Motorhaveri efter 200 timmar och 2,5 år

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Piloten
Guldmedlem

Motorhaveri efter 200 timmar och 2,5 år

Inlägg av Piloten » tor 02 jul 2009, 21:34

Efter cirka 15 minuters motorgång i söndags small det till i motorn och oljetryckslarmet började pipa. Efter att ha stängt motorn och tittat ned i motorrummet var hela botten fylld med olja.

Efter att ha sanerat i hamn kan jag konstatera att där ett stort hål i sidan på motorn där den aktre vevstaken gått igenom.

Motorn är som sagt endast två och halvt år gammal och har gått drygt 200 timmar.

Vad finns det för möjliga teorier till att sånt händer på en så pass ny motor?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Motorhaveri efter 200 timmar och 2,5 år

Inlägg av Seawolf » fre 03 jul 2009, 06:08

Det skulle kunna vara en kolv eller vevstake som haft någon defekt från tillverkningen, som lett till utmattningsbrott.
Vad är det för motor?

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » fre 03 jul 2009, 11:06

Kan det ha varit muttrarna som har släppt från vevstaksöverfallen ?

Detta hände mig för drygt 30 år sen efter att jag hade renoverat en Volvo B16 motor och antagligen "glömt" att momentdra dessa muttrar på en vevstake gentemot vevaxeln......
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 03 jul 2009, 11:27

Ja, varför inte berätta vilken motor det är? Lite lätt egendomligt...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Piloten
Guldmedlem

Inlägg av Piloten » fre 03 jul 2009, 12:01

Det är en Volvo Penta D1-30 från 2006. Fungerat helt perfekt under dessa åren. All service enligt underhållsprogrammet.

Servades av auktoriserad Volvo Penta verkstad 5 dagar innan haveriet.

Volvo Penta vill, åtminstone inte direkt, ta på sig ansvaret.

Märkligt?

Janne23
Guldmedlem

Inlägg av Janne23 » fre 03 jul 2009, 12:32

Låter väl som om det är uppenbart att verkstaden gjort något fel...

- Inte fyllt olja?
- Fyllt fel sorts olja?
- Inte skruvat på oljefiltret riktigt?
- Glömt skruva tillbaka eventuell avtappningsplugg?
- Tappat ned något i motorn t.ex. verktyg?

Piloten
Guldmedlem

Inlägg av Piloten » fre 03 jul 2009, 12:48

Den services som gjordes nu innan haveriet omfattade två punkter som måste utföras av en auktoriserad verkstad:
- Justering av ventiler.
- Kontroll av spridare (demonterades och provtrycktes).

Så oljan/oljefiltret har man inte varit på denna gången.

Motorn gick nog 3-4 timmar mellan servicen och haveriet och då som vanligt - helt perfekt, inga vibrationer, konstiga ljud etc.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 03 jul 2009, 12:54

Och serviceverkstan tar inte på sig något ansvar antar jag? Det lät väl någon nyexad praktikant få skruva med den.

Det där ska inte kunna hända en lågvarvig dieselmotor. Typiskt att det inte var inom 1-årsgarantin.

Beklagar djupt!

Själv pumpade jag sönder toaletten nu i veckan (Säffle, hit med en kopp kaffe). Det måste kommit in något skräp som blockade inpumpning av vatten, för tömning funkade. Typiskt nog så pressade jag på ändå. Det höll i 2 dagar... :mrgreen:

Piloten
Guldmedlem

Inlägg av Piloten » fre 03 jul 2009, 13:14

Mr Q skrev:Och serviceverkstan tar inte på sig något ansvar antar jag? Det lät väl någon nyexad praktikant få skruva med den.

Det där ska inte kunna hända en lågvarvig dieselmotor. Typiskt att det inte var inom 1-årsgarantin.

Beklagar djupt!

Själv pumpade jag sönder toaletten nu i veckan (Säffle, hit med en kopp kaffe). Det måste kommit in något skräp som blockade inpumpning av vatten, för tömning funkade. Typiskt nog så pressade jag på ändå. Det höll i 2 dagar... :mrgreen:
Volvos garanti två år, men vi har ju en obligatorisk reklamationsrätt enligt lag på tre år på allt som man kan förvänta ha en längre livstid. Dit måste man ju räkna en dieselmotor. :?

Det var ju skit med toaletten, men det kunde varit värre. :wink:

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 03 jul 2009, 13:57

Piloten skrev:Det var ju skit med toaletten, men det kunde varit värre. :wink:
Haha, sant! En pajad septitank är nog snäppet värre än att vattenpumpen i toan keckat ur. :lol:

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 03 jul 2009, 14:00

Hade vevstaken gått av eller lossat från kolvtapp eller vevaxel?
Man kan ju misstänka att en ventil släppt, trillat ner och lagt sig på tvären. Det finns nog fler tänkbara orsaker men jag tror det klarnar när man lyfter toppen. Kräv att få vara med så inga bevis försvinner. Ett samtal med försäkringsbolaget är också viktigt.
Jag tror du har en chans at komma undan utan större kostnader.
--
Jag hade en gång ett drev som skar. Eftersom det var bråttom så fixade verkstaden lyft av båten osv. Hade jag varit hemma och varit med är jag säker på att man hade sett att det inte fanns någon olja i drevet. Olja som samma verkstad bytt några dagar tidigare ..........

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 03 jul 2009, 14:08

Mr Q skrev: Haha, sant! En pajad septitank är nog snäppet värre än att vattenpumpen i toan keckat ur. :lol:
En bekant spräckte sin skittank en av de första dagarna på semestern. Innehållet rann ut i salongen. I många år efter kunde ägaren ibland för sig att det luktade skit utan anledning.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 03 jul 2009, 14:16

Jag instämmer med Bosseh, be besiktningsman undersöka motorn innan serviceverkstan sopar igen sina spår. En ventiljustering av en perfekt fungerande motor, 4 timmar senare totalhaveri. Tja, vad tror du själv Piloten?

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » fre 03 jul 2009, 14:44

"Volvo fortsetter å havarere" stod det på Havna.com 13. juni............... :roll:

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=432635
ole

Piloten
Guldmedlem

Inlägg av Piloten » fre 03 jul 2009, 15:03

bosseh skrev:Hade vevstaken gått av eller lossat från kolvtapp eller vevaxel?
Man kan ju misstänka att en ventil släppt, trillat ner och lagt sig på tvären. Det finns nog fler tänkbara orsaker men jag tror det klarnar när man lyfter toppen. Kräv att få vara med så inga bevis försvinner. Ett samtal med försäkringsbolaget är också viktigt.
Jag tror du har en chans at komma undan utan större kostnader.
--
Jag hade en gång ett drev som skar. Eftersom det var bråttom så fixade verkstaden lyft av båten osv. Hade jag varit hemma och varit med är jag säker på att man hade sett att det inte fanns någon olja i drevet. Olja som samma verkstad bytt några dagar tidigare ..........
Jag har varit i kontakt med mitt försäkrningsbolag och jag kompletterade min försäkring med en maskinskadeförsäkring i höstas. Min kostnad blir självrisk och värdeminskningsavdrag. Rätt skönt att ha den försäkringen, men ekonomiskt skadelös blir jag ju inte.

Nu har jag dessutom tur att man har hittat en ny motor som kommer att installeras i nästa vecka,

Facit på vad som hände får man väl inte förrän motorn är demonterad.

Skriv svar