Offeranod på propelleraxel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Offeranod på propelleraxel

Inlägg av Tommy » tor 06 aug 2009, 19:44

Hej,

Har haft ett litet problem de senaste 2 somrarna, och det är att offeranoden på propelleraxeln blir lös efter ungefär halva säsongen. Det är en sådan där rund kula, axeldiameter är 25 mm. I två delar som klämst fast runt axeln med två bultar. Förra året provade jag sikaflex på bultarna till ingen nytta. Då kunde jag iallafall dyka ner och skruva loss den helt under vattnet när den blivit lös. 8)

I våras satte jag istället loctite på bultarna. Nu har den lika väl blivit lös, men går omöjligt att skruva loss. Så den sitter där den sitter och glider fram och tillbaka mellan axelgenomföringen i skrovet, och den lilla skäddan strax framför propellern... :x
Gör väl ingen större skada den tid som är kvar före upptagning, men det skramlar ordentligt på back...

Hur göra för att få anoden att sitta säkert fast en hel säsong..?

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem

Re: Offeranod på propelleraxel

Inlägg av Maxi33 » tor 06 aug 2009, 19:59

Anod inköpt var, Tommy?

Kan den ha för stor innerdiameter, så att den är fast nog när man känner med handkraft innan sjösättning, men lossar senare?

Har ju haft Ballad tidigare i fem säsonger och tre anoder, men utan detta problem. Alla anoder har snarare varit sådana att jag tyckte deras innerdiameter var väl liten, jag fick dra som fan för att få ihop halvorna.
En eller två från Biltema såvitt jag minns, en eller två så kallade original från båttillbehörsbutik.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 06 aug 2009, 20:32

Hm...
Det där går nog inte att göra nåt åt. Offeranoden äts ju upp av de galvaniska strömmarna, även på insidan, så då blir den ju för stor.
Man kan måla vissa ställen med plastfärg, tex i hålen där man sätter skruvarna, då äts zinken inte upp där lika fort. Så gör jag på den dyra anoden till min flöjelpropeller.
Sist jag köpte en axelanod på varvet hade han bara alu-anoder, Penta rekomenderar det på ostkusten. Fast nu kanske axelanod förblir hel medans den dyra zinkanoden på ptopellern äts upp desto fortare. Jag borde ha tvärtom, axelanod av alu...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 06 aug 2009, 20:37

Till Maxi33:

Det ena inköpt på Biltema. Årets säsong är det en "märkesanod" från Watski (ser exakt likadan ut).

Båda har, som du beskrev, varit aningen för små, så man har knappt kunna få dem runt axeln. De är defintivt gjorda för 25 mm axel. Har dragit åt bulten utav bara he*vete, med skruvmejsel och en annan skruvmejsel som moment. Så nog är det åtdraget och passande anod. Plus alltså testat med både sika och loctite.

Intressant svar från Guitar N; Så kan det ju vara, att den äts upp och med tiden blir för stor. Så det kanske inte alls är bultarna som lossnat i år, utan bara anoden som blivit för stor. Förklarar varför jag inte kunde skruva loss den (under vattnet) trots att jag är stark som en hulk och lätt kan stanna uppemot 25 minuter under vattnet på ett andetag.

Jag har en känsla att "slamret" vid backning började strax efter det att jag backade ganska hårt vid ett tillfälle då djupet nere vid farleden innanför Järflotta plötsligt gick ner till 0.3 m under kölen när det skulle vara 4 meter djupt. Då tenderar man ju att vilja bromsa upp.. :) Kan ha varit just då den lossnade, men vet inte säkert för det dröjde några dagar innan jag dök ner och kollade.

Hälsningar
Tommy

eos
Trogen medlem

Inlägg av eos » fre 07 aug 2009, 18:03

har du låst med locktite sitter som fan vissa locking måste man värma för att lossa

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 07 aug 2009, 18:29

Jag vet inte om jag törs svara Tommy, men modig som jag är slänger jag in ett inlägg.

Kolla att slamret på backen inte är konan i backslaget som slamrar. Nu hade du en ganska ny motor har jag för mig, men det som kan hända är att växelvajern töjt sig, så att den inte slår jämt framåt och bakåt. Ett enkelt test är att känna på växelföraren på backslaget i fram och back klick och se att det är samma spel åt båda håll. Vi hade slammer i låg fart framåt tidigare vilket troligen beror på sliten kona i vårt fall i combo med gammal "sladdrig" folding prop. Men när jag justerade spelet på växelvajern så att det blev lika i fram och back, blev slamret markant mindre, plus att växeln gick i bättre.

PS Vi körde också i Dragets kanal i somras, den är nervpirrande men vacker. DS

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » sön 09 aug 2009, 14:35

Tommy skrev:Till Maxi33:
Intressant svar från Guitar N; Så kan det ju vara, att den äts upp och med tiden blir för stor. Så det kanske inte alls är bultarna som lossnat i år, utan bara anoden som blivit för stor. Förklarar varför jag inte kunde skruva loss den (under vattnet) trots att jag är stark som en hulk och lätt kan stanna uppemot 25 minuter under vattnet på ett andetag.

Hälsningar
Tommy
:mrgreen: Om den "äts" upp kan den inte bli stor , snarare mindre :lol: .
8) Ju mer mat jag äter från en tallrik destu mindre blir det kvar :wink:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 09 aug 2009, 18:30

Tack för tipset om konan, Q, uppskattas! Vi lägger allt groll i malpåsen (som sedan aldrig öppnas :wink: )

Det skulle säkert kunna vara det du skriver, just i detta fall tror jag dock på att det är den lösa anoden. Jag dök ner och kollade och den glider verkligen helt enkelt på axeln fram och tillbaka. Så det bör vara den som slamrar. Störande att den inte går att få loss. Det blir som som eos indikerar, jag får nog värma eller vinkelslipa bort den efter uppdraging.

Dragets kanal var lite läskig. Vi har inte så hög mast, men man fick ändå en ny dimension nämligen mastnavigering! Pga alla träd som stack ut så fick man se upp för dem också. Det är svårt att gå in i kanalen i högtrafik särskilt när man kommer från väster, för då börjar den med en krök som gör att man inte kan se om man möter någon. Det gjorde naturligtvis vi, och fick backa ut i den smala kanalen.

Och Lars L, helt riktigt. "Vad är det som blir större och större ju mer man tar bort". Hålet! Så själva anoden är det som blir mindre och mindre.

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 09 aug 2009, 19:28

Hehe, mastnavigering får man även göra på Lidingö Runt då man ofta är farligt nära Lidingöbron i startens hetta. :mrgreen:

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » lör 29 aug 2009, 11:12

När Tommy har lös anod - då har han nog det. Nämnd är också att sliten kona i backslaget kan ge
samma symptom. Jag tillägger att också slitet eller tät (så vattnet inte kommer till) cutlesslager (det vid stödbocken) kan
ge liknande oljuder. Båtmekanikern nämnde både kon och cutlesslager då jag la fram "mina"
symptom. Visade sig att axeln roterade trögt. Bytte lager. Då funkade det iaf fint på vägen från
båtservicen till hemmahamnen.
ole

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 29 aug 2009, 20:16

Jag har s a s det omvända problemet, zinkanoden på propelleraxeln ser inte att påverkas alls - har en liten ring (Biltema vill jag minnas) som suttit där nu i minst 4 säsonger utan ha ha förlorat särskilt mycket vikt. Har bronspropeller. Kan det bero på att jag, vid båtköpet gjorde ett motorbyte och satte då en en gummikoppling mellan backslag och propelleraxel. Axeln blev därvid elektriskt isolerad från motor och annat.

Skriv svar