Mobilt bredband i Danmark
Mobilt bredband i Danmark
Har hört att det är svindyrt att surfa mobilt i Danmark. Är det så?
Något tips om hur man gör för att inte bli ruinerad? Vi har mobilt bredband via Telia.
Finns det nätverk, tex. i gästhamnar som man kan komma åt gratis eller via en rimlig kostnad?
Tacksam för tips, eftersom vi skall tillbringa några veckor i danska vatten i sommar.
Något tips om hur man gör för att inte bli ruinerad? Vi har mobilt bredband via Telia.
Finns det nätverk, tex. i gästhamnar som man kan komma åt gratis eller via en rimlig kostnad?
Tacksam för tips, eftersom vi skall tillbringa några veckor i danska vatten i sommar.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
- mariatherese
- Diamantmedlem
Re: Mobilt bredband i Danmark
Via jobbet har jag en dongel med flatrate som även gäller för surfning i Danmark. Det är hos Tre vi har det abonemanget.
Nästan alla svenska abbonemang för mobilt bredband är svindyra utomlands (typ minst 50 SEK/MB) Jag tror dock TRE tar samma pris som i Sverige i hela Norden men annars är det nog till att skaffa ett lokalt kontantkortsabonnemang som gäller. Jag har gjort det på diverse konstiga ställen och det funkar i allmänhet fint till rimlig kostnad.
Jag var i Helsingfors för några veckor sedan. Hade en "båt" på nån segling i Sailonline.se och hade med mig den bärbara datorn med mobilt internet. Kollade på båten och var nog inne på Sailgude.se en sväng. Jag tyckte inte det var så lång stund, men det kostade 181 kr.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Jag har Telia Mobilt Bredband Fastpris Företag via jobbet. Det är fast pris inom Sverige för obegränsad trafik, samt speciella villkor för Norden och Europa:
Kostnadskontroll utomlands
Prisplan som ger låga roamingavgifter i TeliaSoneras nät (Telia DK, Netcom, Sonera och Omnitel LT). Vi har maxtaxa per dygn inom Norden (99 kr/dygn) och Europa (299 kr/dygn).
Hälsningar
Tommy
Kostnadskontroll utomlands
Prisplan som ger låga roamingavgifter i TeliaSoneras nät (Telia DK, Netcom, Sonera och Omnitel LT). Vi har maxtaxa per dygn inom Norden (99 kr/dygn) och Europa (299 kr/dygn).
Hälsningar
Tommy
Utomlands nyttjar man med fördel de trådlösa basstationer som seriösa hamnar sätter upp.
T.ex. östbyn på läsö. Det är bara att surfa.
Telebolagens patetiska försök till "allmän dataåtkomst" bör man nog undvika om det går.
T.ex. östbyn på läsö. Det är bara att surfa.
Telebolagens patetiska försök till "allmän dataåtkomst" bör man nog undvika om det går.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
- mariatherese
- Diamantmedlem
Det är så trevligt med hamnar som erbjuder trådlöst nätverk! Verkligen föredömligt! Men det kanske inte ens är möjligt att koppla upp sig via mobilt bredband på Läsö?
Nåja, helt patetiskt är inte Turbo-3G. Oftast 3-4 mbit/s var som helst, var som helst på sjön. Blixsnabb uppkoppling och ingen trafiktaxa alls i Sverige. Det är bara att surfa.
Men givetvis kan man nyttja gratis trådlöst nätverk också där så finns.
//Tommy
Men givetvis kan man nyttja gratis trådlöst nätverk också där så finns.
//Tommy
Jag har 3:s mobila bredband och använder det mycket dagligen. I huvudsak funkar det bra. En bekant som också har 3:s bredband är också nöjd, och han åker emellanåt tåg och surfar då med. Och han är i Danmark emellanåt, och det är samma "flat rate" och det funkar där med.
Det mest suveräna är troligen ice.net - men det är en helt annan teknisk lösning. Företaget har ju fått nya ägare och verkar fortleva.
Annars är ju tillgången på trådlösa nät växande. Donken och andra tvivelaktiga matställen har oftast precis som hotell mm.
Annars är ju tillgången på trådlösa nät växande. Donken och andra tvivelaktiga matställen har oftast precis som hotell mm.
Det var nog mig Seawolf menade. Tre kör ihop sina nät i Danmark och Sverige så att en svensk telefon/dator fortfarande är i Sverige när den är i Danmark, vilket innebär att det inte kostar något att surfa resp ta emot telefonsamtal. Baksidan av det är ju då att man måste ringa utomlands för att ringa till danska nummer i Danmark. Jag kan tänka mig att Tre har plockat en hel del sundpendlare som kunder.
Däremot så kan jag inte tänka mig att ha Tre som telefonoperatör, eftersom deras abonnemang inte tillåter att man kopplar bort 3G, något som sparar mycket ström i telefonen.
Jag har däremot öppnat mitt Tre-abonnemang för roaming, funkade alldeles utmärkt när jag var i Norge nyligen. Men då kostar det å andra sidan per MB, men enligt min erfarenhet ändå inte mer än de där svinaktiga hotellabonnemangen man kan råka ut för. Har man ett ickeTre-modem till sin dator och bara vill kunna sköta mailtrafik så tror jag att det är enklast att be sin operatör öppna abonnemanget, så vansinnigt dyrt är det inte och man behöver ju inte tanka hem filmer eller läsa annonser i aftonbladet.
Förr eller senare så kommer någon modig paneuropeisk eller multinationell operatör att införa noll- eller lågtaxa och då blir vi många som hugger som tigrar...
Däremot så kan jag inte tänka mig att ha Tre som telefonoperatör, eftersom deras abonnemang inte tillåter att man kopplar bort 3G, något som sparar mycket ström i telefonen.
Jag har däremot öppnat mitt Tre-abonnemang för roaming, funkade alldeles utmärkt när jag var i Norge nyligen. Men då kostar det å andra sidan per MB, men enligt min erfarenhet ändå inte mer än de där svinaktiga hotellabonnemangen man kan råka ut för. Har man ett ickeTre-modem till sin dator och bara vill kunna sköta mailtrafik så tror jag att det är enklast att be sin operatör öppna abonnemanget, så vansinnigt dyrt är det inte och man behöver ju inte tanka hem filmer eller läsa annonser i aftonbladet.
Förr eller senare så kommer någon modig paneuropeisk eller multinationell operatör att införa noll- eller lågtaxa och då blir vi många som hugger som tigrar...
det är tämlgen vanligt. T.ex. har rörö gästhamn trådlöst. Jag nyttjar det bara sporadiskt såmariatherese skrev:Det är så trevligt med hamnar som erbjuder trådlöst nätverk! Verkligen föredömligt! Men det kanske inte ens är möjligt att koppla upp sig via mobilt bredband på Läsö?
jag har inte någon koll på hur vanligt det är med wlan i gästhamnar.
Kanske detta forum kan hjälpa till med en inventering ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Tittade lite snabbt i Gästhamnsguiden och där står det angivet för en del hamnar men inte för Rörö just. Dom har ju i alla fall haft.
http://www.gasthamnsguiden.se/
http://www.gasthamnsguiden.se/
- Diamantmedlem
Det hade jag faktiskt ingen aning om. Hm, minns inte om vi hade med oss någon dator när vi var där förra året. Det vore väldigt bra med en inventering. Den typen av information finns ju inte i gästhamnsguiderna (än).peterh skrev:T.ex. har rörö gästhamn trådlöst. Jag nyttjar det bara sporadiskt så
jag har inte någon koll på hur vanligt det är med wlan i gästhamnar.
Kanske detta forum kan hjälpa till med en inventering ?
Rörös radio-LAN är inte igång enligt välunderrättad källa.
Varför det är nedsläckt har jag ingen riktig kläm på, men jag hörde något glunk om tillstånd etc. Denna uppgift är längre bort än tredjehandsuppgift, så den är inte riktigt att lita på. Jag trodde inte man behövde tillstånd!
mvh Sven-Barry
Varför det är nedsläckt har jag ingen riktig kläm på, men jag hörde något glunk om tillstånd etc. Denna uppgift är längre bort än tredjehandsuppgift, så den är inte riktigt att lita på. Jag trodde inte man behövde tillstånd!
mvh Sven-Barry