Pumpätaren

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Pumpätaren

Inlägg av Mr Q » sön 31 maj 2009, 16:45

Idag hände det igen. Jag skruvade dit den gamla pumpen, också den en Surgeflo, fast 12 liter/minut. Den nya för i år en 17 l/min Surgeflo har ju dött som skrevs i en annan tråd.

Den gamla gick jättefint hela dagen, tills den plötsligt lade av. Säkringen hade gått, den var 5 A. I med ny säkring, pumpen stendöd. 13 V vid kontakterna mätt med multiinstrument. Vad i hela fridens namn är fel? Denna pump satt i båten när vi köpte den i juli förra året och vi har gjort veckotur, långhelger, dagsetapper mm. Men nu dog den på en dag alltså.

Det som iofs är nytt till i år är den extra trycktanken. Den sitter i serie med pumpen på trycksidan och gör att det låter mindre, då pumpen inte behöver jobba hela tiden. Påverkar den något?

Kan det vara kablaget?

Tacksam för alla form av råd, det är helt omöjligt att segla med två barn utan färskvatten. I värsta fall ger jag upp och monterar en fotjagare, för så här kan det inte fortsätta.

mvh Q

bosseh
Diamantmedlem

Re: Pumpätaren

Inlägg av bosseh » sön 31 maj 2009, 21:00

Otroligt.
Lättare sagt än gjort nu men att kolla hur mycket ström pumpen tar när den går är intressant. Kollas enklast med tångamperemeter. En hög ström skvallrar om att pumpen får jobba hårt. 50% överström klarar säkringen under lång. Likaså skulle det bra att kolla spänningen vid pumpen när den går. Pumpen borde klara lite lägre spänning men är spanningen bra så är kablagaet bra. Eftersom du satt in tryckkärl så är det mest naturligt minska att något begränsar flödet.
--
Jag slängde ut en tveksam tryckpump, satt dit en riktig handpump typ vick-vick. Det bev lite väl tråkigt så jag skar av slangen och satte det en 99 kr biltema pump som körs med tryckknapp. Nu kan jag använda handpump eller elpump utan omkoppling. Det blev ganska lyckat tycker jag.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 31 maj 2009, 21:45

Det hör kanske inte hit och är väl heller ingen hjälp för Mr Q men jag har lite svårt att förstå vitsen med elpumpar för färskvatten. Känns inte bra att vara beroende av elsystemet för att få något så viktigt som vatten. Visst är det bekvämt att vrida på kranen som hemma men definitivt ingen nödvändighet. Med en fotpump har man händerna fria och det är enkelt att med ett lätt tryck på pedalen få exakt den mängd vatten som behövs.
Min erfarenhet är att det går åt mer vatten med elpump/trycksystem, verkar som det blir mer spill helt enkelt.
Klart jag är en konservativ bakåtsträvare! :-) Men jag har en elpryl mindre att bekymra mej för.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 31 maj 2009, 22:05

Jag kör också med fotpump, helt perfekt. Ser inte heller vitsen för el för just den saken (har annars en massa elprylar :) ) Fotpumpen är helt enkelt det som jag tycker är bekvämast.

En fråga till de som har elpump. Har ni två pumpar, en för färskvatten och en för sjövatten? Systemen kan ju inte gå ihop, det måste ju vara två separata kranar. Om de går ihop så måste man antingen skölja med någon liter extra varje gång, eller acceptera att färskvattnet egentligen är sjövatten.

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 01 jun 2009, 06:04

Tack för råden.

Jag tror jag kom på det "inatt". Jag har haft problem med otät koppling under diskhon. Det har legat droppar av vatten på träet mitt under diskhon. Men vem vet det kan ha skvätt även mot bakänden av pumpen, som sitter monterad ståendes med pumpdelen nedåt. Det kan alltså ha letat sig in vatten i motorhuset och kortslutit det? Synd att jag inte kände på ovansidan av pumpen igår.

Angående fotpump så skulle det givetvis vara bättre, men dels måste det i så fall monteras två, en för pentryt och en för toan. Dessutom är elpump så förgrymmat bekvämt! :mrgreen: På toan är det en slang som kan dras ur och användas för dusch.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 01 jun 2009, 06:28

hedgehog skrev:Det hör kanske inte hit och är väl heller ingen hjälp för Mr Q men jag har lite svårt att förstå vitsen med elpumpar för färskvatten. Känns inte bra att vara beroende av elsystemet för att få något så viktigt som vatten. Visst är det bekvämt att vrida på kranen som hemma men definitivt ingen nödvändighet. Med en fotpump har man händerna fria och det är enkelt att med ett lätt tryck på pedalen få exakt den mängd vatten som behövs.
Min erfarenhet är att det går åt mer vatten med elpump/trycksystem, verkar som det blir mer spill helt enkelt.
Klart jag är en konservativ bakåtsträvare! :-) Men jag har en elpryl mindre att bekymra mej för.

Det kan man ju tycka om man vill. Både systemen har sina fördelar, där elpump vinner om det finns flera tappställen: en pump som kan gömmas undan på ett svåråtkomligt ställe .... Kan med fördel kompletteras med en fotpump i pentryt, så blir det inga katastrofer.
Elpump är helt klart i första hand en bekvämlighetsfråga.
Detta svarar också indirekt på Tommys fråga. Det finns båtar som har en separat sjövattenspump för att tvätta ankarkätting osv., vilket är alldeles förträffligt att ha (ja, jag vet att det går att göra för hand).

Många har tråkiga erfarenheter av fotpumpars hållbarhet, vilket tycks vara både en kvalitets- / konstruktionsfråga och att de lätt utsätts för lite stora krafter.

Visst går det åt mer vatten med elpump, finns det bara tillräckliga vattentankar är det ett mindre problem. Att upphöja erfarenheter från en mindre båt till allmängiltig sanning är att ta i; om det nu finns de som vill ha elpump är det knappast något att moralisera över.

Åter till Q:s problem!
Kan det vara så att med ditt nya system så ligger pumpen och kör hela tiden? Få, om ens någon, vattenpump av detta slag är konstruerade för kontinuerlig drift. Speciellt om den drar tungt! Det verkar som om du fått problem när du installerade trycktank. Då är det väl kring det som du får felsöka.
För hög spänning har du nog inte fått.

Du kan mäta resistansen på polerna i pumpen. Är det rätt skall resistansen vara några Ohm; är det kortis är det inte bra, heller inte om det är mycket stor resistans.

Edit: Såg inte Q:s inlägg. Tror inte att "lite" vatten på pumpen får sådana konsekvenser, men det beror på konstruktion osv. (pumpar skall tåla lite vatten, vatten leder inte ström så bra som man kan tro (beroende på salthalt, men Q har väl inte det så salt?)). Om det vore så, borde vattnet torka in och kortisen försvinna. Mycket vatten kan leda till att det blir problem med kolen, och annat som till exempel lager, det är mycket som kan gå fel. Mät mät ...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 01 jun 2009, 08:08

Jag tror kvalitet lönar sig!
Jag köpte båten 1999 med en Flojet tryckvattenpump, okänt hur gammal pumpen var då. Men den var defintivt inte ny.
Pumpen har fungerat oklanderligt under de 10 år vi haft båten nu, trots långsegling, dusch ombord (vi har nog aldrig duschat iland sedan vi köpte Eilean) och precis som Q gjort, årlig tömning av tankarna. Och renoveringssatsen samt reservpumpen ligger där de ligger....

Angående diskussionen fot/resp tryckvatten. Har man båt med många tappställen och dusch blir svaret enkelt - tryckvatten.
Men med en eller möjligen två tappstälen och inget varmvatten hamnar saken i annat läge. Men å andra sidan, jag har ännu inte sett en fotpump som fungerat oklanderligt och utan läckage eller underhåll under över 10 års flitig användning. Så jag vet inte om bekymren verkligen är så mindre med manuella pumpar.

Vad som verkar vara rent skräp (förutom kinesiska kopior, "Surgeflo" måste vara ett försök att sno äran av "Sureflo", en kvalitetspump) är det de små elpumparna som inte känner av tryck utan styrs av en strömbrytare i kranen. En kompis hade ett sådant system och han verkade köpa nya pumpar årligen.

Angående sjövatten - att blanda färsk- och sjövatten i samma kran låter obehagligt. Jag har en handpump i pentryt för sjövatten, det räcker fint då i alla fall jag använder den mycket sällan.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 01 jun 2009, 08:30

Svar på Jaramaz fråga. Nej pumpen går inte så mkt och den stänger ju av så fort trycket återställts.

Men denna pump har jag ju faktiskt möjlighet att dissikera hemma in i minsta detalj för att se vad som gått sönder, då den nyköpta är inne på servicejobb. Det är mycket besynnerligt detta, för jag har nyligen inspekterat och kompletterat inne i elskåpet. Men jag får väl göra en kritisk granskning och jag tänkte också dra om kablaget från elskåpet till pumpen. Jag har funderat på att dra direkt från batterierna, men då blir det ännu en "lappningsinstallation", vill helst undvika det.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 01 jun 2009, 18:25

Jag var ned till båten ikväll för att demontera, samt ev göra litet tester på plats. Till min stora förvåning och glädje hoppade pumpen igång när jag flippade till strömbrytaren på panelen.

Hur detta hänger ihop har jag svårt att förstå, men jag kan svära vid Allahs heligaste kusin att jag hade 13V i kontakterna vid pumpen igår när den var död, uppmätt med multimeter. Det talar ju för fuktteorin, faktum var att kablarna som går in i motorhuset, dvs den ände som vetter uppåt mot diskhon inte satt helt tätt. Så jag tejpade där, samt tog bort strappningen av kontakterna från slangarna och lät kablaget strappas upp fritt i luften mot ena benet på motorhuset istället.

Just när jag skriver detta kom jag på att jag ska ta smältlim över ingången där kablaget går in i motorhuset.

Nåväl, hoppas detta var lösningen, annars lär man väl få riva halva kopplingsskåpet för at leta glapp eller ärgkontakt.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 01 jun 2009, 19:08

Jaramaz skrev:Visst går det åt mer vatten med elpump, finns det bara tillräckliga vattentankar är det ett mindre problem. Att upphöja erfarenheter från en mindre båt till allmängiltig sanning är att ta i; om det nu finns de som vill ha elpump är det knappast något att moralisera över.
Varför nu detta snack om allmängiltiga sanningar och moraliserande? Vem har moraliserat?
Jag redogjorde bara för min personliga uppfattning. Vad gäller vatten är främst två saker viktiga för mig: Att det räcker och att jag kan komma åt det när det behövs. Chansen att detta uppfylls anser jag är större med manuella pumpar än med elektriska. Självklart på bekostnad av en aning bekvämlighet men det gör mej inget. Självklart kan en manuell pump haverera precis som en elektrisk men om tillgången till ström försvinner hjälper det ju inte om pumpen är hel. Tillgång till vatten tycker jag är såpass viktig att det är befogat att resonera så.
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 01 jun 2009, 19:37

Visst har hedgehog rätt. I de flesta fall är tryckvatten onödigt. Med varmvatten och flera tappställen kan det vara motiverat. Förr tyckte jag elpumpar var en självklarhet. Men ibland blir man klokare med åren. Ska man ha elpump så ska man köpa kvalitet, billigt blir det inte. På dass har jag en fotpump och fan vet om ett tryckvattensystem verkligen underlättar tandborstningen. Mer oväsen blir det med elpumpar.
I köket har jag Whale handpump och tryckknappsstyrd enkel elpump. Den senare mest för att det tog sådan tid att tömma tanken för hand.
Observera att jag har ett mycket gått förhållande till elprylar men det finns gränser. Färskvattenförbrukningen blir löjligt låg med handjagare.
En elektrisk spolpump för sjövatten är mer motiverat, spola ankarkättningen, däck. Bra brandsläckare och nödkylning till motorn.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 01 jun 2009, 20:34

bosseh skrev:Visst har hedgehog rätt. I de flesta fall är tryckvatten onödigt. Med varmvatten och flera tappställen kan det vara motiverat. Förr tyckte jag elpumpar var en självklarhet. Men ibland blir man klokare med åren. Ska man ha elpump så ska man köpa kvalitet, billigt blir det inte. På dass har jag en fotpump och fan vet om ett tryckvattensystem verkligen underlättar tandborstningen. Mer oväsen blir det med elpumpar.
I köket har jag Whale handpump och tryckknappsstyrd enkel elpump. Den senare mest för att det tog sådan tid att tömma tanken för hand.
Observera att jag har ett mycket gått förhållande till elprylar men det finns gränser. Färskvattenförbrukningen blir löjligt låg med handjagare.
En elektrisk spolpump för sjövatten är mer motiverat, spola ankarkättningen, däck. Bra brandsläckare och nödkylning till motorn.
Har man varmvatten är det inte bara motiverat utan även nödvändigt med tryckvatten. Och hur man utifrån sina egna behov kan anse att andras tryckvatten är onödigt, kan jag egentligen inte begripa alls.

Från början ställde Mr Q en fråga om hur han ska kunna komma till rätta med sina elpumpsproblem men de flesta svaren handlar om hur förb. onödigt och egentligen helt värdelöst, det är med en elpump när man kan ha en manuell... Ja ja....

:o
/T

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 01 jun 2009, 20:50

T skrev:Har man varmvatten är det inte bara motiverat utan även nödvändigt med tryckvatten. Och hur man utifrån sina egna behov kan anse att andras tryckvatten är onödigt, kan jag egentligen inte begripa alls.

Från början ställde Mr Q en fråga om hur han ska kunna komma till rätta med sina elpumpsproblem men de flesta svaren handlar om hur förb. onödigt och egentligen helt värdelöst, det är med en elpump när man kan ha en manuell... Ja ja....

/T
Som sagt, min personliga uppfattning. I mitt första inlägg konstaterade jag också att detta nog inte skulle hjälpa Mr Q särskilt (som dock fått hjälp i andra inlägg).
Naturligtvis har jag inget att göra med andras bekvämlighet och bryr mej heller inte särskilt.
Men säkerhetsaspekten (om vi pratar om lite längre seglingar) tycker jag absolut är värd att diskutera. Sedan kan man ju ha synpunkter på vad man ska lägga sina surt förvärvade Ah på men då är vi åter inne på personliga preferenser.
/p

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 01 jun 2009, 20:54

hedgehog skrev:
T skrev:Har man varmvatten är det inte bara motiverat utan även nödvändigt med tryckvatten. Och hur man utifrån sina egna behov kan anse att andras tryckvatten är onödigt, kan jag egentligen inte begripa alls.

/T
Som sagt, min personliga uppfattning. I mitt första inlägg konstaterade jag också att detta nog inte skulle hjälpa Mr Q särskilt (som dock fått hjälp i andra inlägg).
Naturligtvis har jag inget att göra med andras bekvämlighet och bryr mej heller inte särskilt.
Men säkerhetsaspekten (om vi pratar om lite längre seglingar) tycker jag absolut är värd att diskutera. Sedan kan man ju ha synpunkter på vad man ska lägga sina surt förvärvade Ah på men då är vi åter inne på personliga preferenser.
Om man är på långsegling och inte har, eller inte kan komma på, ett sätt att få ut vattnet ur vattentanken om elpumpen skulle råka lägga av, kanske man egentligen inte borde vara på långsegling.

/T

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 01 jun 2009, 20:59

T skrev:Om man är på långsegling och inte har, eller inte kan komma på, ett sätt att få ut vattnet ur vattentanken om elpumpen skulle råka lägga av, kanske man egentligen inte borde vara på långsegling.

/T
Om elpumpen lägger av sätter man dit reservpumpen, precis som man gör om fotjagaren lämnar in. Men om elsystemet pajar eller strömmen tar slut har man förmodligen tillräckligt med problem utan att dessutom behöva lösa ett vattenbristproblem.
/p

Skriv svar