Andra bra förslag? Har sett flera använda vanligt diskmedel och däcksborste, hur mycket tillför det?
Tips för att tvätta skrovet...
Tips för att tvätta skrovet...
Att tvätta av skrovet efter upptagningen tycker i alla fall jag är ett tråkigt och pyssligt jobb - men nödvändigt. Har i år fått till en bra lösning. Har en vattentunna på en "pirra". Vattentunnan är stor nog att stoppa högtryckstvätten och slangar i så jag transporterar det enkelt från bilen till båten. Sedan fyller jag tunnan och lägger i slangen till högtryckstvätten.(För den som inte gissade det - jo, jag tar ur högtryckstvätten innan jag fyller tunnan med vatten.
) Använder roterande "bilborste" som dels inte stänker ner grannbåtarna, dels tycker jag att den gör rent minst lika bra som att köra vanlig högtrycksmunstycke. I alla fall när man tvättar inom några timmar efter upptagningen.
Andra bra förslag? Har sett flera använda vanligt diskmedel och däcksborste, hur mycket tillför det?
Re: Tips för att tvätta skrovet...
Ligger du på Tyresö, eftersom du inte verkar ha tillgång till vatten?
Jag har också legat där och sett samma arrangemang som du nämner. En 20 liters vattendunk upphöjd på ett bord med högtryckssprutan i marknivå.
Personligen tycker jag högtrycksstvätt är övereklamerat. Den klarar inte något som inte en svamp och vatten klarar. Men tillgången till skölj är en förutsättning. En annan nackdel med högtryckstvätt är att "vissa" båtgrannar gillar att spray sina grannars båtar med sin egen tjocka svarta bottenfärg.
Jag har också legat där och sett samma arrangemang som du nämner. En 20 liters vattendunk upphöjd på ett bord med högtryckssprutan i marknivå.
Personligen tycker jag högtrycksstvätt är övereklamerat. Den klarar inte något som inte en svamp och vatten klarar. Men tillgången till skölj är en förutsättning. En annan nackdel med högtryckstvätt är att "vissa" båtgrannar gillar att spray sina grannars båtar med sin egen tjocka svarta bottenfärg.
Ytterligare en nackdel med högtryckstvätt är att man riskerar fördärva tätningar i skrovet. Har man teakdetaljer kan en högtryckstvätt fördärva dessa på några sekunder. En högtryckstvättning kan fördärva ett teakdäck med enorma kostnader som följd genom bara en enda tvätt. Tycker strängt taget att båtar och högtryckstvätt som huvuderegel vad gäller båtvård inte hör ihop.
Henric D
högtryckstvätt tar havstulpaner, i alla fall de allra flesta. Om de får torka in blir det mycket värre att få bort dem.
Här på bästkusten ingår det i servicen vid upptagning
Här på bästkusten ingår det i servicen vid upptagning
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Håller med om att högtryckstvätt känns brutalt för båttvätt - i alla fall om det handlar om vanlig rengörning. Som jag sa, jag använder en roterande biltvättborste man sätter på högtryckstvätten: förutom att det inte stänker och är skonsamt så sköljer det bort smutsen klart bättre än de som står med borste och hink. Plus att jag är klar på halva tiden, inkluderat att fylla tunnan.
Vi har bara 5-6 kranar på området, det kan bli 50 meter slang om man inte har hink eller tunna och de som blockerar en kran i en halvtimme med en slang är inte så populära....
Vi har bara 5-6 kranar på området, det kan bli 50 meter slang om man inte har hink eller tunna och de som blockerar en kran i en halvtimme med en slang är inte så populära....