Portapottiaromerna från helvetet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nautihamstern
Diamantmedlem

Portapottiaromerna från helvetet

Inlägg av Nautihamstern » ons 22 jul 2009, 08:07

Nu har jag snart testat alla luktborttagande medel som finns på marknaden. Både gröna och inte fullt så gröna.
Gemensamt för dem alla är att grejerna i tanken luktar obeskrivligt. Ibland med en nyans av lavendel, kålrot eller annat, men dock obeskrivligt.

Skojigast är det på natten när värmaren, som sitter i toalettutrymmet snappar upp molekylerna, värmer upp dem och sprider dem vidare till andra delar av båten när man öppnar luckan och släpper ner sitt tarv. Öörkk! Vafan? Hahaha, lever du? är diverse kommentarer som besättningen brukar leverera, utom skeppspojken som kunde sova sej genom en amputation och skeppshunden som antagligen njuter av situationen, det lilla äcklet...

För närvarande kör vi med klorin av olika slag (citron, barrträd och allt vad sjuka marknadsförare har drömt ihop), och nu luktar det ibland lite klorin och ibland ingenting alls. Klorin borde ju omvandlas till saltsyra efterhand, så det är kanske inte sååå hemskt som det låter, men jag hoppas att inte alltför många olika klorerade kolväten hinner byggas upp i skittanken. Vi tömmer aldrig i havet, dessutom.

Nästa vecka kommer vi att testa sista chansen för naturvänliga toamedel att rädda sitt rykte: Viking Blue. Om detta inte heller fungerar önskar jag att den samfällda kemtoamedelsindustrin tar sina geggor och stoppar upp dem i häcken på varann, för maken till vilseledande marknadsföring har jag aldrig sett!

[Edit]
Jag hittade följande tirad om blekmedel (klorin) på Wikipedia:
Environmental impact
No emissions of sodium hypochlorite from normal household or institutional use find their way directly to the environment. Sodium hypochlorite degrades quickly, primarily to sodium chloride, during use or in sewage systems. It also decomposes in soil, primarily to salt. Typical use was found to be not harmful to sewage treatment or septic tanks
Sodium hypochlorite is toxic when undiluted (5% concentration as sold), but is rapidly diluted or decomposed to harmless levels in soil or sewage systems.
While highly toxic to fish and invertebrates in confined spaces, fish will swim away from the source if possible. In addition, sodium hypochlorite readily disperses and degrades mostly to salt in surface waters, limiting impact
Very low levels absorbable organic halides (AOX) can be found during reaction of sodium hypochlorite and soils, including carbon tetrachloride, trihalomethanes (THM, such as chloroform), and trihaloacetic acid (THAA). Most AOX go into the sewer with wash water; amounts emitted to air well below safe limits. Most AOX degrades in sewage treatment like starting soil; wastewater genotoxicity not increased. Remnants are not harmful at levels detected (acute and chronic); no persistent or lipophilic chlorinated compounds were detected. Limited amounts of AOX have been detectable on fabrics below significant effect levels
Bleach is not a source of dioxin, which only forms below pH 5 (at least 100 times lower than household applications). The risk of generating dioxin from use of household bleach is non-existent
Chlorate ion can form during decomposition of sodium hypochlorite, but is readily decomposed during waste treatment
Perchlorate can also form through decomposition; it is estimated that less than 5 ppb could be released in the wash, and less than 1 ppb could be found after dilution in waste treatment and septic systems. Most prevalent sources of perchlorate contamination in environment found to be blasting agents, military munitions, and fireworks. Massachusetts EPA concluded that normal household discharge of bleaches into municipal sewerage or conventional septic systems should not be an environmental issue

Låter ju bra. Gottigottgott åt samvetet.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Portapottiaromerna från helvetet

Inlägg av SWE54 » ons 22 jul 2009, 08:33

Lösningen borde ju vara att ha pp:n på ett svalt ställe som inte växlar i temperatur. Med temperaturförändringar så förändras ju gasvolymen och det kan ju då läcka ut när den blir varm.
Jag har begåvat båten med en pp i år och känner inte någonting av den. Den står i en av stickkojerna när den inte används.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 22 jul 2009, 09:29

SWE54 skrev:Lösningen borde ju vara att ha pp:n på ett svalt ställe som inte växlar i temperatur. Med temperaturförändringar så förändras ju gasvolymen och det kan ju då läcka ut när den blir varm.
Jag har begåvat båten med en pp i år och känner inte någonting av den. Den står i en av stickkojerna när den inte används.
Svalt ställe som inte växlar i temperatur...? Det skulle vara kallkällaren hemma, då 8)

Den luktar alltså inte alls när den bara står där. Plasten tar nog upp eventuella förändringar i gastryck. Det är när man öppnar luckan ner till holdingtankdelen för att släppa ner grejerna som det momentant luktade (före klorin-eran) råtta med tandköttsinflammation :!: Tömningen (oftast på nån allmän toalett) var ju ingen höjdare heller, speciellt om det var kö efter mej, hehe...
Tänk att skit ska lukta så skit... :o (utom Robert Gustafssons då, förstås)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 22 jul 2009, 10:41

Ja det är väl klart att det luktar när du öppnar den..:)
Fick först uppfattningen av att den gjorde sig till känna när den blev varm av värmaren...
Du får väl fixa någon slags ventilation eller installera en porslinsfåtölj...

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 22 jul 2009, 10:59

SWE54 skrev:Ja det är väl klart att det luktar när du öppnar den..:)
Fick först uppfattningen av att den gjorde sig till känna när den blev varm av värmaren...
Du får väl fixa någon slags ventilation eller installera en porslinsfåtölj...
Näh, det luktar ju inte längre, ens när jag öppnar den, sedan jag fattade att slänga i en dryg deciliter klorin varje gång jag har tömt tanken. Det som stör mej är alla dessa olika vätskor som man ska köpa för dyra pengar och som inte funkar alls! Jag har säkert hällt i vätskor för hundra euro i byttan och likafullt har den luktat apa. Klorin klostar ju nästan ingenting och funkar. Klorinet borde inte heller ställa till med problem för reningsbverken eftersom det omvandlas till koksalt.

Fan också att det skulle ta så länge för mej att fatta det uppenbara: Skit luktar för att bakterier frodas och bildar ammoniak o annat kul. Döda bakterierna så försvinner lukten. Portapottivätskor som ska hjälpa aeroba bakterier att ta över från de anaeroba bakterierna som skapar mest lukt och därmed minska luktproblemet, funkar inte, antagligen eftersom en kissåbajstank inte innehåller tillräckligt med syre för de aeroba bakterierna.

swe34
Guldmedlem

Inlägg av swe34 » tor 23 jul 2009, 09:15

Ja där ser man... Det finns alltså en anledning till att hela den civiliserade världen har övergått till vatten-toaletter... :o
Spetsiga båtar gör djupare hål.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tor 23 jul 2009, 10:26

Vattentoaletter på land är ett fruktansvärt slöseri av gödningsmedel, som hade gjort bättre nytta på fältet. Nåja, tiden är förbi då man körde ekologisk gödning o det lär väl inte bli aktuellt igen trots alla fanatiska miljömuppar som av någon irrationell anledning hatar kärnkraft och tydligen av annan lika irrationell anledning inte ens ser att östersjö skadas av både jordbruk o toalettsystem som valts iland.

På båt tycker jag det är bäst att ha med spade o göra nr 2 i land, om det inte går att gräva går det i alla fall att lägga något över. Bidra till uppbyggnaden av jordlagret på lämpligt ställe. Ibland får man hålla sig några timmar och går inte det får man i de undantagsfallen göra det i sjön.

Nr 1 är lätt, iland när man är i närheten och annars i hink och sen tömma överbord. Hink är bra både för diskretionens skull och för att de gånger man mest riskerar att falla överbord tycks vara när man kissar över relingen... att döma av olycksstatistiken i sjöar vad gäller småberusade fiskare i insjöar i alla fall.

Ni som oroar er för förorening när det gäller egna behoven: Sillarna o de andra fiskarna har också behov.... och vad vi än gör kan vi ändå aldrig komma upp i ens en ppm av vad jordbruket skadar och övergöder. Eller vad vårt system med vattentoaletter i land lyckas åstadkomma av övergödning.

Luktfritt och hygieniskt är det att sakna toalett på båt. Toalett ombord i ett litet utrymme som man skall sova i, laga mat i o s v väcker bara äckelkänslor. En båt är ofta inte större än en normal toalett, men inte skulle man väl välja att laga mat och sova just på toaletten? Nä, gör behoven utanför båten i största möjlig utsträckning. Riv ut toaletten, släng portapottin o lev som folk.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » tor 23 jul 2009, 12:06

friseglarn skrev: På båt tycker jag det är bäst att ha med spade o göra nr 2 i land, om det inte går att gräva går det i alla fall att lägga något över.
Du seglar inte i Bohuslän? Eller?
Det blir många nya kummlar :o
Peter
S/Y Calypso

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 23 jul 2009, 13:21

Ja med spade kommer man inte långt..:)
Det krävs väl en HILTI och ett enormt tålamod... från dom andra i samma naturhamn.
En pp var faktiskt helt ok att ha i båten, många naturhamnar har ju sopmaja som man kan nyttja.
Rätt skönt att slippa springa i land varje gång man behöver pinka lite. Särskilt sent på kvällen och tidigt på morgonen.
Att hålla på med hink är väl kanske inte så trevligt alltid, man ligger ju knappast ensam i naturhamn på västkusten.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 23 jul 2009, 16:17

Undrar hur många olyckor som sker därför att folk INTE använder toaletten ombord? Pinkande gubbar som trillar i "han dog med gylfen öppen" eller benbrott när nödiga människor ska iland på hala klippor. I synnerhet om de ska ha Hiltin i handen ....
--
En ide ang stinkande "kakburkar": En kille hade satt skorsten på sin pp i husvagnen och efter det var det luktfritt ombord.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 24 jul 2009, 05:57

friseglarn skrev:Vattentoaletter på land är ett fruktansvärt slöseri av gödningsmedel, som hade gjort bättre nytta på fältet. Nåja, tiden är förbi då man körde ekologisk gödning o det lär väl inte bli aktuellt igen trots alla fanatiska miljömuppar som av någon irrationell anledning hatar kärnkraft och tydligen av annan lika irrationell anledning inte ens ser att östersjö skadas av både jordbruk o toalettsystem som valts iland.

På båt tycker jag det är bäst att ha med spade o göra nr 2 i land, om det inte går att gräva går det i alla fall att lägga något över. Bidra till uppbyggnaden av jordlagret på lämpligt ställe. Ibland får man hålla sig några timmar och går inte det får man i de undantagsfallen göra det i sjön.

Nr 1 är lätt, iland när man är i närheten och annars i hink och sen tömma överbord. Hink är bra både för diskretionens skull och för att de gånger man mest riskerar att falla överbord tycks vara när man kissar över relingen... att döma av olycksstatistiken i sjöar vad gäller småberusade fiskare i insjöar i alla fall.

Ni som oroar er för förorening när det gäller egna behoven: Sillarna o de andra fiskarna har också behov.... och vad vi än gör kan vi ändå aldrig komma upp i ens en ppm av vad jordbruket skadar och övergöder. Eller vad vårt system med vattentoaletter i land lyckas åstadkomma av övergödning.

Luktfritt och hygieniskt är det att sakna toalett på båt. Toalett ombord i ett litet utrymme som man skall sova i, laga mat i o s v väcker bara äckelkänslor. En båt är ofta inte större än en normal toalett, men inte skulle man väl välja att laga mat och sova just på toaletten? Nä, gör behoven utanför båten i största möjlig utsträckning. Riv ut toaletten, släng portapottin o lev som folk.
Du är ungkarl och barnlös, va? :roll:

Jag tänker inte ge mej in i nån trådkapardiskussion ang. skitandets vara eller inte vara ombord på båt (men nej, jag sitter definitivt inte och skiter bakom buskar i en välbefolkad skärgård, sånt är för hundar, och jag står inte och pissar i en hink hemma i köket heller), ej heller i generaliseringar om båtstorlekar av typen en båt är ofta inte större än en toalett/ett egnahemshus/ett shoppingcenter, men konstaterar bara: glöm att använda kommersiella antiluktmedel i portapottin och använd klorin, för det funkar.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 24 jul 2009, 08:48

Ledsen för att framstå som en dryg sprätt, men i vår båt funkar toaletten ypperligt. Man går in och stänger dörren, kan ta med en tidning om man vill, en liten fönsterventil i takhöjd vädrar så fint. När man har uträttat sina behov pumpar man bort till en septitank. Och man kan tvätta händer och ansikte också om det var en jobbig förlossning. Funkar finfint. Så alla båtar har inte storleken av en normal toalett.

Men jag måste dock bygga om så att tanken kan tömmas från sugstation. :oops:

Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » sön 26 jul 2009, 15:20

Hej Jag har en PP av märket Telford och använder deras kemikalier. Grön soppa för toadelen och rosa soppa för spolvattnet och lukten är prakstiska taget ingen inte ens i öppet tillstånd.
Glad Seglare

Skriv svar