TommyTommy skrev:Sunt förnuft = sjömanskap. Hänsyn = sjömanskap.
Här har vi uppenbarligen ett fall med en snabbgående motorbåt i 10 meters-klassen, samt en julle som driver fram i några knop i farleden. En ganska trång plats med några hundra meters bredd. Det tjänar ingenting till att försöka analysera en olycka av detta slag mellan två fritidsbåtar medelst enbart strikta väjningsregler.
Det är rätt självklart att motorbåten måste hålla undan för jullen, något annat är inte praktiskt möjligt. Samt att jullen också visar prov på bristande sjömanskap om man väljer och ligga och "driva" fiskandes mitt i en trafikerad trång led.
Så båda kan klandras, och det är nog den viktigaste slutsatsen från de flesta kollisioner till sjöss. Sker en kollision så har båda ett ansvar, det kommer man nog inte ifrån.
Från det jag har läst så tycker jag att motorbåten bör bära huvudansvaret för att själva kollisionen skedde. Men jullen har bidragit till att olyckan överhuvudtaget kunde ske genom att befinna sig där, fiskandes i leden i låg fart.
Hälsningar
Tommy
Jag håller med i det mesta du skriver i detta inlägg - men
Trång farled - Hur ofta brukar du segla där? Vid de otal tillfällen jag passerat har då jag inte fått uppfattningen att det är trångt. Hade det varit mellan Sandviksholmen och Hamburgön då kanske man hade kunnat börja prata på trångt.
Om han bedrev dörjefiske efter makrill - då drev han inte - han gick med en stadig fart av ca 2 knop med ett antal dörjer släpande efter sig. En mycket vanlig sysselsättning här på kusten.
tommy