Kollision mellan två motorbåtar SAMMANFOGAD TRÅD
Re: Syns man bättre med mast?
"...skall tillämpa väjningsreglerna strikt och inte visa nån hänsyn över huvudtaget."
Skrev toaen.
Det där med att en tråd med rena spekulationer kan få ett så långt liv är inte så märkligt toaen, du bidrager med sådant som citatet ovan.
Det räcker nog för ytterligare sex-sju inlägg, varav detta är ett.
Men du skojade säkert, liksom jag ofta gör, det ger också liv i trådarna.
MVH
Håkan
Skrev toaen.
Det där med att en tråd med rena spekulationer kan få ett så långt liv är inte så märkligt toaen, du bidrager med sådant som citatet ovan.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Intressant tråd, och jag konstaterar att ingen från "regelsidan" har kommenterat mitt inlägg om motorbåt A i 25 knop, och segelbåt B i 5 knop ovan. Svårt?
Tråden har vissa likheter med tidigare tråd om väjningsregler, i detta att det handlar om sjömanskap / hänsyn / pragmatism kontra å andra sidan strikt regeltolkning. På det viset är den intressant, eftersom det ändå verkar finnas en del som hävdar regeltolkningssidan.
Men jag skojar ju bara
Tråden har vissa likheter med tidigare tråd om väjningsregler, i detta att det handlar om sjömanskap / hänsyn / pragmatism kontra å andra sidan strikt regeltolkning. På det viset är den intressant, eftersom det ändå verkar finnas en del som hävdar regeltolkningssidan.
Men jag skojar ju bara
I det fallet beter sig A helt felaktigt som upprepade gånger ändra kurs/fart. Dessutom bryter A mot principen om gott sjömanskap.Tommy skrev:
Överljudsfart är kanske inte så realistiskt, men låt oss ta ett fall med (A) en snabb motorbåt som går 25 knop, och (B) en liten segelbåt med utombordare som max gör 5 knop. A kan med lätthet snurra runt B som en mygga och just borra sig in i styrbord sida på B utan att B har en chans att freda sig. Är fortfarande B vållande? I alla lägen?
Men precis som det står i regel 17 så fritas inte B från sin skyldighet att väja.
Om A far runt som ett skållat troll så kommer han inte direkt få domstolens sympati.
I en tidigare fanns det väldigt många som ansåg att reglerna skulle tolkas strikt. Den som i detta fallet är motorbåten fick absolut inte ändra sin kurs. Nu helt plötsligt är det tvärtom. Fast den här gången är det ju en motorbåt som är busen.
Hur förklarar ni det, ni som då var "regeltolkare"?
--
Tommy, jag hade svarat tidigare men jag var iväg och vaxade. BB-sidan faktiskt.
Ja jag skojade eller raljerade naturligtvis. Jag försöker att leva efter principen att alltid behandla mina medmänniskor som jag själv vill bli behandlad. Dessvärre lyckas man inte alltid. Ibland gör man tabbar - tyvärr. Hoppas att motorbåtsföraren gjorde en tabbe och inte enbart höll på sin rätt till väg.Maxi33 skrev:"...skall tillämpa väjningsreglerna strikt och inte visa nån hänsyn över huvudtaget."
Skrev toaen.
MVH
Håkan
Det händer emellanåt att jag väjer för andra båtar trots att det borde va de andra som väjer för mig. När man gör något sådan skall man göra det distinkt och i god tid, så att det inte råder nån som helst tveksamhet om vad man gör. Annars är det farligt.
Men visst har man gjort tabbar när det gäller väjningsreglerna. Jag kommer ofta ihåg ett speciellt fall. Det ryser inom mig varje gång jag tänker på det, som tex nu. Det inträffade för ca 25 år sen.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Replik till Maxi33 Håkan.
Nej jag är inte så känsligt. Lugnt. Det är bra.
I övrigt.
Fast jag hävdar fortfarande i stick i stäv med de flesta att det är motorbåtens fel.
Tänker så här. Kanonväder. drar linan efter mig i lugn och ro.Just ingen trafik. Inga andra båtar...Jo ... Det kommer en stor motorbåt på håll. Lugnt, de styr väl förbi. Jag har ju knapt styrfart själv, 2 knop... Vad fan? Ser han mig inte? Men hallllååååå.....hjälp han rammar mig för bövelen!!! Dra på gas och styr undan. Fan han träffade låringen....vad mörkt det blev....jag hör bara ljud vad är det?...hallå....ingen hör mig?
Å det här.
Fan va skönt, lugnt ute, kul att dra på lite, ölen smakar bra men borde ha kylt mera. Fan, båtjäveln vill inte plana riktigt fast jag drog på fultl och gör väl runt 20 knyck, sätter sig på baken igen och drar svall. Skall kolla trimplanen, var är knappen.där. böjer mig upp igen och...jävlar! Det ligger en julle mitt framför oss, såg den inte för nosen stod ju så förb högt igen som det gör när det inte planar ordentligt.Helvitte! Styr undan, drar till höger så jag kommer före honom. Kan ju trassla in proppen i hans jävla lina... Skitt han ökade farten och drog på gasen, styr vänster för fan.-....jävl...för sent det smäller in i aktern!!! Tur jag inte rammade själva gubben. Han skulle hållit undan jag kommer ju från höger!!! Fan...lever han....??? Helvittte...
Kanske en saga för de flesta men kanske väldigt nära sanningen? Sjövägsregler, bah. Kör man sådär är man skyldig.
Nej jag är inte så känsligt. Lugnt. Det är bra.
I övrigt.
Fast jag hävdar fortfarande i stick i stäv med de flesta att det är motorbåtens fel.
Tänker så här. Kanonväder. drar linan efter mig i lugn och ro.Just ingen trafik. Inga andra båtar...Jo ... Det kommer en stor motorbåt på håll. Lugnt, de styr väl förbi. Jag har ju knapt styrfart själv, 2 knop... Vad fan? Ser han mig inte? Men hallllååååå.....hjälp han rammar mig för bövelen!!! Dra på gas och styr undan. Fan han träffade låringen....vad mörkt det blev....jag hör bara ljud vad är det?...hallå....ingen hör mig?
Å det här.
Fan va skönt, lugnt ute, kul att dra på lite, ölen smakar bra men borde ha kylt mera. Fan, båtjäveln vill inte plana riktigt fast jag drog på fultl och gör väl runt 20 knyck, sätter sig på baken igen och drar svall. Skall kolla trimplanen, var är knappen.där. böjer mig upp igen och...jävlar! Det ligger en julle mitt framför oss, såg den inte för nosen stod ju så förb högt igen som det gör när det inte planar ordentligt.Helvitte! Styr undan, drar till höger så jag kommer före honom. Kan ju trassla in proppen i hans jävla lina... Skitt han ökade farten och drog på gasen, styr vänster för fan.-....jävl...för sent det smäller in i aktern!!! Tur jag inte rammade själva gubben. Han skulle hållit undan jag kommer ju från höger!!! Fan...lever han....??? Helvittte...
Kanske en saga för de flesta men kanske väldigt nära sanningen? Sjövägsregler, bah. Kör man sådär är man skyldig.
Så jullen kan skita i väja trots sin skyldighet men motorbåten som inte är väjningsskyldig ska väja? Är det inte lite bakvända världen?
Det är möjligt att motorbåtsägaren drack öl men då var det lättöl eftersom ingen var alkoholpåverkad.
Mer troligt är att det gått till ungefär så här:
Motorbåten kommer mot sundet, siktar i mitten "en femma i sundet". Väl intrimmad med låg nos för bästa gångegenskaper. Ser jullen och siktar på att gå akter om trots att jullen är väjningsskyldig. Men tanke på båda båtarnas fart ska det gå.
Så minskar jullen sin fart och visar inga tecken på att väja. Utrymmet mellan land och jullen är för litet. Motorbåten kan alltså inte gira BB. Att gira SB kommer att ge jullen en mördar-svallvåg. Dessutom är det osäkert om utrymmet om SB räcker till. Att gira och samtidigt dra av är uteslutet. Återstår att dra av men den levande kraften i motorbåten när den gått ur planing är för stor och därför kör den in rakt i sidan på jullen, visserligen med låg fart men med ödestigra konsekvenser. Motorbåten har följt reglerna, men hur tänkte mannen i jullen? "jag tänker visst inte väja, det får minsann miljonärsbåten göra". Eller?
Eftersom det finns så starka fördomar mot snabbgående motorbåtar, prova att i resonemanget byta ut "motorbåt" mot "stor segelbåt under segel". Är det lika självklart att den också är "the bad guy"
Det är möjligt att motorbåtsägaren drack öl men då var det lättöl eftersom ingen var alkoholpåverkad.
Mer troligt är att det gått till ungefär så här:
Motorbåten kommer mot sundet, siktar i mitten "en femma i sundet". Väl intrimmad med låg nos för bästa gångegenskaper. Ser jullen och siktar på att gå akter om trots att jullen är väjningsskyldig. Men tanke på båda båtarnas fart ska det gå.
Så minskar jullen sin fart och visar inga tecken på att väja. Utrymmet mellan land och jullen är för litet. Motorbåten kan alltså inte gira BB. Att gira SB kommer att ge jullen en mördar-svallvåg. Dessutom är det osäkert om utrymmet om SB räcker till. Att gira och samtidigt dra av är uteslutet. Återstår att dra av men den levande kraften i motorbåten när den gått ur planing är för stor och därför kör den in rakt i sidan på jullen, visserligen med låg fart men med ödestigra konsekvenser. Motorbåten har följt reglerna, men hur tänkte mannen i jullen? "jag tänker visst inte väja, det får minsann miljonärsbåten göra". Eller?
Eftersom det finns så starka fördomar mot snabbgående motorbåtar, prova att i resonemanget byta ut "motorbåt" mot "stor segelbåt under segel". Är det lika självklart att den också är "the bad guy"
bosseh
Jag kan inte förstå hur du kan hävda att det var rätt av motorbåtsföraren att köra på den dörjande jullen.
Vet du något i detta ärendet som vi andra inte vet?
Vet du tex exakt hur det gick till och exakt var det hände?
Det jag har läst var det mellan Galgeberget och Sandviksholmen. Dock inte någon exakt position.
I ditt resonemang hävdar du hela tiden att det var för trångt för att motorbåten skulle kunna gira.
Att ha en båt med så dåliga egenskaper och ändå köra i 20 knop är för mig helt ofattbart.
Avståndet mellan Galgeberget och Sandviksholmen är på det smalaste stället ca 315 meter.
Om man med berått mod med hänvisning till väjningsreglerna lyckas träffa en 6 meter julle som kör i ca 2 knop i ett sund som är 315 meter brett och hävdar att det var en sån trång farled att man inte kunde väja, så borde han fällas för vårdlöshet och även få sitt bikörkort indraget.
tommy
Jag kan inte förstå hur du kan hävda att det var rätt av motorbåtsföraren att köra på den dörjande jullen.
Vet du något i detta ärendet som vi andra inte vet?
Vet du tex exakt hur det gick till och exakt var det hände?
Det jag har läst var det mellan Galgeberget och Sandviksholmen. Dock inte någon exakt position.
I ditt resonemang hävdar du hela tiden att det var för trångt för att motorbåten skulle kunna gira.
Att ha en båt med så dåliga egenskaper och ändå köra i 20 knop är för mig helt ofattbart.
Avståndet mellan Galgeberget och Sandviksholmen är på det smalaste stället ca 315 meter.
Om man med berått mod med hänvisning till väjningsreglerna lyckas träffa en 6 meter julle som kör i ca 2 knop i ett sund som är 315 meter brett och hävdar att det var en sån trång farled att man inte kunde väja, så borde han fällas för vårdlöshet och även få sitt bikörkort indraget.
tommy
Jag vet inget extra. Kollisionen är en olycka.
Men jullen var väjningsskyldig.
Motorbåten har säkerligen inte dåliga manöveregenskaper men man gör inte en 180° gir när det är trångt när man inte kan dra av förrän efter giren.
Att motorbåten lyckats träffa jullen är en bedrift. Men det är en ännu större bedrift att jullen lyckats placera sig exakt framför motorbåten.
Jag försökte förklara hur jag tror det gått till. Men vilka andra scenarion är möjliga?
Att motorbåten med vet och vilja siktat på jullen låter lite väl osannolikt?
Motorbåten har säkerligen inte dåliga manöveregenskaper men man gör inte en 180° gir när det är trångt när man inte kan dra av förrän efter giren.
Att motorbåten lyckats träffa jullen är en bedrift. Men det är en ännu större bedrift att jullen lyckats placera sig exakt framför motorbåten.
Jag försökte förklara hur jag tror det gått till. Men vilka andra scenarion är möjliga?
- mariatherese
- Diamantmedlem
Det är onekligen svårare för den långsamma jullen att hamna i vägen för motorbåten än vad det är för den snabba båten att väja.
Oavsett väjningsregler hit eller dit (jag hade fö antagligen försökt ta jullen bakom även om jag kom med segel, havet är ju betydligt större än en väg och man skall således inte tolka sjövägsregler som om man kör bil)...
...så kan vi nog vara överrens om att det är ett oerhört misslyckande för motorbåtsföraren att ha rammat jullen på detta sätt.
Oavsett väjningsregler hit eller dit (jag hade fö antagligen försökt ta jullen bakom även om jag kom med segel, havet är ju betydligt större än en väg och man skall således inte tolka sjövägsregler som om man kör bil)...
...så kan vi nog vara överrens om att det är ett oerhört misslyckande för motorbåtsföraren att ha rammat jullen på detta sätt.
Ja det finns ju en del olika scenario såklart.
Man kan ju tex tänka sig att den äldre mannen låg och dörjade söderut lite väst om mitten av leden. Motorbåten som skulle ha kommit från Grebbestadshållet kör även den söderut men ser inte jullen av någon anledning, kan ju ha varit motsol och rejält med blänk i vattnet, att se en vit båt är säkert inte lätt då.
Mannen i jullen kan ha sett motorbåten komma farandes och försökt hålla undan åt väst, alltså ifrån mitten av leden men motorbåten ser inte jullen och ränner rakt in jullens styrbords sida. Tex.
Eller så har dom inte sett varandra överhuvudtaget.
Men vad vet jag..
Man kan ju tex tänka sig att den äldre mannen låg och dörjade söderut lite väst om mitten av leden. Motorbåten som skulle ha kommit från Grebbestadshållet kör även den söderut men ser inte jullen av någon anledning, kan ju ha varit motsol och rejält med blänk i vattnet, att se en vit båt är säkert inte lätt då.
Mannen i jullen kan ha sett motorbåten komma farandes och försökt hålla undan åt väst, alltså ifrån mitten av leden men motorbåten ser inte jullen och ränner rakt in jullens styrbords sida. Tex.
Eller så har dom inte sett varandra överhuvudtaget.
Men vad vet jag..
Precis - du vet inte exakt eller rättare sagt - du har ingen aning.bosseh skrev:Jag vet inget extra. Kollisionen är en olycka.
Vi får väl hoppas att det var en olycka.
Hur vet du att jullen var väjningsskylldig i det ursprungliga läget?
För att väja för enn annan båt behöver man inte göra en U-sväng på 180 grader. Ju tidigare man justerar sin kurs, ju mindre kursändring behöver man göra. Om den snabbående motorbåten justerat sin kurs i tid hade han bara behövt gira några få grader.
Jag håller fullständigt med dig att det är en "bedrift" av motorbåtsföraren att träffa en julle på 6 meter och ca 2 meter bred i ett sund som minst är 315 meter brett.
Jag håller inte med dig om att det är en bedrift av föraren av jullen att lyckas placera sig framför nosen på en motorbåt som framförs utan uppsikt i 20 knop. Ena stunden är allt frid och fröjd i nästa ögonblick kommer en framrusande motorbåt i 20 knop på kollisionskurs. En båt som går i 20 knop tillryggalägger ca 617 meter på en minut (om jag inte i hastigheten räknade helt fel) dvs dubbelt så långt som sundet är brett.
I ett sånt här läge är "tro" bara spekulationer. Naturligtvis även från min sida.
Jag tror inte heller att motorbåtsföraren med vett och vilje körde på jullen. Om motorbåtsföraren nu inte var från trakten (som hävdats) och hade ett "horn i sidan" till föraren av jullen. Då är det ju i sådant fall mordförsök.
Jag tror (åter igen) att Kalman funderingar ligger sanningen närmast - får vi hoppas.
tommy
ps
Mina två kompisar som skulle startat samtidigt med mig i lördagens 12-timmarssegling, vågade inte segla fram till startlinjen förrän vi var en bra bit på väg. De skyllde på att dålig vind och motström var anledningen till att de kom 20 minuter försena till starten. Jag tro att sanningen är att de läst mitt inlägg att jag skulle tillämpa väjningsreglerna strikt och segla dem i sank redan på mållinjen, med min 4,5 ton tunga båt. Därför vågade de sig inte fram förrän jag hade startat
ds
"Ja, håll musiken igång - så länge den varar,
Ja, håll musiken igång - så länge du kan ......"
Att väjningsreglerna gäller i lika hög grad på sjön som trafikreglerna gäller i biltrafiken är kristallklart.
Kl 17 står solen i B=240°. Det bör inte ha bländat motorbåten, på väg in i ett sund i 20 knop kan man nog anta att man man håller ganska god utkik om man är nykter vilket ju var fallet.
Jullen går troligen rakt västlig kurs. Eller ostlig.
Det är fullt möjligt att det gått till som SWE54 beskriver. Men då kan inte alls motorbåten sett jullen vilket är ganska otroligt. Dessutom, om jullen försöker gira "i sista stund", hur hinner den sno runt 180°?
Visst är det bara spekulationer men nog så intressant.
Kl 17 står solen i B=240°. Det bör inte ha bländat motorbåten, på väg in i ett sund i 20 knop kan man nog anta att man man håller ganska god utkik om man är nykter vilket ju var fallet.
Jullen går troligen rakt västlig kurs. Eller ostlig.
Det är fullt möjligt att det gått till som SWE54 beskriver. Men då kan inte alls motorbåten sett jullen vilket är ganska otroligt. Dessutom, om jullen försöker gira "i sista stund", hur hinner den sno runt 180°?
Visst är det bara spekulationer men nog så intressant.
Går man söderut och girar västerut så är det ju åt styrbord vilket skulle bli 90 grader och man blottar styrbordsidan norrut varifrån motorbåten kommer...det skrev jag väl innan...?
Jullen skulle alltså lika gärna kunnat ha gått söderut från början vilket då gör motorbåten upphinnande till att börja med.
Det blir lite för mycket "bör" och "antar" bara...
Visst gäller väl högerregeln men hur många T-korsningar har inte "egna lokala" regler. Ofta verkar det som om den som inte ska svänga kan stå på och den som ändå kommer ifrån höger får snällt vänta för att inte få en bil i knät...
Jullen skulle alltså lika gärna kunnat ha gått söderut från början vilket då gör motorbåten upphinnande till att börja med.
Det blir lite för mycket "bör" och "antar" bara...
Visst gäller väl högerregeln men hur många T-korsningar har inte "egna lokala" regler. Ofta verkar det som om den som inte ska svänga kan stå på och den som ändå kommer ifrån höger får snällt vänta för att inte få en bil i knät...
Teorin att speedbåten är upphinnande och att det kan förklara de förhållandevis små skadorna i fiskebåtens låring trots den påkörandes höga fart (speedbåtens förare har erkänt 20 knop vid sammanstötningen)SWE54 skrev:Går man söderut och girar västerut så är det ju åt styrbord vilket skulle bli 90 grader och man blottar styrbordsidan norrut varifrån motorbåten kommer...
har jag framfört tidigt i tråden.
Men varför fortsätta dessa meningslösa spekulationer istället för att invänta resultatet av förundersökningen?
"Går man söderut och girar västerut så är det ju åt styrbord vilket skulle bli 90 grader ..."
Men då är troligen jullen i situationen att den "ska bibehålla kurs och fart".
" men hur många T-korsningar har inte "egna lokala" regler"
Jo tack, jag vet. Sen i vissa städer gäller högerregeln strikt. Polisen anser dock alltid att den gäller och om de är gringa åker man på vårdslöshet i trafik!
"Men varför fortsätta dessa meningslösa spekulationer istället för att invänta resultatet av förundersökningen?"
Det är helt frivilligt att läsa eller skriva inlägg.
Är det inte intressant att försöka förstå vad som hände utifrån kända fakta. Facit kommer ju förhoppningsvis senare.
Men då är troligen jullen i situationen att den "ska bibehålla kurs och fart".
" men hur många T-korsningar har inte "egna lokala" regler"
Jo tack, jag vet. Sen i vissa städer gäller högerregeln strikt. Polisen anser dock alltid att den gäller och om de är gringa åker man på vårdslöshet i trafik!
"Men varför fortsätta dessa meningslösa spekulationer istället för att invänta resultatet av förundersökningen?"
Det är helt frivilligt att läsa eller skriva inlägg.
Är det inte intressant att försöka förstå vad som hände utifrån kända fakta. Facit kommer ju förhoppningsvis senare.