Riggspänning under vintern
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Riggspänning under vintern
Hej,
Har även masten på denna vinter, men i år har jag haft masten betydligt hårdare ansatt under sommaren, vilket har varit bra - men undrar nu om någon av er har en uppfattning om jag skall slacka lite på vant och stag, med tanke på att metall krymper vid kyla, eller om vajern flexar tillräckligt för att undvika skador/belastningar?
Hälsningar
Mats
Har även masten på denna vinter, men i år har jag haft masten betydligt hårdare ansatt under sommaren, vilket har varit bra - men undrar nu om någon av er har en uppfattning om jag skall slacka lite på vant och stag, med tanke på att metall krymper vid kyla, eller om vajern flexar tillräckligt för att undvika skador/belastningar?
Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142
Re: Riggspänning under vintern
Jag har då aldrig slackat på riggen under alla de år som jag haft masten på - både i sjön och på land - ochh jag har inte märkt några problem.
Nån vetenskaplig teori har jag inte. Tanken har nog bara aldrig fallit mig in - lat? eller bekymmerslös?
tommy
Nån vetenskaplig teori har jag inte. Tanken har nog bara aldrig fallit mig in - lat? eller bekymmerslös?
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
ca 1.2mm/m och 100grader för stål....dvs vanten har krymt ca 5mm vid -20 grader om du spänt dom vid +20grader
ca 2,3mm/m och 100 grader för aluminium..dvs masten har krymt ca 9mm vid -20 grader om du spänt dom vid +20grader...
Dvs riggspänningen minskar vintertid
Jag skulle låta det vara
ca 2,3mm/m och 100 grader för aluminium..dvs masten har krymt ca 9mm vid -20 grader om du spänt dom vid +20grader...
Dvs riggspänningen minskar vintertid
Jag skulle låta det vara
Ja, absolut inte slacka på riggen. Om du får minsta slack i riggen när båten står på land (så fattade jag det hela) så får du ryckbelastningar och lastväxlingar i riggen. Det är betydligt bättre för riggen om du har spänning på stagen. Dessutom håller ju riggen upp båten så den inte säckar ihop och för och akter inte faller ner. (Nej, jag skojar inte).
Anders S
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Tack för svar - förra säsongen släppte jag ingenting, men ville inhämta lite kunskap om det blev skillnad vid hårt spänd rigg - vilket det inte blev. Tack för uträkningen Filip.
/Mats
/Mats
Scanner 391 nr 142
Jag har båten i sjön året runt, naturligtvis med masten uppe. Och släpper aldrig på något.
Däremot får jag i vissa, mycket starka vindar självsvängning i förstagsprofilen, något som aldrig sker när genuan är upprullad på den. Botemedlet i mitt fall är att hissa fallsviveln halvvägs upp med en lina fastsatt som jag sedan spänner hårt mot mastfoten, så hårt att jag får en svag böj i profilen. Då är allt stilla.
Jag nämner detta då dessa självsvängningar nog kan vara skadliga för ändstycken och infästningar och sker de inte med upprullat segel kanske man inte är medveten om att de kan uppstå.
Bara en tanke, jag vet ju inte ens om du har någon profil...
Däremot får jag i vissa, mycket starka vindar självsvängning i förstagsprofilen, något som aldrig sker när genuan är upprullad på den. Botemedlet i mitt fall är att hissa fallsviveln halvvägs upp med en lina fastsatt som jag sedan spänner hårt mot mastfoten, så hårt att jag får en svag böj i profilen. Då är allt stilla.
Jag nämner detta då dessa självsvängningar nog kan vara skadliga för ändstycken och infästningar och sker de inte med upprullat segel kanske man inte är medveten om att de kan uppstå.
Den som inte vill riskera att böja profilen kan också llinda en 12mm (eller så) lina runt profilen, i spiral. Spoilern bryter luftströmmen och stoppar självsvängningen - den kommer sig av en oscillerande avlösning av luftströmmen runt profilen och den blir oregelbunden med en spiral runt. Tekniken är känd och uttestad - studera varje modern stålskorsten som har spiralvingar runt rörets utsida. Som alternativ, alltså.Eilean skrev:Jag har båten i sjön året runt, naturligtvis med masten uppe. Och släpper aldrig på något.
Anders S
Något off topic kanske, men vi beställde ny 36 meter skorsten till företaget för två år sedan, med samma "prestanda" som en tidigare som står alldeles bredvid. Döm av min förvåning när den nya inte skulle ha någon vindspiral. "Så gör man inte nuförtiden" blev svaretAnders S skrev:Den som inte vill riskera att böja profilen kan också llinda en 12mm (eller så) lina runt profilen, i spiral. Spoilern bryter luftströmmen och stoppar självsvängningen - den kommer sig av en oscillerande avlösning av luftströmmen runt profilen och den blir oregelbunden med en spiral runt. Tekniken är känd och uttestad - studera varje modern stålskorsten som har spiralvingar runt rörets utsida. Som alternativ, alltså.Eilean skrev:Jag har båten i sjön året runt, naturligtvis med masten uppe. Och släpper aldrig på något.
Börjar den självsvänga, knyt en lina runt mitten och dra utav h-e tills den böjer sig något. Knyt fast i något lämpligt, chefens bil kanske.cruisaren skrev: Något off topic kanske, men vi beställde ny 36 meter skorsten till företaget för två år sedan, med samma "prestanda" som en tidigare som står alldeles bredvid. Döm av min förvåning när den nya inte skulle ha någon vindspiral. "Så gör man inte nuförtiden" blev svaret. Kanske kostar för mycket att valsa och svetsa spiralen, vad vet jag...
Fixat!
Måhända är det den oregelbundna formen, sömmarna, (eller kanske tom seglets spiralupplindning) på seglet som gör att det håller sig lugnt med segel på och svänger med seglet av?
Om Cruisarens firmaskorsten vet jag intet - kanske man ytbehandlar med knottrig färg, typ golfboll ? Vindspiralen är ju klassisk, men slipper man göra en sådan sparar man ju en slant, utan tvivel. Man kan också sätta på mekaniska svängningsdämpare, har jag hört. ( http://www.stbk.se/S01041-Report.pdf ) Grymt OffTopic, naturligtvis - vi har ju inte stålmaster.
Om Cruisarens firmaskorsten vet jag intet - kanske man ytbehandlar med knottrig färg, typ golfboll ? Vindspiralen är ju klassisk, men slipper man göra en sådan sparar man ju en slant, utan tvivel. Man kan också sätta på mekaniska svängningsdämpare, har jag hört. ( http://www.stbk.se/S01041-Report.pdf ) Grymt OffTopic, naturligtvis - vi har ju inte stålmaster.
Anders S
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Jo Eilean - jag har en profil och kommer att göra precis som du föreslår - enkel lösning för att undvika självsvängningen.
Hälsn Mats
Hälsn Mats
Scanner 391 nr 142
Vill man inte vira en tamp runt förstaget i spiralkonfiguration, kan man nyttja en annan beprövad åtgärd som praktiseras i stor skala inom skogsindustrin i Brasilien. Den förstagsvibrationsutsatta båtägaren monterar 2 st kvadratiska ramar på exakt 2,8 meters avstånd från mittlinjen och ca 3,4 meter ut från förstäven i en triangular setup. Inuti dessa ramar monteras därefter litografier föreställande kinesiska drakar. Detta skrämmer förstaget till lydnad och alla vibrationer i båten försvinner. En välkänd åtgärd som fungerar oavsett väder och sinnelag, läs gärna avhandling i ämnet av Marco Zosa på Sao Paolos universitet.
Bra ide. Miljövänlig också! Inte heller behöver man tömma tanken så ofta ! Kanske hjälper det även vid väjningsskyldighet?Mr Q skrev:Vill man inte vira en tamp runt förstaget i spiralkonfiguration, kan man nyttja en annan beprövad åtgärd som praktiseras i stor skala inom skogsindustrin i Brasilien. Den förstagsvibrationsutsatta båtägaren monterar 2 st kvadratiska ramar på exakt 2,8 meters avstånd från mittlinjen och ca 3,4 meter ut från förstäven i en triangular setup. Inuti dessa ramar monteras därefter litografier föreställande kinesiska drakar. Detta skrämmer förstaget till lydnad och alla vibrationer i båten försvinner. En välkänd åtgärd som fungerar oavsett väder och sinnelag, läs gärna avhandling i ämnet av Marco Zosa på Sao Paolos universitet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
pontanellen
- Erfaren medlem
Hej
Riggspännning är alltid aktuellt i dessa tider....
Efter att ha läst kommentarerna ovan kring riggspänning blir man lite förvånad när Seldén skriver följande på sin hemsida:
"Båt på land med masten kvar
• Reducera lite av spänningen tvärskepps för att minska
belastningen av skrovet. Ingen del av den stående riggen
får vara slack. En slackande rigg slits mycket snabbt
under en vintersäsong.
• Se till att din vagga är tillräckligt stark för att klara de
laster som uppstår av riggens vindfång.
• Glöm inte att utföra höstöversynen av riggen!"
Se deras hemsida (sid 68),
http://www.seldenmast.com/frameset.cfm? ... =938255801
Vad är syftet med att "reducera spänningen tvärskepps"?
Ha det!!
Riggspännning är alltid aktuellt i dessa tider....
Efter att ha läst kommentarerna ovan kring riggspänning blir man lite förvånad när Seldén skriver följande på sin hemsida:
"Båt på land med masten kvar
• Reducera lite av spänningen tvärskepps för att minska
belastningen av skrovet. Ingen del av den stående riggen
får vara slack. En slackande rigg slits mycket snabbt
under en vintersäsong.
• Se till att din vagga är tillräckligt stark för att klara de
laster som uppstår av riggens vindfång.
• Glöm inte att utföra höstöversynen av riggen!"
Se deras hemsida (sid 68),
http://www.seldenmast.com/frameset.cfm? ... =938255801
Vad är syftet med att "reducera spänningen tvärskepps"?
Ha det!!