Att lägga till för segel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Att lägga till för segel

Inlägg av Tommy » sön 07 jun 2009, 22:37

Det här var illa! Tråden håller åter på att driva över till frågan om man ska våga kalla på sjöräddningen, eller om man ska vara för stolt för det och tycka att det är för skämmigt. Om jag spårar rätt, så var det Brendan som började, med sitt inlägg "Åtminstone för oss gamlingar som tycker att det skulle vara ohyggligt pinsamt att behöva kalla på sjöräddningen för en sådan sak."

Tråddiciplin åkallas! Det finns en separat tråd för frågan om man ska våga kalla på sjöräddning. Den heter "Elektroniken utslagen. Sjöräddningen fick ingripa". För den diskussionen där.

Annars, tack för alla kommentarer om hur man lägger till för enbart segel!

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 07 jun 2009, 23:19

Förlåt att jag är ganska "glappkäftad"

När jag tänkte i termerna att lägga ut och lägga till för segel tänkte jag enbart på min/a "stora" segelbåt/ar som ligger i området mellan 3 - 6,5 ton (jag har förstås en åt gången fast de har växlat genom åren).

Jag har en liten spririggad bohusjulle (lilla bilden till höger). Om jag seglar in och ut ur hamn mindre än en procent av gångerna med den "stora" båten är nog siffran för bohusjullens del 50%. Det är ju frågan om helt andra krafter, och den behöver ju betydligt mindre manöverutrymme.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 08 jun 2009, 07:28

För att lägga till för segel tycker jag det känns tryggast att använda storen om man går mot vinden och annars focken. Viktigt att båda "ramlar ned" snabbt vid behov. När man släpper fallet skall seglet ned. För säkerhets skull brukar jag ha en nedhalningslina fäst halvägs upp i focken. Tveksam till om det verkligen behövs men då kan man "rycka" ned focken innan man börjar glida så mycket i sidled med fören om vinden ligger ligger på hårt från sidan.

Annars kan det vara en idé att beräkna rörelsekraften och ta ned innan stressen med tilläggning vidtar. Så glider man fram utan segel sista biten och kan coolt lägga i akterankaret o sedan spatsera fram och lugnt stiga iland utan att behöva oroa sig för att få ned något segel.

Lättare att kasta loss med segel tycker jag. Upp med ankaret o häng i landförtöjningen om vinden kommer från land. Annars lossa i land och häng från ankaret. Det finns nästan aldrig tidspress i sådana situationer, lugn o ro. Plättlätt. I hamn kan det vara svårare, å andra sidan finns det grejer att ta tag i o dra ut båten med hjälp av.

Grundtricket är väl att det är bra att välja en båt som har stort lateralmotstånd och litet vindmotstånd... det är alltid lättare för då driver inte båten så förtvivlat. Båten behöver inte vara liten men det hjälper också. Helst ska båten inte vara hur lätt som helst heller, mer tid har man på sig att manövrera om båten väger lite mer än genomsnittet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 08 jun 2009, 11:01

Att lägga till under segel, i allt annat än de minsta av båtar, kräver stor kunskap och framför allt massor av erfarenhet. Det fins inga genvägar - övning, bara övning ger färdighet.

Jag skulle vilja påstå att de flesta vanliga semesterseglare, som splittrar sina liv mellan segelbåten, villan och andra intressen, ungar och karriärer helt enkelt seglar för litet för att skaffa sig nödvändig erfarenhet som krävs för trygga segeltilläggningar i annat än under ideala omständigheter.
Dessutom, med ökad storlek på våra båtar blir det ännu knepigare. Med 40 fot och 8 ton blir marginalerna små, konsekvenserna av en missbedömning eller en okynnig vindpust kan inte enkelt kompenseras av att bära av eller dra litet mer i linan.

Med våra våra överfulla hamnar där fenderavstånd är snarare regel än undantag tar man på sig ett stort ansvar om man lägger till under segel och jag skulle vilja påstå att i de flesta fall är det ett större tecken på gott sjömansskap att använda motorn än att segla i hamn.

Dessutom, tar man i beräkningarna hur illa många manövrerar sina båtar för motor blir det ännu mer uppenbart att segelmanövrar r förbehållet en mycket liten skara.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 08 jun 2009, 11:09

Väl talat!

Vilket inte utesluter att man någon gång per säsong, när omständigheterna tillåter,
borde försöka lägga till med enbart segel. Gärna med motorn på tomgång så att
man är beredd att använda den om det går snett. Allt för att ha ett minimum av
träning för det oförutsedda.

Murphy's lag säger oss :
Om motorn sviker så gör den det vid sämsta tänkbara tillfälle.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 08 jun 2009, 12:14

För att lägga till med segel skall helst allt vara "perfekt" eller åtminståne nära och åtminståne måste alla parametrar var kända.

Vind för om tvärs
Manöverutrymme
Djupt vatten

Att lägga till med en H-båt i sin hemmahamn för segel i sin hemmahamn är en sak
MEN att lägga till med en 6-10 tons 35-40 fotare för segel i Smögen en fredag i Juli är väl närmare vansinne?

Vad gör man vid en tilläggning för segel om kölen sticker 2m och man inte vet om det är djupt nog i en naturhamn?
Hur klämmer man sig in för segel mellan några båtar då luckan endast är dryga båtbredden?

Jag tillhör kategorin som "aldrig" lägger till för segel längre
Tidigare hade vi just en H-båt och var det betydligt enklare och då slapp man starta utombordaren också.
Idag seglar vi större båtar och då är det som sagt mycket svårare och alla barn underlättar ju inte heller... :wink:

Däremot så händer det att vi lägger ut för segel om det är enkelt.
Åtminståne så är allt 100% förberett så att vi kan hissa så fort ankaret är uppe eller då vi passerat en trång utpassage...

Vi har iofs tvingats lägga till för segel då vi tappade ett propellerblad för några år sedan.
Det var en Mani 32 som kanske kan klassas som en mellanbåt?

Sen håller jag med om att alla kanske borde öva under kontrollerade förhållande.
Det som så mycket annat viktigt så som flytväst, manövebord, roderhaver, livbåt, hjärt och lungräddning...

HA det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 08 jun 2009, 12:27

Man brukar ju anföra eventuella motorhaverier som skäl till att öva tilläggningar under segel. Bra tänkt, men i praktiken håller det inte av skäl jag skrev tidigare.

Däremot, ett hjälpmedel som man ytterst sällan ser användas nu förtiden och som kan rädda en ur många svåra situationer - förhalandets ädla konst - förtjänar bättre än att glömmas.
Med hjälp av jolle och en eller ett par långa linor kan man i lugn och ro och med 100% kontroll utföra de krångligaste manövrar på även stora båtar utan hjälp av motor eller segel

Skulle något hända med motorn kan man ofta ankra upp tillfälligt utanför den plats man tänkt lägga till, eller kanske lägga till temporärt utanpå en annan båt eller bara låna en strategiskt lämplig plats och därefter i lugn och ro förhala på plats. Det enda kravet är en eller ett par riktigt långa linor att mata ut utan trassel och litet uppfinningsrikedom.

Men klart, vill man imponera är det inte mycket att komma med....

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 08 jun 2009, 15:06

Håkan skrev: MEN att lägga till med en 6-10 tons 35-40 fotare för segel i Smögen en fredag i Juli är väl närmare vansinne?
Som åskådare skulle jag nog se det som god underhållining :D
Fast det kanske är lyteskomik?

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 08 jun 2009, 15:13

Jag tycker nog alla skulle öva lite extra på att lägga till och lägga ut för segel. Man kan ju nöja sig med att pröva när förhållandena är gynnsamma. En vacker dag behövs kompetensen och då klantar man ordentligt om man inte är lite van. Någon större skicklighet än den som kommer med övning behövs faktiskt inte... gör det i naturhamn till en början och trappa sedan upp till egna bryggan. Någon gång när det är gott om plats o fina förhållanden kan man sen pröva i gästhamnen... längre än så behöver man inte gå.

Sen skadar det inte som träning att köra man över bord. Om man kan manövrera med segel till den nödställde (kepsen, hatten, eller nåt tungt som flyter lågt) klarar man nog att lägga till för segel också:)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 08 jun 2009, 15:26

Håkan skrev:

MEN att lägga till med en 6-10 tons 35-40 fotare för segel i Smögen en fredag i Juli är väl närmare vansinne?
Att lägga till på Smögen i Juli överhuvudtaget oavsett farkost och metod får väl anses som vansinnigt.

Om man tex har strul med motorn så går det ju att välja alternativa tillfälliga tillägsplatser.

De gånger jag lägger till på Smögen brukar jag göra det längs fiskhallskajen, och då enbart för att springa upp till Göstas Fisk och köpa kydd, salt fisk eller ett kg räk eller nåt annat ätbart. Sist jag la till där köpte jag nån form av fiskburgare som inte va så oäven.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 08 jun 2009, 16:05

toaen skrev: ... De gånger jag lägger till på Smögen brukar jag göra det längs fiskhallskajen, och då enbart för att springa upp till Göstas Fisk och köpa kydd, salt fisk eller ett kg räk eller nåt annat ätbart. ...
Ja Smögen har sin tjusning naturligtvis, men i Juli ... nääähh. Bilden från augusti:
IMG_6135.JPG
I Smögen tillagt för motor inte långt från Göstas
Att lägga till för segel hör naturligtvis mest ihop med båtstorleken. Orkar man bära av för hand så funkar det säkert!

mvh Sven-Barry

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 08 jun 2009, 16:49

S-B A-son skrev:Att lägga till för segel hör naturligtvis mest ihop med båtstorleken. Orkar man bära av för hand så funkar det säkert!
Bästa kommentaren hittills. Har man en båt med utombordare bör den rimligen vara ganska lätt och därigenom lättmanövrerad. Har man däremot en båt där frugan knappt kan hålla kvar båten i förtamp vid hårdare vind rakt förifrån, så kan det väl betraktas som oansvarigt och kanske till och med dumdristigt att försöka stajla och att segla in. Talande bild för övrigt S-B-A, visst går det att segla in i den blåsten som det var på bilden. Men det går också att missa den enda chansen man hade att få fatt på pollaren och därefter driva i 2 knops fart med en 8-tonnare rakt in i sidan på en annan 8-tonnare. Frågan är om det var lika ballt då att segla in? Fast det finns ju flera hamnar, man kan ju alltid starta motorn och smita med svansen mellan benen fort som attan och hoppas att inte möta på någon av de närmsta sörjande på resten av semestern! :lol: :mrgreen:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 08 jun 2009, 17:29

S-B A-son skrev: ...
Att lägga till för segel hör naturligtvis mest ihop med båtstorleken. Orkar man bära av för hand så funkar det säkert!

mvh Sven-Barry
Ja inte bara det, vikten är ju en sak sen har ju båttypen i sig också en avgörande faktor. Den ska ju gå att styra i låga farter och har man pushpit, stolpar, livbojar, ankare och en massa andra saker monterade så gör det ju saker och ting rejält mycket besvärligare oavsett längd och vikt. Att fixa det med en Smaragd på 3,3 ton är inte så svårt men med en 3,3 ton familje cruiser är betydligt besvärligare.

GoranA
Platinamedlem

Inlägg av GoranA » mån 08 jun 2009, 20:52

Har själv testat några gånger att lägga till med segel - med varierande framgång. Utan att gå in för mycket på mina erfarenheter så skulle det vara kul att få lite konkreta tips av dem som är mer erfarna. Kan ju vara kul att testa när man har en bra plats, och att behärska båten är ju inte fel direkt.
Vad jag gör som ger en viss träning är att jag lägger motorn på tomgång när jag har ca 20 meter kvar och glider in resten. Inser att då bör jag ju kunna göra samma om det är med segel jag fått farten...
Men tips mottages tacksamt. Speciellt bra förslag hur man undviker att slå i grannbåtarna då man lägger sej mot vinden och inte hade fart nog utan börjar driva ut - samtidigt som båten vänder sig... :-/.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 08 jun 2009, 21:08

Har man akterpålar så kan man sätta linor mellan dom och bryggan. Sen kan man tex sätta en kort tamp, med en liten hake på, i knapen på vindsidan i fören och kroka i linan mellan pollare och brygga. Det håller båten på plats och man får tid att ordna med akterförtöjningarna. Man har ju även då något att dra sig in med om vinden ligger på förifrån. Aktertamparna är märkta så att man får någorlunda rätt sträckning redan från början. Blåser det akterifrån är det ju bara att gå fram och vänta på att man driver in så småningom..

Skriv svar