Pumpätaren

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Pumpätaren

Inlägg av T » mån 01 jun 2009, 21:11

hedgehog skrev:
T skrev:Om man är på långsegling och inte har, eller inte kan komma på, ett sätt att få ut vattnet ur vattentanken om elpumpen skulle råka lägga av, kanske man egentligen inte borde vara på långsegling.

:o
/T
Om elpumpen lägger av sätter man dit reservpumpen, precis som man gör om fotjagaren lämnar in. Men om elsystemet pajar eller strömmen tar slut har man förmodligen tillräckligt med problem utan att dessutom behöva lösa ett vattenbristproblem.
Har man har brist på vatten lär det knappast bero på elproblem väl?

/T

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 01 jun 2009, 21:28

T skrev:
hedgehog skrev:
T skrev:Om man är på långsegling och inte har, eller inte kan komma på, ett sätt att få ut vattnet ur vattentanken om elpumpen skulle råka lägga av, kanske man egentligen inte borde vara på långsegling.

/T
Om elpumpen lägger av sätter man dit reservpumpen, precis som man gör om fotjagaren lämnar in. Men om elsystemet pajar eller strömmen tar slut har man förmodligen tillräckligt med problem utan att dessutom behöva lösa ett vattenbristproblem.
Har man har brist på vatten lär det knappast bero på elproblem väl?

/T
Ehh, driver du nu eller? Om elsystemet dött och du endast har elpumpar så lär väl vattenbrist bli resultatet?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 01 jun 2009, 21:46

hedgehog skrev:... Ehh, driver du nu eller? Om elsystemet dött och du endast har elpumpar så lär väl vattenbrist bli resultatet?
Du skrev ju själv, alldeles nyss, att man har en reservpump? Men även om man inte har det lär vattnet vara kvar i tanken. Så nån brist på vatten är det inte fråga om, möjligen en brist på fantasi om man inte kommer åt det.

/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 01 jun 2009, 22:25

Mr Q's fråga visar på problematiken med elpumpar. I det sammanhanget kan det vara värt att peka på alternativen och ifrågasätta behovet av elpumpar.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 01 jun 2009, 22:55

bosseh skrev:Mr Q's fråga visar på problematiken med elpumpar. I det sammanhanget kan det vara värt att peka på alternativen och ifrågasätta behovet av elpumpar.
Knappast. På detta forum har frågor kring problem med fotpumpar också varit uppe - svaret är inte då att ersätta med elpump. Q själv verkar heller inte direkt intresserad av fotvarianten, men vill gärna ha lite förslag hur han fixar sin elpump. Det får han inte genom att få höra att en fotpump är bättre.

Nä, älskarna av manuella pumpar vill konstigt nog utnyttja tillfället att framföra sina åsikter.

I sakfrågan om en manuell pump är bättre än en elektrisk har jag inte sett några fakta, utan bara tyckande. På flera båtar har jag haft fotpumpar, vilka jag regelbundet fått byta. De första var av sk riktig kvalitet, men det hjälpte inte. Numera kör jag med en elpump som uppenbarligen suttit på sedan mer än 15 år - funkar klanderfritt. Hörs inte heller.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 01 jun 2009, 23:12

Jaramaz skrev: Q själv verkar heller inte direkt intresserad av fotvarianten, men vill gärna ha lite förslag hur han fixar sin elpump.
Det har han fått av mig, bla. Råd om manuella pumpar är ett allmänt råd, inte specifikt riktat till Mr Q. Trots allt, det här är ett diskussionsforum.
Jaramaz skrev: Nä, älskarna av manuella pumpar vill konstigt nog utnyttja tillfället att framföra sina åsikter.
Så kan man tolka det. Eller så kan man se det som ett inlägg för att visa alternativen samt de problem som en elektrisk pump medför.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tis 02 jun 2009, 19:34

T skrev:
hedgehog skrev:... Ehh, driver du nu eller? Om elsystemet dött och du endast har elpumpar så lär väl vattenbrist bli resultatet?
Du skrev ju själv, alldeles nyss, att man har en reservpump? Men även om man inte har det lär vattnet vara kvar i tanken. Så nån brist på vatten är det inte fråga om, möjligen en brist på fantasi om man inte kommer åt det.

/T
Min poäng är att med elpumpar är du beroende av att två system finns tillgängliga för att det ska bli nåt. Dels givetvis själva pumpen men också elsystemet. Kortsluts batterierna eller helt enkelt tar slut uppstår vattenbrist per definition. Inte i tanken men i kranen. :-) Sedan kan du ha hur många fungerande elpumpar i reserv du vill.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Kalman
Erfaren medlem

Inlägg av Kalman » tis 02 jun 2009, 20:15

En god vän och granne till mig hade elpump med tryckgivare för start/stopp av pumpen. En dag låg båten ovanligt lågt vid bryggan. Han har sänkt den. Pumpen gick för en kran var öppen, trodde pumpen, men det var tryckgivaren som gick sönder. Båten vattenfylldes och sjönk. Som tur var så var det inte så djupt under kölen.

Det handpumpar i våran båt.
Kalman

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 02 jun 2009, 22:57

Kalman skrev:En god vän och granne till mig hade elpump med tryckgivare för start/stopp av pumpen. En dag låg båten ovanligt lågt vid bryggan. Han har sänkt den. Pumpen gick för en kran var öppen, trodde pumpen, men det var tryckgivaren som gick sönder. Båten vattenfylldes och sjönk. Som tur var så var det inte så djupt under kölen.

Det handpumpar i våran båt.
Kalman
Även om det låter hårt skulle jag vilja påstå att är man så dum att man lämnar en båt med en eldriven sjövattenpump påslagen och med genomföringen öppen hjälper inga handpumpar. Man kommer förr eller senare sänka sin båt på något annat vis.
En tryckvattenpump på sjövattnet är ju en tickande bomb som ovillkorligen måste kopplas bort från både el och vatten när den inte används.

Och vådan av att bete sig dumt med en eldriven sjövattenpump kan ju knappast påverka varken Q-s problem med sin färskvattenpump eller tillföra någor i den löjliga diskussionen om el- eller manuella pumpar är "bäst".
Senast redigerad av 1 Eilean, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 02 jun 2009, 23:16

hedgehog skrev:...Min poäng är att med elpumpar är du beroende av att två system finns tillgängliga för att det ska bli nåt. Dels givetvis själva pumpen men också elsystemet. Kortsluts batterierna eller helt enkelt tar slut uppstår vattenbrist per definition. Inte i tanken men i kranen. :-) Sedan kan du ha hur många fungerande elpumpar i reserv du vill.
Men Hedgehog - är det inte så att om elsystemet slås ut kommer vi ha betydligt större problem med våra båtar än att man måste använda muskelkraft för att få vatten till fikat?

Jag är rätt övertygad att för flerparten seglare skulle en total frånvaro av ström ombord skulle anses vara tillräcklig illa för att behöva tillkalla assistans med den sista strömskvätten i mobiltelefonen.

Jag tycker diskussionen el vs muskler är utomordentligt fånig. Alla torde inse de marginellt ökade riskerna för trubbel med elpumpar jämfört med manuella d:o. Precis som de ökade riskerna med trubbel att ha plotter istf papperskort, snurra till jollen istf för åror, ekolod istf för lodlina, ratt istf rorkult, elbelysning istf fotogen, osv osv in absurdum.

På de flesta båtar dikteras inte valet av tryckvatten av någon slags ideologi, utan för att man har en båt som har många tappställen, varmvatten och förmodligen dusch. Och sträng vattendisciplin går att åstadkomma vid behov, trots alla dessa bekväma frestelser. Det är en fråga om vilja, det kan jag intyga.
Och skulle man segla över exempelvis Atlanten kan man ju enkelt slå av elpumpen och bara använda den manuella som naturligtvis ändå måste finnas i systemet. Det är ett gammalt beprövat långseglartrix.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 03 jun 2009, 07:29

Apropå el, hur många har en huvudssäkring i båten? 8)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 03 jun 2009, 09:27

Mr Q skrev:Apropå el, hur många har en huvudssäkring i båten? 8)
Självklart har man ANL-säkringar. Däremot ingen huvudbrytare.
Startbatteriet har ingen säkring men huvudbrytare.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 03 jun 2009, 21:29

Kan det vara en sån här tab som satt igen någon ledning och därigenom skapar för högt pumptryck vilket överanstränger pumpen? Jag fick för övrigt en sprillans pump från Seaseas, snyggt!

Bild

Skriv svar