Toalettbbestyr inför vintern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
evatell
Trogen medlem

Toalettbbestyr inför vintern

Inlägg av evatell » sön 18 okt 2009, 10:20

Hej

Vad gör ni med era toaletter inför vintern?. Vi har tidigare hällt glykol i toaletten för att eliminera frysrisken. Men, det verkar som om det "dödar" packningen. Det blir så otroligt kärvt att pumpa och sedan lägger packningen av. Hur gör ni, häller ni i något och vad i så fall?

Hälsningar
Eva Tellgren

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Toalettbbestyr inför vintern

Inlägg av consensus » sön 18 okt 2009, 10:52

Jag ser tyvärr inget alternativ till glykol om man inte skall plocka isär hela pumphuset och torka torrt.

Observera att det inte räcker att hälla frostskydd i skålen. Man bör mata med frostskydd hela vägen från genomföringen och pumpa det till skålen med toans pump. Annars finns det ett par deciliter vatten kvar uppe i pumphuset som riskerar att frostspränga, det kanske är det som gjort att "packningarna dött"?

Sen toppar man med mer frostskydd i skålen som man sedan pumpar vidare till tanken. Har tanken tömningspump så pumpar man ut det via den - då är även tömningspumpen frostskyddad.

Glykol har en tendens att göra gummipackningar större och man får nog räkna med att byta packningssatsen efter några år - något man ändå måste göra pga slitaget.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 18 okt 2009, 12:24

Kanske har jag haft tur, men min vintervård av toan brukar bestå av att pumpa den den torr, och sedan tömma ut det sista med våtdammsugaren.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 18 okt 2009, 13:02

Anders S skrev:Kanske har jag haft tur, men min vintervård av toan brukar bestå av att pumpa den den torr, och sedan tömma ut det sista med våtdammsugaren.
Nu har jag mest erfarenhet av Jabsco, men om man gör så och tror att toan är tömd - skruva av locket till pumphuset och vips så hittar ni två tre fickor med vatten som ej fått frostskydd.

Annars så är våtdammsugare perfekt för att tömma allsköns vattensystem. Men rätt anslutning kan man tömma färskvattensystemet, varmvattenberedare, pentrypumpar, sjövattenpumpar, duschar, mm

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » sön 18 okt 2009, 13:50

Anders S, vad har du för toa?

Har själv installerat en Jabsco 37010 (elektrisk, bullrande som f...., men stopp blir det inte) denna säsongen och letade efter förgäves :( i intruktionerna hur jag ska göra inför vintern när jag var nere o gjorde vid motorn idag.

Hade handpumpad innan och den pumpade jag bara torr, märkte ingen försämring efter vintrarna.

/Lars

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » sön 18 okt 2009, 14:17

consensus skrev:
Anders S skrev:Kanske har jag haft tur, men min vintervård av toan brukar bestå av att pumpa den den torr, och sedan tömma ut det sista med våtdammsugaren.
Nu har jag mest erfarenhet av Jabsco, men om man gör så och tror att toan är tömd - skruva av locket till pumphuset och vips så hittar ni två tre fickor med vatten som ej fått frostskydd.
Jag har en Jabsco och har också bara pumpat den torr, det har gått bra hittills.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 18 okt 2009, 14:23

Numera har jag en Jabsco eldriven och en "noname" med eldrift. Här kör jag torrt och suger torrt med dammsugaren (som sagts). Tidigare har gjort likadant med en RM69, Par och Brydon (men de är ju snarlijka i konstruktionen, och av äkta plast, segare än porslin eller gjutgods. Men det gäller (tror jag) att a) pumpa torrt, så att det kommer in luft via inloppet (alltså, pumpa torrt på land - i sjön får man stänga ventilen och lossa slangen i så fall) och b) att se till att det är tomt i "kröken". Det är sannolikt ingen fara med helt litet vatten kvar, bara det inte står fullt med vatten i någon sluten del av pumpen. Jag har (peppar, peppar) aldrig fått frysskador på någon toalett under åren.

En annan sak att tänka på kan vara att droppa några droppar såpa eller diskmedel i intaget redan när man pumpar torrt. Det bör skona packningarna och kanske förhindra att packningarna klibbar fast under vintern. Sedan lever nog packningarna som allra farligast då man pumpar på nytt till våren.
Anders S

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » sön 18 okt 2009, 15:59

Min erfarenhet är att Glykol dödar gummipackningar..det har hänt mina packningar både på toan och i duschpumpen...när jag bytte duschpumpen i våras så varnade återförsäljaren att använda glykol.....nu använder jag spolarvätska vilket är nog betydligt skonsammare på alla gummimatrial.

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » sön 18 okt 2009, 19:18

spolarvätska

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » sön 18 okt 2009, 21:18

Jag har tidigare haft ut toaletten pga byte men nu sitter nya jabscon manuell kvar, jag pumpade ur noggrant och sedan pumpade jag igenom matolja och pumpade ur, tänkte att oljan borde trycka ur vattnet som finna kvar och ta dess plats. Vad tror ni?

Tomas B
Guldmedlem

Inlägg av Tomas B » mån 19 okt 2009, 07:02

T-sprit.
Är bättre för milön när man tömmer sepitanken.
/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

torrseglaren
Trogen medlem

Inlägg av torrseglaren » mån 19 okt 2009, 12:33

Hittade följande på Jabscos hemsida:

3. Underhåll - vinterförberedelse
Dränera hela systemet, både som skydd mot frostskada och för att undvika växt i rören av anaeroba bakterier som orsakar obehaglig lukt.
Öppna eventuella sekundärventiler. •
Avlägsna basavtappningspluggen (nyckel 8). •
Koppla från avloppsflänsen (nyckel 32) från pumpen • (undvik behovet att avlägsna slangen från avloppsknäet (nyckel 34).
Lossa slangklämmorna och koppla loss slangändarna • från båda slangbeslagen på bottenförskruvningen. Pumpa handtaget (nyckel 17) för att dränera toalettpumpen och försäkra att allt vatten dräneras från toalettsystemet.
VAR FÖRSIKTIG! Användning av antifrys-medel REKOMMENDERAS INTE, eftersom det är omöjligt att försäkra att det tränger genom hela toalettsystemet. Om du av någon orsak måste använda antifrysmedel, MÅSTE det vara glykolbaserat.
Om du planerar att renovera toaletten på våren, är detta at bra tid att demontera det och ta i land komponenterna för att göra renoveringen lättare.
RISKER:
Bottenförskruvningar som öppnas av misstag
Om du lämnar toaletten demonterad och om bottenförskruvningarna öppnas när båten är i vattnet, flödar vatten in vilket kan leda till att båten sjunker med livsfara som följd. Därför MÅSTE du fästa ett varningsmeddelande på bottenförskruvningarna och, om möjligt, bör bottenförs-kruvningarna skruvas fast.
SÄTT PÅ ETT VARNINGSMEDDELANDE!
Om du inte demonterar toaletten:
Anslut alla slangändar och sätt fast dem med deras • slangklämmor.
Sätt på basavtappningspluggen ordentligt. •
Sätt på jokerventilen i avloppsknäet. •
Anslut avloppsknäet och -slangen till cylindern med hjälp • av avloppsflänsen, medan du lossar all bändning från avloppsslangen. Om du inte gör detta, är anslutningen kanske inte tät.
Sätt fast sitsen, locket och pumphandtaget för att hindra • användning och sätt på ett varningsmeddelande.

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » mån 19 okt 2009, 13:09

Mr Sailman skrev:
consensus skrev:
Jag har en Jabsco och har också bara pumpat den torr, det har gått bra hittills.
Samma här. Suger ut så mycket som går i skålen och även bakifrån via "utblåset", med oljebytarpumpen av vakummodell. Gått bra i sex säsonger i två olika båtar. Fast lite olja kanske skulle vara bra som smörjning.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 19 okt 2009, 20:00

Vare sig ni gillar det eller inte så finns det fortfarande ett par vattenfällor kvar, hur mycket man än suger torrt.

1. Tillkommande vatten till skålen. Drag ut anslutningen i bakkant på skålen och vips hittar ni massor med stående vatten.
2. Lyft på pumphuset (sex skruvar på ovansidan) och vips igen, ni hittar massvis med vatten ståendes.

Ovanstående är kanske inget problem, men det fryser på vintern. Jag gillar det inte så jag matar toan med glykolblandning på inkommande vatten så att hela systemet prepareras.

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » tis 20 okt 2009, 09:48

consensus skrev:Vare sig ni gillar det eller inte så finns det fortfarande ett par vattenfällor kvar, hur mycket man än suger torrt.

1. Tillkommande vatten till skålen. Drag ut anslutningen i bakkant på skålen och vips hittar ni massor med stående vatten.
2. Lyft på pumphuset (sex skruvar på ovansidan) och vips igen, ni hittar massvis med vatten ståendes.

Ovanstående är kanske inget problem, men det fryser på vintern. Jag gillar det inte så jag matar toan med glykolblandning på inkommande vatten så att hela systemet prepareras.
Den tillkommande slangen tömmer jag bakifrån med den långa smala oljebytarsnabeln.
Problemet med att tömma pumphuset är att jag förseglat det med några extra sikasträngar så det bär emot att skruva isär det i onödan, även om jag nog kan tänka mig att det finns en skvätt kvar där. Men som sagt, det har gått bra hittills.

Skriv svar