Väjningsskyldig för fiskeredskap...?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tylö sun
Platinamedlem

Väjningsskyldig för fiskeredskap...?

Inlägg av Tylö sun » ons 26 aug 2009, 19:48

På väg in i hamnen idag efter en guppig tur på Laholmsbukten råkade jag ut för en intressant incident. Ofta står det en del personer och fiskar längs kajerna i Nissans inlopp och vanligtvis brukar de flesta segelbåtar hålla sig en bit ut från kajerna för att inte störa fiskarna. Idag var det blåsigt och inte några fiskare ute. Det var helt tomt på de ordinarie platserna. Jag länsade med vakande ögon på seglen eftersom det lätt kan bli turbulent vid byggnaderna i hamnen. Plötsligt hörde jag ett våldsamt skrikande varav jag kunde urskilja något i stil med "...för helv--- jävl...". Snabbt kollade jag fram under focken och den revade storen, samtidigt som jag tänkte att jag hade vinden in från styrbord. Ingen båt syntes framför mig. En snabb koll bakåt visade att det var tomt där också. Jag kunde lugnt konstatera att jag inte stirrat för mycket på seglen och missat någon båt. Plötsligt hördes ropet igen och jag såg att det kom från kajen om styrbord. En mörkklädd herre stod och pekade ut i farleden och sa något om fiske. Jag insåg då att det fanns ett kastflöte ute i vattnet och gjorde en snabb babordsgir med åtföljande slänggipp. Precis i giren såg jag flötet framför båten. När jag vände mig om igen låg flötet och guppade i mitt kölvatten.

Om jag klarade flötet vet jag inte, troligtvis inte eftersom båten är långkölad och har en del svängradie. Men om jag körde över det eller linan så lär det inte ha hänt så mycket eftersom båten är just långkölad med 1,15 i djupgående :) . Därefter utbröt en otrolig ordstorm från kajen. Jag ropade att jag inte förväntade mig ett flöte just där och att jag helt enkelt missade det i vågorna. Dessutom förklarade jag något upprört att det inte var så lätt att positionsbestämma ljudet av hans intermittenta skrikande i blåsten.

Uppenbarligen har fiskaren haft god uppsikt över mig från kajen, men ändå inte haft vett att plocka in sitt kastflöte när han inte fick kontakt med mig. Vad gäller om det hade hänt något, typ att hans spö hade trillat i och att han ansett mig ansvarig för detta? Vilken lagstiftning är tillämplig. Det skedde alltså mitt i den stora farleden. Fiske är tillåtet på platsen, men det har varit mycket diskussion om att förbjuda det från hamnens sida p.g.a. tankar på tillträdesförbud. Jag tror inte att han hade utmanat och skrikit om det kommit en stor RoRo-båt istället.

Självklart hade jag väjt om jag hade sett fiskaren uppe på kajen och hans flöte. Men det var inte helt lätt att lägga märke till det under de rådande förhållandena. Särskilt inte när jag var fokuserad på seglingen och att hålla utkik efter föremål i vattnet betydligt större än 3 cm i diameter.

hedgehog
Diamantmedlem

Re: Väjningsskyldig för fiskeredskap...?

Inlägg av hedgehog » ons 26 aug 2009, 20:44

Vi körde av linan för en fiskegubbe i Kielkanalen i somras. Vi låg som sej bör lite lagom nära kanten på 4-5 m djup för att lämna plats för bjässarna i mitten.
Gubben gormade och var vrång och det kan man ju förstå på sätt och vis. Men står man och fiskar på ett sådant ställe (och han såg ut som en som gör det ofta) så kan det ju inte vara någon överraskning att det passerar båtar 10 meter från stranden.
Vi gjorde det såklart inte med flit, vi var tvungna att hålla undan och såg helt enkelt inte linan.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » ons 26 aug 2009, 21:01

Fiskeredskapet ifråg var inte utmärkt efter konstens alla regler.
Så det är bara att strunta i "gaphalsen", givetvis skall man inte avsiktligt segla ner hans redskap.
Det finns troligtvis fler bestämmelser som "han" brutit emot.

Saxat från: http://www.ac.lst.se/fiske/bestammelser ... skeredskap
Rörliga redskap
För rörliga redskap som ligger inomskärs och är kortare än 300 meter, räcker det att fästa en fiskekula i vardera änden. Fiskekulan ska vara minst 15 cm i diameter och ha färgen röd, orange, gul eller vit.
Överseglingsbara bottensatta redskap som är kortare än 50 meter och där fisket sker inomskärs får utmärkas med enbart en fiskekula med minst 15 cm diameter eller en cylinder istället, som är minst 20 cm lång, 6 cm i diameter och färgerna röd, orange, gul eller vit.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » ons 26 aug 2009, 22:12

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 27 aug 2009, 02:58

Vilken lirare. Jag verkar bli först med att beskriva honom som helt bakom flötet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » tor 27 aug 2009, 06:22

Guitar Nilsson skrev:Vilken lirare. Jag verkar bli först med att beskriva honom som helt bakom flötet.
Jo, det föresvävade mig att ropa det till honom, men tyvärr hade det nog inte hörts... :lol:

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » tor 27 aug 2009, 07:46

Guitar Nilsson skrev:Vilken lirare. Jag verkar bli först med att beskriva honom som helt bakom flötet.
Bra sagt, unge man.

Man kan ju förstå att han inte hade hela linan hemma eller alla varven på rullen.
Heder åt Tylö som inte löpte linan ut.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 27 aug 2009, 09:25

F Ehn skrev: Man kan ju förstå att han inte hade hela linan hemma eller alla varven på rullen.
[/quote]
Du känner till fenomenet du också? :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar