Att dricka vatten från båtens tank.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Att dricka vatten från båtens tank.

Inlägg av toaen » ons 10 jun 2009, 12:55

Har alltid druckit vattnet ur båten fasta tank. Då man seglar i de nordiska länderna är nog vattenkvalliten ok. Har haft kolfilter i ett par av båtarna. Har ibland blandat i medel för vattenrening när jag fyllt tanken.

På min nuvarande båt läckte manluckan när jag fyllde på vatten för ca 14 dagar sen. Jag hade pytsat i redigt med vattenreningstabletter, för att båten stått oanvänd några år. Jag hade inte tänkt ägna tanken nåt arbete. Nu fick jag ta loss luckan för att fixa tätningen. Passade de på att skrubba över tankens insida och plocka ur en massa skräp som låg på botten. Förstod först inte vad det var. Det såg ganska äckligt ut. När jag tog upp första "näven" visade det sig att det var plastbitar. Man hade hällt i ren polyesterplast i botten på tanken för att bygga bort det utrymmet som fanns under avtappningen. Det var säkert en liter eller kanske mer. När plasten härdat hade spruckit till små plastbitar. Inget satt fast i tanken sidor utan låg löst på botten. Efter det sköljde jag ur tanken ett par gånger.

Den plasten som man slagit i har nog gjort mer skada än nytta. En riktigt bra grogrund för bakterietillväxt om det hade velat sig illa.

Har druckit av vattnet under ett par helgers seglingar och det har inte varit något mer fel på mig än normalt :mrgreen: . Om de flesta visste hur det ser ut i våra vattenledningar runt om i landet och vad man på reningsverken blandar i för gifter, var det nog en del som inte vågade dricka vanligt kranvatten.

Jag har ägt en segelbåt ihop med en kille från Smögen som tidigare jobbade på kommunens vattenverk. Vi var scoutledare ihop och paddlade ofta i Kornsjöarna, som ligger på gränsen Bohuslän, Dalsland, Norge. Vi tog alltid dricksvatten direkt ur sjön. Vid ett tillfälle frågade en förälder om hur det vattnet vi drak verkligen var tjänligt, varpå kompisen svarade att han hade tagit vattenprov och att vattenkvalliten var mycket bra. När föräldern hade gått frågade jag kompisen när han tog vattenprovet, varpå han svarade;"ja, det är väl en 20 år sen". Jag vet aldrig att någon blev sjuk av att dricka vattnet.

tommy

fd kommunalanställd och granne med chefen på vattenverket
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 12 jun 2009, 16:48

Sätt dit ett bra kolfilter ca 10 micron varje vår.
Tar bort det mesta som är organiskt samt klor.
Calle

Se gla ut

LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » mån 15 jun 2009, 12:02

Vi hade lite problem med att vattnet från tanken smakade och luktade otrevligt när vi köpte båten. Visserligen hade hon då stått mer eller mindre oanvänd i något år, med en dåligt fylld vattentank. Så vi investerade i en sån här http://www.generalecology.com/category_ ... =marine-rv
Vi har den monterad bredvid den vanlig kranen i köket så allt vatten som inte skall kokas tas från den kranen.

Kan tillägga att vi idag inte har något problem vattentanks-vattnet då vi fyller nytt vatten ungefär varannan vecka.

Strega
Silvermedlem

Inlägg av Strega » mån 15 jun 2009, 14:48

Vi har 120 liter plasttank (gjuten) från 1979. Börjar varje säsong med med att fylla helt med 1/3 - 1/2 liter klorin och vatten. Sköljer sedan igenom tre ggr på en gång (vill inte riskera frätskador på systemet), det blir en del pumpande...men det känns lugnast så. Läste en test av vattenkvalitet i båttankar för ett antal år sedan, olika kvalitet berodde enbart på var man tankat inte på själva tanken. Viktigt är hygien vid påfyllning, gör ren slangen och kring påfyllningen, undvik att få i fågelspillning tex.....
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » mån 15 jun 2009, 20:31

Vi dricker alltid vattnet. Inga kemikalier eller någonting annat.
Förra båtens tank var 40 år, jag hade den i 20 aldrig rengjord. Aldrig något problem.

Skriv svar