Nödroder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tordmulen
Platinamedlem

Nödroder

Inlägg av Tordmulen » mån 24 aug 2009, 15:39

Inför ett eventuellt deltagande i en kommande havskappsegling med egen båt önskar jag förslag(tips) på nödroder som är enkelt funktionellt och givetvis godkännt vid en tävlings besiktning.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Nödroder

Inlägg av Eilean » mån 24 aug 2009, 15:43

Nödroder?
Du menar kanske en nödstÿranordning, som exempelvis en nödrorkult som kan kopplas direkt till hjärtstocken?

Berätta litet om din båt blir det enklare att föreslå något.

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » mån 24 aug 2009, 15:52

Det är en Maxi 999 med rattstyrning , det är inte rorkult jag är ute efter utan båten ska ha nödstyrning vid ett eventuellt roderhaveri, sådant krävs vid besiktning inför havskappsegling.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » mån 24 aug 2009, 16:20

Gissar att det blir till att skaffa ett roder till och bulta fast fästen på akterspegeln för det? CB66 har nog ett roder som duger bra. Själva rodret går på 900 pix, sedan ska du ha roderhuvud och beslag.

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » mån 24 aug 2009, 16:37

Jag får tydligen förtydliga med ett utdrag ur ISAF Offshore regler

b) crews must be aware of alternative methods of steering the yacht in
any sea condition in the event of rudder loss. At least one method
must have been proven to work on board the yacht. An inspector
may require that this method be demonstrated.

Jag har ett par möjliga alternativ som jag ej har utprovat men finns det någon som har några förslag.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 24 aug 2009, 17:37

Tordmulen skrev:Jag får tydligen förtydliga med ett utdrag ur ISAF Offshore regler

Jag har ett par möjliga alternativ som jag ej har utprovat men finns det någon som har några förslag.
OK. Men det betyder inte att du behöver ett extraroder eller liknande som är/kan bultas fast på båten. Vad du behöver är en nödrorkult som fungerar direkt på hjärtstocken och därutöver en utprövad metod att styra din båt om rodret pajat helt.
Det kan vara en durkskiva fastbultad på en spirbom eller segelsäckar som bogseras och kan användas för styrning genom linor. Hur man väljer att göra beror mycket på vilken båttyp det är frågan om. Teoretiskt borde väl en bogpropeller räcka?
Du får nog berätta om båten.

Vissa båtar är lättare att nödstyra än andra:
En sprillans ny Hunter bröt hjärtstocken under ARC för ett antal år sedan. Trots lugnt väder och massor av assistans från andra båtar samt större fartyg med verkstadsresurser ombord kunde man inte få till en nödstyrning som ens fungerade hjälpligt på båten, med sin djupa köl och platta botten snodde den hela tiden runt åt alla håll. Den övergavs och sänktes i samråd med försäkringsbolaget.
Där hade man uppenbarligen inte provat ut något...

Brygg seglaren
Silvermedlem

Inlägg av Brygg seglaren » mån 24 aug 2009, 18:18

Tordmulen skrev:Jag får tydligen förtydliga med ett utdrag ur ISAF Offshore regler

Jag vet en båt, som angjort svenska kusten och kommit hela vägen in till Marstrands hamn med hjälp av nödroder. Den använde spinnackerbommen. Bommen bogserade på tvären ganska långt akter om båten med hjälp av två tampar, en i var ända och sedan via akterknaparna till respektive skotwinsch. Genom att ta hem på ena sidan fick man bommen att skära ut och dra båten åt det håll man ville. Detta måste kombineras med "rätt" segelföring. Hur rätt segelföring ser ut beror på din egen båt och måste provas ut. Kanske behöver du också ta in tamparna från spinnackerbommen midskepps för att förstärka effekten eller fästa en segelsäck i var ända eller..... Block för att enkelt dra tamparna in till winscharna underlättar hanteringen.
Lev väl
Kaj

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 24 aug 2009, 23:07

Det klassiska är ju en lång tamp på släp med några flöten och sen ett par tampar till vardera sidan att styra med. Något finlir blir det det inte men det påstås ha fungerat för skutor som tappat rodret. Kanske något att prova mellan MOB-övningarna?

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » tis 25 aug 2009, 07:49

Jag är som flera av er inne på antingen segelsäck eller drivankare som skotas via långa tampar och samtidigt stormfock , vad det handlar om är att ha någon slags trovärdig teori att presentera vid en besiktning och givetvis förberett vid händelse av roderhaveri ,
Skulle jag råka ut för roderhaveri i mycket hårt väder till havs är det i vilket fall som helst kontakt med MRCC och i alla fall ett PAN PAN för att så småningom få assistans.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 25 aug 2009, 07:58

Tordmulen skrev:Jag är som flera av er inne på antingen segelsäck eller drivankare som skotas via långa tampar och samtidigt stormfock , vad det handlar om är att ha någon slags trovärdig teori att presentera vid en besiktning och givetvis förberett vid händelse av roderhaveri ,
Skulle jag råka ut för roderhaveri i mycket hårt väder till havs är det i vilket fall som helst kontakt med MRCC och i alla fall ett PAN PAN för att så småningom få assistans.
Det låter inte som om du skall korsa några oceaner eftersom du räkna med att kunna få assistans. Då borde varianten med att släpa på något duga, men naturligtvis beroende på båttyp. Det vore enklare att vara kreativ om du berättar vad det är för båt!

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » tis 25 aug 2009, 08:02

Eilean skrev:
Tordmulen skrev:Jag är som flera av er inne på antingen segelsäck eller drivankare som skotas via långa tampar och samtidigt stormfock , vad det handlar om är att ha någon slags trovärdig teori att presentera vid en besiktning och givetvis förberett vid händelse av roderhaveri ,
Det låter inte som om du skall korsa några oceaner eftersom du räkna med att kunna få assistans. Då borde varianten med att släpa på något duga, men naturligtvis beroende på båttyp. Det vore enklare att vara kreativ om du berättar vad det är för båt!
Om du tittar i tidigare inlägg står det Maxi 999 och det handlar om våra nordiska vatten , jag har själv aldrig besiktigat egen båt för havskappsegling är därför tacksam för tips .

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 25 aug 2009, 09:55

Tordmulen skrev: Om du tittar i tidigare inlägg står det Maxi 999 och det handlar om våra nordiska vatten , jag har själv aldrig besiktigat egen båt för havskappsegling är därför tacksam för tips .
Den båten har förmodligen en anings kursstabilitet kvar även om roderbladet är helt borta. Jag skulle satsa på att prova någon enkel "bogsera-något-lösning" i enighet med tipsen ovan. Det kan fungera hjälpligt och innebär inga ingrepp i båten.
Problemet är helt plattbottnade båtar med spadroder och djupa kölar som beter sig som en smörklick i en stekpanna utan roder. De är synnerligen svåra att få styrsel på om man inte har ett riktigt reservroder att ta till.

Skriv svar