Att lägga till för segel
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Att lägga till för segel
Jag som börjat segla på gamla dar är feg, och båten är tung med ett hiskligt krossarpeke. Hemmahamnen har dessutom en snirklig lång smal infart med motström från Ljusnan som går kompassen runt så där går det inte att öva heller. Jag har aldrig sett nån segla varken in eller ut ur Ljusne hamn. Från bryggor och svaj seglar jag ibland till sovande besättnings förtjusning. Till brygga har jag seglat en gång, ute i skärgårn. Det var lite kul. Snabbade mig förstås att fota från bryggan bredvid.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag skulle heller inte våga segla in i en hamn. Vår båt väger säkert uppemot 7 ton med packning, vatten, diesel och besättning. Dessutom rullstor. Skulle ju inte vara kul om den hänger upp sig precis när man skall in. Bara genuan är kanske ett alternativ... men nej. Jag fortsätter nog att motorera in i hamnar. Roar mig med att försöka anpassa farten så att jag får stopp på ekipaget precis lagom bara genom att slå över till tomgång back och inte behöva rusa motorn på back för att bromsa. Ibland går det...
Såg en vansinnigt snygg tilläggning för motor för några år sedan i den lilla gästhamnen vid Stenungsbaden. Min fru och jag satt på Kookaburra och åt middag när en segelbåt kom i en stor, stor båge in mot bryggan. Oändligt långsamt puttrande på tomgång. Sakta, sakta närmade han sig bojen, behövde inte ändra svängradien en millimeter. När han passerade bojen drog han snabbt och elegant i en lina som han hade förberett. Puttade till gasreglaget med foten i samma steg som han klev upp ur sittbrunnen och bedömde avståndet till bryggan. Drog fram lagom mycket lina av bojlinan, gjorde snabbt fast vid knapen. Böjde sig ned och med en kort liten backstöt och sedan tomgång och friläge gled båten sakta, sakta fram mot bryggan medan han lugnt och fint gick fram till fören. Under tiden löpte akterlinan fint ut från sittbrunnen utan trassel och när stäven var precis lagom lågt från bryggan var linan litet lagom sträckt och båten bromsade mjukt och fint in och han gick i land på bryggan och lade fast förtamparna. Gick tillbaka och sträckte upp aktertampen, stängde av motorn. Försvann ned i kajutan och kom upp 4 minuter senare ombytt från tröja och jeans till snygga byxor och skjorta och promenerade upp till restaurangen.
Hur coolt som helst...
Såg en vansinnigt snygg tilläggning för motor för några år sedan i den lilla gästhamnen vid Stenungsbaden. Min fru och jag satt på Kookaburra och åt middag när en segelbåt kom i en stor, stor båge in mot bryggan. Oändligt långsamt puttrande på tomgång. Sakta, sakta närmade han sig bojen, behövde inte ändra svängradien en millimeter. När han passerade bojen drog han snabbt och elegant i en lina som han hade förberett. Puttade till gasreglaget med foten i samma steg som han klev upp ur sittbrunnen och bedömde avståndet till bryggan. Drog fram lagom mycket lina av bojlinan, gjorde snabbt fast vid knapen. Böjde sig ned och med en kort liten backstöt och sedan tomgång och friläge gled båten sakta, sakta fram mot bryggan medan han lugnt och fint gick fram till fören. Under tiden löpte akterlinan fint ut från sittbrunnen utan trassel och när stäven var precis lagom lågt från bryggan var linan litet lagom sträckt och båten bromsade mjukt och fint in och han gick i land på bryggan och lade fast förtamparna. Gick tillbaka och sträckte upp aktertampen, stängde av motorn. Försvann ned i kajutan och kom upp 4 minuter senare ombytt från tröja och jeans till snygga byxor och skjorta och promenerade upp till restaurangen.
Hur coolt som helst...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
-
sailormoon
- Trogen medlem
Även smaragden är svår att lägga till med om man inte övat speciellt att få ur farten ur båten.
Bästa träningen är att öva mot en boj, då gör det inte så mycket om man kommer in för fort. Dessutom kan man öva med olika vindvinklar.
Att bräcka focken verkar vara en bortglömd konst men man kan svänga eller stoppa farten effektivt genom att bräcka med focken.
Enklast är att lägga till mot vinden då gäller det bara att lära sig hur mycket fart man behöver för att komma fram men ändå kunna få stopp på båten.
Svårast är med akterlig vind, då bör man ha plockat ned storen och gå med lös fock för att hålla styrfart samt vara beredd på att slacka på focken eventuellt ta ned focken. Problemet är att komma tillräckligt sakta så man enkelt kan stanna.
En paddel och en lång båtshake är bra att ha. Båtshaken för att få tag i bom, pollare, annan båt, etc..
Samma manöver kommer att göra att ni lättare kan plocka upp folk eller saker ur sjön. Så det är bara ut och öva.
Bästa träningen är att öva mot en boj, då gör det inte så mycket om man kommer in för fort. Dessutom kan man öva med olika vindvinklar.
Att bräcka focken verkar vara en bortglömd konst men man kan svänga eller stoppa farten effektivt genom att bräcka med focken.
Enklast är att lägga till mot vinden då gäller det bara att lära sig hur mycket fart man behöver för att komma fram men ändå kunna få stopp på båten.
Svårast är med akterlig vind, då bör man ha plockat ned storen och gå med lös fock för att hålla styrfart samt vara beredd på att slacka på focken eventuellt ta ned focken. Problemet är att komma tillräckligt sakta så man enkelt kan stanna.
En paddel och en lång båtshake är bra att ha. Båtshaken för att få tag i bom, pollare, annan båt, etc..
Samma manöver kommer att göra att ni lättare kan plocka upp folk eller saker ur sjön. Så det är bara ut och öva.
Halvt OT...
För mig som kommit från liten båt och gått till större (26-33 fot) och från utombordare till innombordare är det fanimig tillräckligt lurigt att lägga till för motor...
Förut kunde jag svänga på en femöring utan fart framåt eller bakåt, numera kan jag bara svänga ordentligt framåt, bakåt måste jag ha så pass mkt plats att jag först fått fart, ur med växeln och sedan först styra för att kontra skoveleffekten och sedan lite till för att komme med häcken åt styrbord. Inte alltid helt lätt för en inombordsnybörjare.
För mig som kommit från liten båt och gått till större (26-33 fot) och från utombordare till innombordare är det fanimig tillräckligt lurigt att lägga till för motor...
Förut kunde jag svänga på en femöring utan fart framåt eller bakåt, numera kan jag bara svänga ordentligt framåt, bakåt måste jag ha så pass mkt plats att jag först fått fart, ur med växeln och sedan först styra för att kontra skoveleffekten och sedan lite till för att komme med häcken åt styrbord. Inte alltid helt lätt för en inombordsnybörjare.
Japp, att förtöja en 11 meters båt med rak utgående axel är tillräcklig utmaning för mig. Men sen är jag litet chicken också.
Det är nog en klok tanke att lära sig lägga till med motor innan man ger sig på att segla till kaj.
Q: om du tycker det är utmaning med rak axel så ska du prova med en krokig axel som ej tillåter mer än tomgång.
Q: om du tycker det är utmaning med rak axel så ska du prova med en krokig axel som ej tillåter mer än tomgång.
Eller på kaj kanske?bosseh skrev:Det är nog en klok tanke att lära sig lägga till med motor innan man ger sig på att segla till kaj.
I mitt fall har det nog inte med brist på kunskap att göra efterssom jag åtminstone förr kunde komma till stillastående vid en boj för segel. Det har nog snarare med klokhet att göra att inte utsätta övriga hamnen för en gastkramande upplevelse i ett idiotiskt försök att spela (dum-)Allan.
Trist med krokig axel, vad hände? Trasslade in dig i ankartamparna vid insegling till Marstrands kaj?
Man måste segla in ibland för att upprätthålla präktighetsindex.Mr Q skrev: Det har nog snarare med klokhet att göra att inte utsätta övriga hamnen för en gastkramande upplevelse i ett idiotiskt försök att spela (dum-)Allan.
Vet inte det var en motorbåt för länge sen. Ny axel och problemen var bort. Samma båt seglades fö med badrock, paddel och båtshake in bakom en ö. Det var också en upplevelse.Mr Q skrev:Trist med krokig axel, vad hände? Trasslade in dig i ankartamparna vid insegling till Marstrands kaj?
Två somrar i rad har jag varit på veckolång seglingskurs. Det var en 9 m lång segelbåt som vi övade med. Den hade givetvis ingen motor! Några gånger var en lärare med i båten. De andra gångerna fick vi segla ut och segla in efter bästa förmåga. En sak lärde jag mig - jag kan inte lägga till för segel. Fast jag har gjort det 2 ggr per dag i två veckor. ... Om min motor går sönder så kommer jag givetvis att lägga till för segel.
xyz123
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
Jag tror att jag har båtklubbens bästa plats just nu, längst ut på en brygga med Y-bom på insidan och ingenting på utsidan. De gånger vi använder motorn när vi ska ut är när det blåser för lite för att ta segla ut ur den skyddade hamnen. In är det ganska enkelt att segla med genuan, ta ner en bit ifrån och sedan glida in till bryggan. Banner 28 väger ca 1,6 ton och är väldigt enkel att bära av, å andra sidan är det inte mycket att blya sig in på...
Ibland brukar jag köra bil med ögonbindel i full fart genom dagisområdet, för att på så sätt inte framstå som för präktig. Det känns också ganska smart.bosseh skrev:Man måste segla in ibland för att upprätthålla präktighetsindex.![]()