På min nuvarande båt läckte manluckan när jag fyllde på vatten för ca 14 dagar sen. Jag hade pytsat i redigt med vattenreningstabletter, för att båten stått oanvänd några år. Jag hade inte tänkt ägna tanken nåt arbete. Nu fick jag ta loss luckan för att fixa tätningen. Passade de på att skrubba över tankens insida och plocka ur en massa skräp som låg på botten. Förstod först inte vad det var. Det såg ganska äckligt ut. När jag tog upp första "näven" visade det sig att det var plastbitar. Man hade hällt i ren polyesterplast i botten på tanken för att bygga bort det utrymmet som fanns under avtappningen. Det var säkert en liter eller kanske mer. När plasten härdat hade spruckit till små plastbitar. Inget satt fast i tanken sidor utan låg löst på botten. Efter det sköljde jag ur tanken ett par gånger.
Den plasten som man slagit i har nog gjort mer skada än nytta. En riktigt bra grogrund för bakterietillväxt om det hade velat sig illa.
Har druckit av vattnet under ett par helgers seglingar och det har inte varit något mer fel på mig än normalt
Jag har ägt en segelbåt ihop med en kille från Smögen som tidigare jobbade på kommunens vattenverk. Vi var scoutledare ihop och paddlade ofta i Kornsjöarna, som ligger på gränsen Bohuslän, Dalsland, Norge. Vi tog alltid dricksvatten direkt ur sjön. Vid ett tillfälle frågade en förälder om hur det vattnet vi drak verkligen var tjänligt, varpå kompisen svarade att han hade tagit vattenprov och att vattenkvalliten var mycket bra. När föräldern hade gått frågade jag kompisen när han tog vattenprovet, varpå han svarade;"ja, det är väl en 20 år sen". Jag vet aldrig att någon blev sjuk av att dricka vattnet.
tommy
fd kommunalanställd och granne med chefen på vattenverket