förstagångseglare
förstagångseglare
Tjena jag och frugan går på land och funderar på att köpa segelbåt, vi har ej seglat nån av oss tidigare men har tittat på en tur 80
är en tur 80 en bra första båt (segel) ? jag har viss vana av motorbåt och snipa=)
tada nu e´man seglare eller rättare sagt båt ägare i allafall nån sa till mig att det tar ca 10 år innan man är seglare.
det blev en tur 80 mest för att skicket var kanon förra ägaren hade gjort om hela inredningen mkt fint alla "svåra arb" under vatten linje , ny mast fot gjort på varv , kändes rätt ( får väl se)
seglen var väl använda blev skrämd först men ringde en segel makare för att kolla pris satt ner när jag fick pris och kunde stå på en gång (inte så dyrt) så nu e det väl mest och njuta av det lilla som är kvar av sommaren=)
är en tur 80 en bra första båt (segel) ? jag har viss vana av motorbåt och snipa=)
tada nu e´man seglare eller rättare sagt båt ägare i allafall nån sa till mig att det tar ca 10 år innan man är seglare.
det blev en tur 80 mest för att skicket var kanon förra ägaren hade gjort om hela inredningen mkt fint alla "svåra arb" under vatten linje , ny mast fot gjort på varv , kändes rätt ( får väl se)
seglen var väl använda blev skrämd först men ringde en segel makare för att kolla pris satt ner när jag fick pris och kunde stå på en gång (inte så dyrt) så nu e det väl mest och njuta av det lilla som är kvar av sommaren=)
Senast redigerad av 1 maz, redigerad totalt 0 gånger.
Re: förstagångseglare
Inte att jag har seglat någon Tur 80, men det är säkert en bra båt om den är i fint skick.
Du kan också gå in på båtfakta här på sailguide - om Tur 80 står det, tror jag, 10-12 inlägg
om vad ägare utav båten tycker.
Lycka till.
Du kan också gå in på båtfakta här på sailguide - om Tur 80 står det, tror jag, 10-12 inlägg
om vad ägare utav båten tycker.
Lycka till.
ole
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det är nog viktigare att motorn och seglen är bra än vilken båt det är.
En bekant seglade till Spanien och bodde länge där i en Tur 80. Det är nog en bra båt, jag har inte hört nåt negativt.
Ni får väl berätta om ni slår till.
En bekant seglade till Spanien och bodde länge där i en Tur 80. Det är nog en bra båt, jag har inte hört nåt negativt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Föresten, ni kan ta bort dubbelpostningen om ingen svarar i den tråden oxå...Guitar Nilsson skrev:Det är nog viktigare att motorn och seglen är bra än vilken båt det är.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag skulle satsa på en båt med partialrigg dvs där inte focken gå ändå på till masttoppen.
Det är säkert inget fel på Tur 80 men jag tycker att den som så många andra mastheadriggade båtar från 70-talet har ett för litet storsegel.
Jag skulle satsa på en båt med större storsegel och endast fock.
Nu kommer jag inte på så många (i samma storleksklass) på rak arm men kanske: H-båt, Express, Cumulus & Dominant 78
Den stor fördelen med ett stort storsegel och mindre fock är vid kryss.
Är man ute och kryssar så ser man sällan båtar med stor genua som kryssar då detta blir jobbigt i längden.
Byter man då till fock så blir segelytan för liten och då återstår bara motorn.
På en mastheadriggad båt med litet storsegel är genuan väldigt viktig och motorn på båten.
På en H-båt tex storen motorn vilket gör det mycket enklare/roligare
Så om du tror att du tycker om att segla och då även mot vinden så skulle jag satsa på en annan typ av båt.
Om man bara skall slösegla i fint väder och gå för motor övrig tid spelar det ingen som helst roll...
Men köper ni en välseglande båt (med hyfsade segel) kommer ni antagligen tycka det är roligare att segla och ni kommer använda motorn mindre.
Nu tycker säkert många andra tvärtom men smaken är som baken...
Så fundera hur ni vill använda båten:
Hur många är ni?
Hur vill ni segla?
Hur länge skall ni vara ute?
Kommer ni i framtiden kanske kappsegla?
Hur bekväma är ni?
Har ni någon god vän som kan guida er?
När ni kommit fram till vad ni vill ha så köp en båttidning (Segelbåtar köp/sälj) och bläddra igen för att hitta idéer till lämpliga båtar i storlek och pris.
Provsegla och besikta.
En provsegling kan ge mycket information på tex kryssen.
Tar den bra höjd (kryssvinklar på ca 90 grader)?
Känns den livfull (rolig) eller tråkig och död?
Är den lättdriven dvs den behöver inte så mycket vind?
Alla segelbåtar går ungefär lika fort (om de är lika stora) på halvvind och det är på kryss/läns man märker skillnaden
Tänk också på att utrustning kostar mycket att köpa ny.
Man för ibland väldigt mycket (kanske gammal men fungerade) för lite pengar.
Segel är också dyrt, hur gamla är de? Är de prassliga (nya) eller mjuka som lakan (gamla)
En bra motor är också en bra investering
Syrran är tex ett lysande exempel på motsatsen.
De köpte en Ballad (mot min inrådan)
Nu kommer jag få hela Ballad-Sverige på mig så jag får väl försvara mig direkt
Ballad ÄR en jättebra båt både för kappsegling och familj om du alltid har genua uppe och gillar att skota
Nu är syrran jättenöjda med allt utan kryssvinklarna
Detta beror på att de har en rullgenua som de gärna rullar in och då seglar den inget vidare på kryssen.
Detta medför att de gärna går för motor då vinden bär emot.
Jag förklarade detta innan de köpte båten och nu 2-3 år senare har de förstått vad jag menade.
Så ett enkelt råd är:
Köp en segelbåt med så stor storsegel som möjligt för det hissar du en gång (max 2) per dag och det sköter sig i stort sett själv
Backstag är också många livrädda för men det lär man sig snabbt
Backstag är trimlinor från förstaget infästning ned till sittbrunnen som du måste släppa/spänna varje slag/gipp
Visst det är ett moment mer men inte så jobbigt som folk tror, enda gången det är riskabelt är gipp med spinnaker i kuling och jag gissar att ni har en bit dit...
Lycka till /
Det är säkert inget fel på Tur 80 men jag tycker att den som så många andra mastheadriggade båtar från 70-talet har ett för litet storsegel.
Jag skulle satsa på en båt med större storsegel och endast fock.
Nu kommer jag inte på så många (i samma storleksklass) på rak arm men kanske: H-båt, Express, Cumulus & Dominant 78
Den stor fördelen med ett stort storsegel och mindre fock är vid kryss.
Är man ute och kryssar så ser man sällan båtar med stor genua som kryssar då detta blir jobbigt i längden.
Byter man då till fock så blir segelytan för liten och då återstår bara motorn.
På en mastheadriggad båt med litet storsegel är genuan väldigt viktig och motorn på båten.
På en H-båt tex storen motorn vilket gör det mycket enklare/roligare
Så om du tror att du tycker om att segla och då även mot vinden så skulle jag satsa på en annan typ av båt.
Om man bara skall slösegla i fint väder och gå för motor övrig tid spelar det ingen som helst roll...
Men köper ni en välseglande båt (med hyfsade segel) kommer ni antagligen tycka det är roligare att segla och ni kommer använda motorn mindre.
Nu tycker säkert många andra tvärtom men smaken är som baken...
Så fundera hur ni vill använda båten:
Hur många är ni?
Hur vill ni segla?
Hur länge skall ni vara ute?
Kommer ni i framtiden kanske kappsegla?
Hur bekväma är ni?
Har ni någon god vän som kan guida er?
När ni kommit fram till vad ni vill ha så köp en båttidning (Segelbåtar köp/sälj) och bläddra igen för att hitta idéer till lämpliga båtar i storlek och pris.
Provsegla och besikta.
En provsegling kan ge mycket information på tex kryssen.
Tar den bra höjd (kryssvinklar på ca 90 grader)?
Känns den livfull (rolig) eller tråkig och död?
Är den lättdriven dvs den behöver inte så mycket vind?
Alla segelbåtar går ungefär lika fort (om de är lika stora) på halvvind och det är på kryss/läns man märker skillnaden
Tänk också på att utrustning kostar mycket att köpa ny.
Man för ibland väldigt mycket (kanske gammal men fungerade) för lite pengar.
Segel är också dyrt, hur gamla är de? Är de prassliga (nya) eller mjuka som lakan (gamla)
En bra motor är också en bra investering
Syrran är tex ett lysande exempel på motsatsen.
De köpte en Ballad (mot min inrådan)
Nu kommer jag få hela Ballad-Sverige på mig så jag får väl försvara mig direkt
Ballad ÄR en jättebra båt både för kappsegling och familj om du alltid har genua uppe och gillar att skota
Nu är syrran jättenöjda med allt utan kryssvinklarna
Detta beror på att de har en rullgenua som de gärna rullar in och då seglar den inget vidare på kryssen.
Detta medför att de gärna går för motor då vinden bär emot.
Jag förklarade detta innan de köpte båten och nu 2-3 år senare har de förstått vad jag menade.
Så ett enkelt råd är:
Köp en segelbåt med så stor storsegel som möjligt för det hissar du en gång (max 2) per dag och det sköter sig i stort sett själv
Backstag är också många livrädda för men det lär man sig snabbt
Backstag är trimlinor från förstaget infästning ned till sittbrunnen som du måste släppa/spänna varje slag/gipp
Visst det är ett moment mer men inte så jobbigt som folk tror, enda gången det är riskabelt är gipp med spinnaker i kuling och jag gissar att ni har en bit dit...
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det ligger mycket i det Håkan skriver. Jag har monterat skena för självslående fock och ett inre förstag för kryssfock på min Vagabond. De var ritade så från början, men min båt hade bara rullgenua, jobbig att slå med om man måste slå ofta, och ganska värdelös som inrullad i hård vind. Skulle jag nån gång byta båt, till större eller mindre, skulle jag aldrig köpa en båt utan själslående försegel. Har man en gång haft det så vill man inte ha nåt annat sen. Med x-fock och stor seglar min båt väldigt bra om det inte blåser väldigt lite, men då är storseglet också ganska stort, hela riggen är 15 m hög. Och den är masthead, det finns faktiskt såna också med självslående fock. När jag seglar med x-focken går jag högt i vind, mkt bättre än med genuan. Den använder jag i halv, och på undanvind.
NF är en båt med självslående fock som anses vara en väldigt bra seglare, den tål också mycket vind utan att behöva revas.
NF är en båt med självslående fock som anses vara en väldigt bra seglare, den tål också mycket vind utan att behöva revas.
NF klingar fint...
Jag har aldrig seglat den men bara hört bra om den...
Visst finns det välseglande masthead-båtar med stora segel som tex IMX-38
Men just små båtar från 70-talet brukar inte höra till den skaran...
Mvh /
Jag har aldrig seglat den men bara hört bra om den...
Visst finns det välseglande masthead-båtar med stora segel som tex IMX-38
Men just små båtar från 70-talet brukar inte höra till den skaran...
Mvh /
Håkan

Ett alternativ kan vara Maxi Fenix. Som i mitt tycke är en trivsam och lätthanterlig båt. Den har 7/8dels rigg och självslående fock. Bilder och mycket mer finns på
www.maxifenix.com
Hälsningar Lasse
www.maxifenix.com
Hälsningar Lasse
Fast hörrni...
Maz har uppenbarligen kollat på en familjebåt i prisklassen runt 50 kkr.
Då är väl inte en Fenix eller en Cumulus för en kvarts miljon ett bra alternativ?
Ska man ha en familjeseglare i samma prisklass med 7/8-delsrigg är det väl mer en Maxi 68 som gäller?
Om båten i fråga då.
Inte mycket som kan vara fel på den gissar jag.
Leta efter ett fint exemplar, hoppa över de nedgångna med dåliga/gamla segel.
Motor och segel som tidigare nämnts.
Båten är en trygg och rejäl familjesegelbåt.
Ingen racer, men jag gissar att man kan få bra skjuts om det är hård undanvind i likheten med Vegan, som ju är ganska lika i skrovformen.
(Det är f ö ett alternativ också...)
Maz har uppenbarligen kollat på en familjebåt i prisklassen runt 50 kkr.
Då är väl inte en Fenix eller en Cumulus för en kvarts miljon ett bra alternativ?
Ska man ha en familjeseglare i samma prisklass med 7/8-delsrigg är det väl mer en Maxi 68 som gäller?
Om båten i fråga då.
Inte mycket som kan vara fel på den gissar jag.
Leta efter ett fint exemplar, hoppa över de nedgångna med dåliga/gamla segel.
Motor och segel som tidigare nämnts.
Båten är en trygg och rejäl familjesegelbåt.
Ingen racer, men jag gissar att man kan få bra skjuts om det är hård undanvind i likheten med Vegan, som ju är ganska lika i skrovformen.
(Det är f ö ett alternativ också...)
Alla borde ha skägg
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Satt precis ikväll och diskuterade samma frågeställning med en kompis som hade samma utgångspunkt, dvs max 50' och med inriktning på familjeseglare.
Vi kom fram till följande:
Partialrigg
Om inombordare skall den vara bytt eller sötvattenkyld från början eftersom kostnaden för ny motor blir mycket hög i förhållande till båtens inköpspris
Relativt mycket kölvikt i förhållande till deplacement, c:a 40% eller mer som riktmärke för att inte få för vek båt. Helst blyköl.
Välj mellan känt märke (lätt att sälja igen) och lite sämre skick/mindre båt eller mer okänt märke men troligen högre kvalité och större båt
Bekväm ruff och relativt stor sittbrunn
Med andra ord försvann en hel del 70-tals båtar med insnörpt akter som ex vis Becker 27/Arabesque 26.
De båtar som han fastnade för var RJ 85, IW26, Bandholm 27 som tänkbara alternativ. Andra alternativ var naturligtvis Maxi, Vega och Tur 80 (dock tycker jag att de senare är mindre bra seglare än de första tre alternativen.
Någonting som jag för egen del har lärt mig uppskatta med mina båtar är en bra höjdtagningsförmåga/bra kryssbåtar när det gäller båtar i den storleken eftersom det ofta blir inomskärsegling blir det lätt tröstlöst att kryssa sig fram med få vunna metrar för varje slag.
Ett ytterligare alternativ till ovan båtar är att leta udda franska och engelska båtar - många är okända och därmed får man mycket båt för pengarna.
Hälsningar
Mats
Satt precis ikväll och diskuterade samma frågeställning med en kompis som hade samma utgångspunkt, dvs max 50' och med inriktning på familjeseglare.
Vi kom fram till följande:
Partialrigg
Om inombordare skall den vara bytt eller sötvattenkyld från början eftersom kostnaden för ny motor blir mycket hög i förhållande till båtens inköpspris
Relativt mycket kölvikt i förhållande till deplacement, c:a 40% eller mer som riktmärke för att inte få för vek båt. Helst blyköl.
Välj mellan känt märke (lätt att sälja igen) och lite sämre skick/mindre båt eller mer okänt märke men troligen högre kvalité och större båt
Bekväm ruff och relativt stor sittbrunn
Med andra ord försvann en hel del 70-tals båtar med insnörpt akter som ex vis Becker 27/Arabesque 26.
De båtar som han fastnade för var RJ 85, IW26, Bandholm 27 som tänkbara alternativ. Andra alternativ var naturligtvis Maxi, Vega och Tur 80 (dock tycker jag att de senare är mindre bra seglare än de första tre alternativen.
Någonting som jag för egen del har lärt mig uppskatta med mina båtar är en bra höjdtagningsförmåga/bra kryssbåtar när det gäller båtar i den storleken eftersom det ofta blir inomskärsegling blir det lätt tröstlöst att kryssa sig fram med få vunna metrar för varje slag.
Ett ytterligare alternativ till ovan båtar är att leta udda franska och engelska båtar - många är okända och därmed får man mycket båt för pengarna.
Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142
Håller med om det som sägs om 7/8 delsrigg mm. Har själv haft H-båt i dryga 10 år och det är en bra SEGELbåt. Är man däremot van vid motorbåt och snipa kan säkert Tur 80 vara en bra instegsbåt till seglingens värld. Det är svårt att säga vad ni skulle trivas bäst i. En stadig och lugn båt med stor genua där man kanske tar till motorn och inte kryssar sig fram så ofta, eller en vinthund som är en fröjd på alla bogar, men för en ovan seglare, kanske lite mer extrem. Det är svårt att få både och. Och personligen tycker jag det är viktigare att ni väljer en prisvärd båt, där allt väsentligt fungerar som det ska. En vettigt utrustad båt som är redo att seglas. Det är viktigare med ett bra exemplar än att finna exakt rätt båt som första båt tycker jag. Redan en säsong i vilken båt det än blir kommer att ge er så mycket mer egen information om vad ni värdesätter och kanske vill ha mer eller mindre av i nästa båt. Eller så blir ni helt nöjda från början...
Har själv en Tur 80, ett varvsbyggt ex med trivsam inredning. De kan se rätt buskiga ut tycke rjag mig se på blocketannonser. Men jag hade innan en Vega och gillar Turkryssaren mer mycket pga inredningen som i vår båt har en dinette. Lägre/ingen ståhöjd dock, men alla båtar är kompromisser och Turkryssaren passade oss bättre.
Pga lite tråkiga omständigheter har jag inte hunnit med att segla båten mycket alls varför jag inte har så mycket att säga om hur den seglar. Men den är mycket lik Vegan som påpekats ovan och delar bla en brist/finess med vegan och det är placering av rorkult, roder och propeller som kan göra det lite spännande med lågfartsmanövrering. En del har ju monterat roder på aktern och det ger onekligen är mycket mer hanterbar båt i hamn.
Mysig båt är det i alla fall, här en liten film från de tre dagar vi i år hunnit med i vår Turkryssare: http://www.vinntorp.se/movies/3_dagar_pa_sjon.wmv Bilderna under båtfakta/Tur 80 här på sailguide är alla på vår båt undantaget den på den gula båten.
Lycka till i ert båtval och hör av dig om du vill veta mer om vad vi tycker om Turkryssaren kontra Vega.
Har själv en Tur 80, ett varvsbyggt ex med trivsam inredning. De kan se rätt buskiga ut tycke rjag mig se på blocketannonser. Men jag hade innan en Vega och gillar Turkryssaren mer mycket pga inredningen som i vår båt har en dinette. Lägre/ingen ståhöjd dock, men alla båtar är kompromisser och Turkryssaren passade oss bättre.
Pga lite tråkiga omständigheter har jag inte hunnit med att segla båten mycket alls varför jag inte har så mycket att säga om hur den seglar. Men den är mycket lik Vegan som påpekats ovan och delar bla en brist/finess med vegan och det är placering av rorkult, roder och propeller som kan göra det lite spännande med lågfartsmanövrering. En del har ju monterat roder på aktern och det ger onekligen är mycket mer hanterbar båt i hamn.
Mysig båt är det i alla fall, här en liten film från de tre dagar vi i år hunnit med i vår Turkryssare: http://www.vinntorp.se/movies/3_dagar_pa_sjon.wmv Bilderna under båtfakta/Tur 80 här på sailguide är alla på vår båt undantaget den på den gula båten.
Lycka till i ert båtval och hör av dig om du vill veta mer om vad vi tycker om Turkryssaren kontra Vega.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Trevlig film, kanon!
Funderar på den massiva motviljan mot masthead. Har en maxi77, visst kräver det lite koncentration vid slag, och för att få höjd måste man skota hem ordentligt, men så besvärligt tycker jag ändå inte att det är. Men kanske ändrar uppfattning den dag jag bytt till en annan båt med partialrigg... Vad jag gillar med Maxin är en stor sittbrunn och bra utrymmen för sin storlek. Om den seglar dåligt är svårt att säga, men på klubbtävlingarna håller jag jämna steg med andra 24-fotare - även då jag seglar själv och tappar lite tempo i slagen.
Av dessa klingar RJ85 bäst i mina öron...Mats Brage skrev:
Mats
Håkan

Motvilja o motvilja...GoranA skrev:Funderar på den massiva motviljan mot masthead.
Sen gäller först och främst "motlilja" mot segelbåtar med alltför små storsegel...
Jag vill bara belysa en stor och viktig skillnad på olika båttyper
Gillar man att kryssa, slå, gippa och skota är det inget bekymmer MEN mitt intryck är att gemene man (jag sälv ibland) tenderar att bli bekvämare och bekvämare.
Vår förra båt hade en genua på 38m2 vilket vi alltid använde under kappsegling med det skulle aldrig falla mig in att ta med den på semestern.
Återigen, kolla vilka båtar som kryssar en vanlig semesterdag och vilka som går för motor.
95% är garanterat fockbåtar och de säger väl en del...
Vet man om att man aldrig kommer kryssa så spelar det som sagt ingen roll men som råd til en "nybörjare" vill jag belysa denna skillnad.
Det kan ju trots att vara så att det är skillnaden mellan att gilla seging eller ej?
Skaffar man en tråkig båt med dåliga kryssegenskaper så kanske seglar man mindre och mindre och i värsta fall köper en motorbåt igen...
Eller skaffar man en båt med bra seglingsegenskaper och bra segel kanske inser att det oftast går bra att segla och att det är enkelt och roligt
Maz, vad har du för fundering och idéer inför seglingen?
Lycka till / H
Håkan