hedgehog skrev:...Min poäng är att med elpumpar är du beroende av att två system finns tillgängliga för att det ska bli nåt. Dels givetvis själva pumpen men också elsystemet. Kortsluts batterierna eller helt enkelt tar slut uppstår vattenbrist per definition. Inte i tanken men i kranen.

Sedan kan du ha hur många fungerande elpumpar i reserv du vill.
Men Hedgehog - är det inte så att om elsystemet slås ut kommer vi ha betydligt större problem med våra båtar än att man måste använda muskelkraft för att få vatten till fikat?
Jag är rätt övertygad att för flerparten seglare skulle en total frånvaro av ström ombord skulle anses vara tillräcklig illa för att behöva tillkalla assistans med den sista strömskvätten i mobiltelefonen.
Jag tycker diskussionen el vs muskler är utomordentligt fånig. Alla torde inse de marginellt ökade riskerna för trubbel med elpumpar jämfört med manuella d:o. Precis som de ökade riskerna med trubbel att ha plotter istf papperskort, snurra till jollen istf för åror, ekolod istf för lodlina, ratt istf rorkult, elbelysning istf fotogen, osv osv in absurdum.
På de flesta båtar dikteras inte valet av tryckvatten av någon slags ideologi, utan för att man har en båt som har många tappställen, varmvatten och förmodligen dusch. Och sträng vattendisciplin går att åstadkomma vid behov, trots alla dessa bekväma frestelser. Det är en fråga om vilja, det kan jag intyga.
Och skulle man segla över exempelvis Atlanten kan man ju enkelt slå av elpumpen och bara använda den manuella som naturligtvis ändå måste finnas i systemet. Det är ett gammalt beprövat långseglartrix.