Kolmonoixid

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Kolmonoixid

Inlägg av Mr Q » tor 18 jun 2009, 10:46

Jag har en gammal Ardic dieselvärmare, som jag trots bättre vetande lät renovera upp. Nu är den monterad efter alla konstens regler med tillluft och frånluft i täta slangar med klämmor från akterspegeln. Friskluften, dvs den luft som sugs in i värmaren och värmexäxlas varm tas direkt från akterboxen.

Nu till min fråga: Jag tycker att jag blir yr i huvudet när jag kör värmaren. Det luktar inte diesel, men jag får en skum känsla, blir som litet groggy inne i båten. Hittills har jag öppnat takluckan. Frågan är om jag törs dra igång värmaren med 3 barn och 3 vuxna i båtan. Kolmonoxidförgiftning har jag läst tar ihjäl folk tyst och effektivt. Man fattar inte vad som händer utan somnar bara in.

Någon som känner till något om detta? Jag har som sagt kollat alla slangar och anslutningar.

Det hela känns mycket olustigt.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Re: Kolmonoixid

Inlägg av mariatherese » tor 18 jun 2009, 10:53

Låna eller skaffa ett larm så får du iallafall svaret på om du har ett problem! Det känns inte som det är något att leka med...

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 18 jun 2009, 10:56

Bra förslag, jag hittade ett larm här.

mvh Q

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tor 18 jun 2009, 12:35

Tack! Batteridrivet är ju ett klart plus, en sådan skall jag nog skaffa mig. Hade önskat att gasoldetektorerna var lika bra!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 18 jun 2009, 14:26

Min är redan monterad, stack iväg direkt och köpte. Det vill till att det inte kommer kolmonoxid, för larmets ljudnivå gör nog större skada för öronen än kolmonoxiden. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 18 jun 2009, 14:51

Jag tycker din beskrivning av vad som hänt är rätt otäck, koloxid är rätt otrevligt.
Finns det någon möjlighet att testa larmet (med koloxid) så att du vet att det funkar och verkligen kan sova lugnt?
Vi behöver dig här på SG att käfta med....

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 18 jun 2009, 15:16

Ja den var nog inte så dum egentligen...
Det händer ju då och då att man eldar på med oljelampan inne i båten.
Har en brandvarnare men den här kanske är bättre.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tor 18 jun 2009, 15:18

Jag kan tänka mig följande test. Tänd ett ljus, ställ över en behållare (som är hög nog att inte smälta ovanför ljuset) och lägg även in larmet. När syremängden sjunker bör det bildas kolmonoxid i tillräckliga mängder innan ljuset slocknar.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 18 jun 2009, 15:20

Ja det är nog inte svårare än att tända en cigarett och hålla varnaren i röken.

GoranA
Platinamedlem

Inlägg av GoranA » lör 20 jun 2009, 15:44

kom bara ihåg att inte blanda ihop kolmonoxid med koldioxid. När ett ljus slocknar i ett högt glas är det nog mest koldioxid eftersom det är tyngre än luft. Kolmonoxid bildas vid ofullständig förbränning och är farligt för att det binder hårt till de röda blodkropparna så att de inte längre kan transportera syre. Koldioxid är däremot inte farligt i sig, men kan orsaka kvävning i oventilerat utrymme för att det tränger bort luften.
Vet inte varför värmaren skulle vara en värre "bov" till kolmonoxid än vilken fotogenlampa som helst, men i vilket fall är det ju inte skönt om man känner sej osäker. En varnare för kolmonoxid är nog en bra idé, men är inte säker på att den reagerar i ett glas med ett ljus. Större chans då om man har något som bara "pyr". Wikipedia ger en hel del mer info för den som vill.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 20 jun 2009, 18:56

Varför tar du inte luften utifrån direkt, värmeväxlingen på ditt sätt är inte lämpligt.
Calle

Se gla ut

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 20 jun 2009, 19:19

Re Calle C,

Jag har funderat i banor på att ta friskluften från en däcksgenomföring. Tricket är väl i så fall att får insuget så långt som möjligt från avgasutblåset, annars skulle det nog bli farligt. Märkligt nog rekommenderar Ardic (Volvo Flygmotor) i sin manual från 80-talet att ta friskluften från det utrymmet som den sitter monterad i, för att återvinna varmluften.

Som det nu sitter monterat så har förbränningsluftslangen i en tät slang till en bordgenomföring, liksom avgasslangen, men friskluften tas från ankarboxen. Det är alltså 3 flöden.

Men jag kan lugna er med att vi låg 3 vuxna och 3 barn och körde värmaren timsvis i stöten och så fort den tänt ordentligt är den ju helt luktfri (och värmer väldigt bra). Det är i uppstarten som den kan ge i från sig dieseldoft. Kan den vara otät internt? Eller luktar alla dieselvärmare diesel i uppstart?

Den har som sagt varit på service, vilket tyvärr inte hjälpte för jag fick köpa till delar i efterhand för att få den att fungera, något som borde bytts direkt när det kostar 3500 kr i service.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 21 jun 2009, 06:21

Koldioxiden vid förbränningen bildas i värmarens förbränningskammare, och detta skall ju vara slutet gentemot passagen av insugen luft som värms till varmluft. Om det bildas kolmonoxid vid förbränningen och som tar sig till varmluften kan det bara ske på två sätt:
Antingen läcker avgasslangen mellan värmaren och bordsgenomföringen för avgas, så att kolmonoxid därifrån sugs in till kalluften och sen ut som varmluft.
Eller också läcker värmaren inuti mellan förbränningsdelen och friskluftdelen. Detta senare kan kanske kollas med att sätta igen det ena och blåsa i det andra av färbränningsluft - och avgasgenomföringarna och försöka uppfatta om det läcker nånstans.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 21 jun 2009, 09:09

Re Seawolf:

Tack för tips. Alternativ 1 går nog bort, för den har jag kollat extra noga.

Skulle vara internt i brännaren då, vilket inte är omöjligt med tanke på kvaliteten på det övriga servicejobbet på värmaren. T.ex. fick jag strappa upp alla kablar som hängde löst, plus att det som sagt fanns ytterligare delar som behövdes bytas. Jag får försöka testa tätheten enligt dina tips.

Finns det någon annan förutom värmedoktorn som servar gamla värmare? Eller bör man kasta in handduken och satsa på en ny Webasto för typ 16 papp? :o

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 21 jun 2009, 10:37

Jag gjorde det senaste!

Ardic D4 var mycket bättre än den Eberspäcer X2 som var i båten først.

Men även Ardic'en hade dåliga punkter:
- den går full effekt eller ingenting, ger dålig termostatregulering vid låga värmebehov
- den var inte ganske luktfri som du skriver
- den kunne blåse ut vi kraftig vind mot avgasrøret.
- var inte alltid pålitlig at starta.

Så i 2006 installerede jag en Webasto 3500, mycket bätre på alla punkter och tystare - rekommanderas. Men det koster ju en del pengar!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Skriv svar