Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
ronnieb
- Trogen medlem
Hej
Behöver fylla igen detta hål i min Seacat.
Inombordaren har suttit där förr men är nu ersatt med en utombordare.
Hålet har mått på ca. 25 * 30 cm.
Insidan är \"rörformad\" så jag kommer inte åt att slipa ned runtom hålet.
Någon som har något tips ?
Ronnie
-
Gäst
-
Kpt_Grogg
I en sådan motorbrunn är jag MYCKET tveksam till att där suttit en inombordare (men du vet ju bäst själv)
Så ser det annars ut om man haft sin utombordare i ett fack \"inombords\" en lösning som dels ger ett snyggare utseende då man slipper den på akterspegeln och dels kan \"bygga igen \" med luckor vilket dämpar ljudet. Så vill du ha en utombordare så kolla om du inte kan hänga dit den direkt i \"hålet\", sätter en femma på att det går...Nackdelar brukar sägas vara att det kan slå in vatten över kanten i motorbrunnen plus att riggen på motorn alltid ligger i vattnet när man seglar....
-
Jens K
Ytterligare en fördel med motorbrunn är att propellern inte åker ut vattnet i sjögång.
Jag håller med tidigare skribent om att försöka sätta utombordaren i hålet. Att plasta igen hålet ser jag ingen poäng med, hålet är ju där konstruktionsmässigt och borde varken försvaga båten eller göra att den tar in vatten. Ska du inte ha utombordaren där kan du ju alltid använda det som kylskåp och fira ner spriten i när du ligger i hamn. Eller varför inte som toa till havs...
/j
-
dahlgren
- Silvermedlem
Jag har i några år seglat med min kompis seacat som haft motorn där. det har inte varit några problem förutom att lite vatten stänker in. Bara att ha luckan öppen när det är dags för hamnmanövrar så man lätt kan reglera farten. Ser inte heller någon mening med att plasta igen.
-
chrise
- Guldmedlem
Plasta igen hålet!!!
Man slipper allt vatten som kommer in i det ganska stora utrymme som finns där.
Har du provat att ta upp motorn ur hålet för att slippa \"handbromsen\" vid segling, man kan bli väldigt blöt.
Är det igenplastat får man ner massa mer prylar! (bra eller dåligt)
Vi lämnade ca 5cm av motortrumman (röret) och slipade insidan. Satte en skiva under båten som form och plastade. Lite slip och spackel blir det ju....
/ Chris
-
ronnieb
- Trogen medlem
Har nu plastat igen det.
Tack för all hjälp.
Är det någon som kanske har några bilder av inredningen i en Seacat, främst det utdragbara \"köket\" ?
All renovering förutom det och riggen är nu klar, men något segla i år blir det nog inte....
-
tobbe h
- Rookie
Hej!
Hoppas att du var smart nog att spara motorbrunen på insidan. Den är kanon att ha ankaret i. Seglade själv en SeaCat som min sjöscoutkår hade med med den lösningen.
Angående köket, har ingen bild men vad jag kommer ihåg sitter köket på glidskenor under sittbrunnen på BB-sidan. Det är ett två-lågigt spritkök med ett stödben som man fäller ner när köket är utdraget för matlagning,
ganska mart lösning på en så pass liten båt.
Hoppas du får många fina turer i din båt. Det är en hyfsat bra seglare för sin storlek. Seglade en gång en 24-timmars kappsegling i en SeaCat och vi gjorde staxt över 80 distans (i Mälaren).
/Tobbe