Jag har svårt att se annat än någon form av fabrikationsfel. Kan man vid en ventiljustering teoretiskt åstadkomma en situation som kan leda till att vevstaken havererar?Mr Q skrev:Jag instämmer med Bosseh, be besiktningsman undersöka motorn innan serviceverkstan sopar igen sina spår. En ventiljustering av en perfekt fungerande motor, 4 timmar senare totalhaveri. Tja, vad tror du själv Piloten?
Motorhaveri efter 200 timmar och 2,5 år
Re: Motorhaveri efter 200 timmar och 2,5 år
javisst, om ventilen släpper och träffar kolven ....
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Om det nu är fabrikationsfel - kan det då va så att försäkringsbolaget kan
tjena pengar på det här ?
Den som har råkat illa ut får betala egenandel och får förlust på
att motorn är något begagnat.
Försäkringsbolaget går till regress mot Volvo och får full ersättning ??

ole
Teoretiskt sett så skulle nog denna situation kunna uppstå, men jag tror inte att det är så dom jobbar.ole skrev:Om det nu är fabrikationsfel - kan det då va så att försäkringsbolaget kan
![]()
![]()
Eftersom jag, precis som du skriver, kommer att blir drabbad om det blir ett försäkringsärende, kommer jag att bevaka ärendet gentemot Volvo.
Jag har en god förhoppning (kanske naivt) om att Volvo kommer att stå för detta.
-
KaptenKlant
- Diamantmedlem
Har kanske inte HELT med saken att göra.... men varför i himlens namn skulle man behöva kontrollera spridare efter endast 200 timmar??
Beklagar f ö denna trista historia
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
Tack för ditt medlidande.KaptenKlant skrev:Har kanske inte HELT med saken att göra.... men varför i himlens namn skulle man behöva kontrollera spridare efter endast 200 timmar??
VP underhållsinstruktion anger att det skall ske efter 500 timmar eller vart annat år. På en segelbåtsmotor blir det ju vart annat år. Jag tyckte också att det lät tidigt...
Om det är till någon tröst så kan även utombordare haverera i förtid. En kompis till mig är marinmekaniker, han ha sett ett antal Mercury Optimax av större modell totalrasa efter några veckors bruk. Fördelen om det sker direkt är att det inte är något snack om garantifrågan.
Själv köpte jag en ny Saab 9-5 år 2007. Så här i slutet av garantiperioden har den varit på verkstad 15 ggr! Varav 8 ggr för att den dra vänster och 6 ggr för att ACC ej fungerar som den ska. Det är jädrans trist med nya grejor som inte fungerar som de ska. Det är ju liksom därför man köper nytt för att slippa problem.
Nåväl Saab är snart inget problem längre...
Själv köpte jag en ny Saab 9-5 år 2007. Så här i slutet av garantiperioden har den varit på verkstad 15 ggr! Varav 8 ggr för att den dra vänster och 6 ggr för att ACC ej fungerar som den ska. Det är jädrans trist med nya grejor som inte fungerar som de ska. Det är ju liksom därför man köper nytt för att slippa problem.
Nåväl Saab är snart inget problem längre...
Ang. din bil - se till att göra ett M test innan garantiperioden går ut, åk sedan till verkstaden och stoppa protokollet uder nosen på dem och kräv garantirep. av de punkter som dök upp.
Kostar 1500:- men har för mig lett till reparationskostander på större summor som jag sluppit ta själv som förmodligen dykt upp inom snar framtid.
Kostar 1500:- men har för mig lett till reparationskostander på större summor som jag sluppit ta själv som förmodligen dykt upp inom snar framtid.
Seglar Forgus 321 - 1992
Tack för tips.
Men sneddragningen lyckades de nog åtgärda vid tillfälle nr 6. De bytte ut ett antal delar i höger framvagn, bl.a. bärarm och fjäderben. De centrerade även subframen. Orsaken att jag besökte verkstan 2 ggr till var att vinterhjulen Gislaved Nordfrost, troligen blivit snedslitna av de ursprungliga felvinklarna, för de drar fortfarande snett. Dock verkar faktiskt sommarhjulen gå rakt nu till slut, jag skiftade fram och bakhjul där. Så de fick nog ordning på den delen till slut. Men när bilen var ny stod vinklarna så snett att de inte kunde justera med vanlig fyrhjulsinställning. Mekanikerna på Svenska Bil tyckte på fullt allvar att jag skulle lämna den till plåt och lack för omborrning av nya hål till fjäderbenen för att få camber rätt!
Och ACC verkar ha något tjall när utetemperaturen skiljer sig markant från innetemperaturen i bilen. Men där har jag haft mycket dialog med olika taxiåkare under tjänsteresor, som bekräftar att Saabs ACC är den i särklass sämsta på marknaden, så den ska nog vara så.
Den lever sitt eget liv, ibland måste man dra ned den på blått för att kunna vistas i bilen och ibland får den fnatt och blåser faktiskt riktig kall luft in i kupén. Nåväl, liten japan kaizen skulle inte skada i trollhättan.
Jag kommer köra skrället tills den är 6-7 år sen glömma det bilmärket för all framtid...
Men sneddragningen lyckades de nog åtgärda vid tillfälle nr 6. De bytte ut ett antal delar i höger framvagn, bl.a. bärarm och fjäderben. De centrerade även subframen. Orsaken att jag besökte verkstan 2 ggr till var att vinterhjulen Gislaved Nordfrost, troligen blivit snedslitna av de ursprungliga felvinklarna, för de drar fortfarande snett. Dock verkar faktiskt sommarhjulen gå rakt nu till slut, jag skiftade fram och bakhjul där. Så de fick nog ordning på den delen till slut. Men när bilen var ny stod vinklarna så snett att de inte kunde justera med vanlig fyrhjulsinställning. Mekanikerna på Svenska Bil tyckte på fullt allvar att jag skulle lämna den till plåt och lack för omborrning av nya hål till fjäderbenen för att få camber rätt!
Och ACC verkar ha något tjall när utetemperaturen skiljer sig markant från innetemperaturen i bilen. Men där har jag haft mycket dialog med olika taxiåkare under tjänsteresor, som bekräftar att Saabs ACC är den i särklass sämsta på marknaden, så den ska nog vara så.
Jag kommer köra skrället tills den är 6-7 år sen glömma det bilmärket för all framtid...
gamla motorer går inte "sönder"..nya gör det..oftast pga dåligt gjutna delar
I går lördag, det vill säga knappt två veckor efter haveriet sitter en ny motor på plats. Det blev lite mer jobb eftersom den nya motorn har elektronisk styrning, varför startpanel och kablage behövde bytas.
I övrigt kan jag näåmna att när motorn kom ut visade sig att det var ett lika stort hål på andra sidan som jag inte kunde se när motorn var installerad.
Nu återstår det att se vad Volvo gör för ställningstagande...
I övrigt kan jag näåmna att när motorn kom ut visade sig att det var ett lika stort hål på andra sidan som jag inte kunde se när motorn var installerad.
Nu återstår det att se vad Volvo gör för ställningstagande...
Har du lämnat ifrtån dig motorn ?
Du borde (genast) nämna för volvo att du ämnar låta en egen
"konsult" titta på motorn innann de förstör alla bevisen.
( slarvigt utförd ventiljustering som fick ventilen att ramla ner)
Och du installerade en ELEKTRONISKT STYRD motor ??? Good luck!
Motorn är på väg till Volvo Penta. Frågan huruvida det är ventiljusteringen eller tillverkningen av motorn som orsakat problemet är egentligen bara en fråga om det är Volvo Penta eller deras lokala representant som jag gjort fel.peterh skrev:Har du lämnat ifrtån dig motorn ?
Det känns som jag har en hyffsad dialog med parterna just nu. Om det skulle visa sig att Volvo inte vill stå för detta kommer jag att driva frågan vidare rättsligt. Jag är trots allt skyddad av konsumentlagen.
Att VP gick över till EVC på D1 serien från 2007 och framåt är ju tyvärr inget jag kan göra så mycket åt. Vad jag har förståt har de senare seriena fungarat tills skiln ad från de första som kom ut på marknaden.
Det vore fint om du i detalj beskrev hur en slarvigt utförd ventiljustering kan få ventilen att "ramla ned" på en motor som pilotens! Och sedan få vevstaken att haverera?peterh skrev: ... slarvigt utförd ventiljustering som fick ventilen att ramla ner
De två vanligaste orsakerna till vevstakshaveri är dålig smörjning av en eller annan orsak eller tillverkningsfel. Det är ytterst ovanligt att en vevstake havererar på grund av främmande föremål i cylinderloppet.
Hoppas att fortsättningen på den här tråkiga historien går lika smidigt som hittills.
mvh Sven-Barry
Antar att det är en stötsångsmotor, där en justerskruv låst med mutter bestämmer venilspelet.
Lossar muttern kan spelat bli vad som helst, antagligen mycket stort. Ventilen kommer
att landa med hög hastighet mot sätet. Med lite otur brister den så småningom.
Att det för oväsen av ett stort spel hör man antagligen inte.
Är det justering med skims kan andra saker hända, tom att ett skims kommer loss och lägger sig
på "tvären" och hindra ventilen att stänga, kolven träffar den och vips har man
förvränningsrummet fyllt av skräp som krossas. Den extra belastningen kan böja vevstaken.
Nu spekulerar jag bara, jag vet inte vilken motor det är fråga om. Men att det hänt strax efter
att en ventiljusterng gjorts är en mycket stark indikation på verksadsslarv.
Men det skall bli intressant att se undersökningen visar
Lossar muttern kan spelat bli vad som helst, antagligen mycket stort. Ventilen kommer
att landa med hög hastighet mot sätet. Med lite otur brister den så småningom.
Att det för oväsen av ett stort spel hör man antagligen inte.
Är det justering med skims kan andra saker hända, tom att ett skims kommer loss och lägger sig
på "tvären" och hindra ventilen att stänga, kolven träffar den och vips har man
förvränningsrummet fyllt av skräp som krossas. Den extra belastningen kan böja vevstaken.
Nu spekulerar jag bara, jag vet inte vilken motor det är fråga om. Men att det hänt strax efter
att en ventiljusterng gjorts är en mycket stark indikation på verksadsslarv.
Men det skall bli intressant att se undersökningen visar