag av. Har jag också sett alltför mycket av den varan på klubbarna. Ska du verkligen använda den där polishen? Är den där båtvaggan (av stål) verkligen säker? Hur kan din båt vara så smal? Vissa verkar bara tycka att farten är viktig. Ska du verkligen ha den där färgen på förtöjningstamparna? Varför seglar inte alla Bavaria? Kolla vilken brackig båt, osv osv.