Kolmonoixid

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Re: Kolmonoixid

Inlägg av peterh » sön 21 jun 2009, 18:40

Mr Q skrev:Re Seawolf:

Tack för tips. Alternativ 1 går nog bort, för den har jag kollat extra noga.

Skulle vara internt i brännaren då, vilket inte är omöjligt med tanke på kvaliteten på det övriga servicejobbet på värmaren. T.ex. fick jag strappa upp alla kablar som hängde löst, plus att det som sagt fanns ytterligare delar som behövdes bytas. Jag får försöka testa tätheten enligt dina tips.

Finns det någon annan förutom värmedoktorn som servar gamla värmare? Eller bör man kasta in handduken och satsa på en ny Webasto för typ 16 papp? :o
NEJ !

köp i så fall en eberspächer
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 21 jun 2009, 18:54

Mit beslut var för Webasto'n därför att:

- i Danmark kan Eberspäcern bare levereras med (i mit fall) helt onödig rostfri indbygningslåda.
- och därför är Eberspächer her en del dyrare än Webasto när man räknar med alle inbygnadsdelar
- mine erfaringer med olika Eberspäcer bilvärmere har inte varit helt positive

.............Och så långt så fungerar Webaston mycket fint :D
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 21 jun 2009, 20:20

Erfarenheter av både flygmotors värmare och eberspächer samt deras respektive service gör att jag tveklöst rekommenderar eberspächer. ( alternativet är en ylletröja)

Fast just nu har jag en wallas, och den får nog sitta kvar.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tis 23 jun 2009, 07:22

Innan ljuset slocknar kommer det att bildas kolmonoxid vid förbränning av koldioxid. Då får man dock inte göra som någon föreslog att använda sig av ett högt glas för då har man ingen kontroll över gasblandningen.
Det är helt rätt att man skall akta sig även för koldioxid. Jag vet ett fall för inte så länge sedan där någon på ett av våra universitet ställde in en försändelse i kolsyreis i ett trångt utrymme och lät isen sublimera. Av samma anledning får man inte transportera flytande kväve hur som helst, trots att kvävet i sig är i princip ofarligt.
Senast redigerad av 1 mariatherese, redigerad totalt 0 gånger.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 23 jun 2009, 07:43

Det som kan läggas på Ardics pluskonto är att det är bra drag i den. En rejäl fläkt som blåser luft ända fram till främre utblåset utan problem. Och som sag 4 kW värmer på riktigt bra. Trist med den lilla dieseldoften i uppstart bara.

Den verkar starta i 2 omgångar. Först står den och tickar och håller på i kanske 1 minut. Därefter tystnar den, sen startar den igen och då tänds lågan omedelbart. Ett visst oljud är det från den, litet som en liten jetmotor, kanske därför som Volvo Flygmotor levererat den? :mrgreen: Vår sitter i aktra stuvluckan. Utöver att den inte kan gå ned på sparlåga när termostaten slår till är den ganska ok i stora hela.

Bryggrannen har en webasto och han klagar på att pumpen skapar högljudda smällar i skrovet. Kanske sitter för stumt eller nåt.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 23 jun 2009, 07:50

Mr Q skrev:Det som kan läggas på Ardics pluskonto är att det är bra drag i den. En rejäl fläkt som blåser luft ända fram till främre utblåset utan problem. Och som sag 4 kW värmer på riktigt bra. Trist med den lilla dieseldoften i uppstart bara.

Den verkar starta i 2 omgångar. Först står den och tickar och håller på i kanske 1 minut. Därefter tystnar den, sen startar den igen och då tänds lågan omedelbart. Ett visst oljud är det från den, litet som en liten jetmotor, kanske därför som Volvo Flygmotor levererat den? :mrgreen: Vår sitter i aktra stuvluckan. Utöver att den inte kan gå ned på sparlåga när termostaten slår till är den ganska ok i stora hela.

Bryggrannen har en webasto och han klagar på att pumpen skapar högljudda smällar i skrovet. Kanske sitter för stumt eller nåt.
Webaston är strömsnålare än Ebern.
Min pump tickade också en hel del, både å forna Ebern och nuvarande Webaston. Nu sist så hängde jag upp pumpen så den enbart hänger i slangarna, det går bra om slangändarna är ganska korta. Och nu får jag lyssna noga för att höra pumpen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tis 23 jun 2009, 09:15

Jag sommarjobbade på Ardic två somrar under tidigt 90-tal (om jag räknat rätt). Jag körde bland annat långtidstester av värmare för marint och lastbilsbruk. Vi hade också Ardic (löjligt nog betyder det jag värmer på analogi av volvo) i båt såväl som bil. De värmare som höll överdrivet längst var de som gick längre tider åt gången (vilket kanske inte är så ovanligt) men de som gick intermettent kunde behövas plockas ned redan efter några tiotalet starter. Jag är inte imponerad men eftersom jag inte har erfarenhet av fler värmare så kan jag inte säga om detta är ett unikt problem med Ardicvärmarna? Tidigare vet jag att man för bilar förespråkade Ebersprächer som en överdrivet bättre värmare. Vilken är "state of the art" nu? Vi får vår båt förberedd för värmare men vi har inte bestämt vilket märke vi ämnar installera ännu.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tis 23 jun 2009, 10:47

Tickandet från bränslepumpen til värmere (min Webasto, men säkert oxå Eber) hanteres effektivt vid at lägga pumpen i en bit (20cm) luftslang, med 25mm motorrumsisolering runt pumpen och med en bit isolering i enderne oxå, med en slits för slangar och ledningar. Då er den helt tyst.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 23 jun 2009, 20:37

mariatherese skrev:Jag sommarjobbade på Ardic två somrar under tidigt 90-tal (om jag räknat rätt). Jag körde bland annat långtidstester av värmare för marint och lastbilsbruk. Vi hade också Ardic (löjligt nog betyder det jag värmer på analogi av volvo) i båt såväl som bil. De värmare som höll överdrivet längst var de som gick längre tider åt gången (vilket kanske inte är så ovanligt) men de som gick intermettent kunde behövas plockas ned redan efter några tiotalet starter. Jag är inte imponerad men eftersom jag inte har erfarenhet av fler värmare så kan jag inte säga om detta är ett unikt problem med Ardicvärmarna? Tidigare vet jag att man för bilar förespråkade Ebersprächer som en överdrivet bättre värmare. Vilken är "state of the art" nu? Vi får vår båt förberedd för värmare men vi har inte bestämt vilket märke vi ämnar installera ännu.
Eberspächer. Sen kommer ingenting , sen kommer en värmekamin som eldas med hundralappar sen kommer resten.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 24 jun 2009, 08:08

Webasto fabriksmonteras som tillval på alla Bavaria. Säga vad man vill om deras båtars seglingsförmåga, men bekvämlighet kan de ju i alla fall. Så Webasto bör väl vara ganska ok ur det perspektivet. Troligen ca 13 ggr bättre än min gamla Ardic.

Skriv svar