SMHI's nya vädersajt.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

SMHI's nya vädersajt.

Inlägg av Eilean » tor 26 nov 2009, 16:19

www.smhi.se

Vad tycker ni?
Spontant, vill jag ha längre prognoser, framför allt på sjövädret. Gärna mindre plottrigt och vindpilar istället. Enkel grafik för snabb nedladdning och utskriftsmöjligheter.

Maxi33
Diamantmedlem

Re: SMHI's nya vädersajt.

Inlägg av Maxi33 » tor 26 nov 2009, 17:54

En snabb reflexion, Eilean - jag vill inte ha längre prognoser. De som nu finns är inte ens gissningar utan bara dravel.

"Syd vridande till väst, 13-16 m/s och avtagande.
Max byvind: 17 m/s. "

Detta är "prognosen" för tisdagen 1/12 för Nidingen-Måseskär, prognosad torsdagen 26/11.

Någon som tror att siffror och vindriktningar och förändringar i denna "prognos" har sannolikhet över femtio procent att visa sig riktiga?
Dvs att om man går igenom ett stort antal femdagarsprognoser så stämmer prognosen i sin helhet i flertalet av dessa.

Jag tror det inte.

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 26 nov 2009, 18:11

SMHI är lågprioriterat hos mig.

- Grib.us via Ugrib
- yr.no
- klart.se
- DMI
- SMHI

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 26 nov 2009, 18:15

Jag har också gett upp smhi. Jag kör grib.us för vindar, översikt och tryck och yr för att se solen.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 26 nov 2009, 18:53

Tittar oftast på foreca.se

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 26 nov 2009, 19:19

Maxi33 skrev:En snabb reflexion, Eilean - jag vill inte ha längre prognoser. De som nu finns är inte ens gissningar utan bara dravel....

Självklart måste en längre prognos uppvisa en motsvarande högre noggrannhet. Om SMHI kan prestera det eller inte vet inte jag just nu. Men det hindrar en inte från att önska.

Annars tycker jag att 120h-prognoserna från de jag vanligtvis kikar på, DWD och Weatheronline stämmer rätt bra. Man kan ju inte ta dem som fan läser bibeln, men de lämnar oftast en hygglig indikation vartåt det barkar. Det ihop med ett ögonkast på en isobarkarta över atlanten brukar vara rätt betryggande underlag för planering.

Du kanske skall byta källa, Håkan?

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » fre 27 nov 2009, 00:09

Personligen tycker jag att yr.no har bra prognoser även på längre sikt. SMHI - not so much. Vissa påstår att SMHI har bättre noggrannhet (=mer rätt) på östkusten. Stämmer det?
Jag hade önskat att yr.no hade haft osäkerhetsindikation som de har på det norska vädret, men det är ju också en norsk vädersite.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 27 nov 2009, 11:33

mariatherese skrev:Personligen tycker jag att yr.no har bra prognoser även på längre sikt. SMHI - not so much. Vissa påstår att SMHI har bättre noggrannhet (=mer rätt) på östkusten. Stämmer det?
Jag hade önskat att yr.no hade haft osäkerhetsindikation som de har på det norska vädret, men det är ju också en norsk vädersite.
Jag upplever inte att SMHI skulle ha mer rätt på ostkusten. Och jag kan inte heller förstå att det skulle finnas någon anledning till att det vore så.
Den uppfattningen tror jag bottnar i att traditionellt har ni västkustseglare haft fler prognosmakare att jämföra med. Innan elektroniken gjorde sitt intåg kunde ni ju höra rundradioväder från Danmark, Norge, Tyskland och kanske England.
Men vi som seglade på Östersjön var hänvisade till SMHI och inget annat.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 27 nov 2009, 13:09

Det som jag tycker är tråkigt med SMHI är den enorma kvalitetsskillnaden mellan (gratis) fritidsbåtsprognoser och betaltjänsterna för sjöfart som jag tycker är väl så bra som YR och andra både på "detaljering" och träffsäkerhet.

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » fre 27 nov 2009, 16:07

Jag tycker heller inte om SMHI:s nya utseende på kustväderprognosen. Jag har mailat mina synpunkter till dem, det kanske flera skulle göra.
Om de ska göra om saiten så ska de göra den bättre, lättöverskådlig gärna med vindrpilar som Foreca, samt att den ska vara lätt att skriva ut och ta med sig på fredag-em när jag åker till båten.
Den nya saiten är allt annat än lättöverskådlig och helt omöjlig att skriva ut och få begriplig på papper.
Min prio på 24 tim är
1 Vindstyrka medel och riktning samt max byvind. Gärna med vindpilar som Foreca.
2 När vindskiftena kommer och vilken riktning
3 Siktförhållanden
4 Utskriftsvänlig
5 Varning för liten kuling som Yr.no
6 Våghöjd över öppet vatten.

Jag gjorde en högst ovetenskaplig test mellan SMHI, Foreca, Yr.no och US-grib över 24, 48 och 72 tim förra hösten. Jag skrev ner kustväderprognoserna över Örskär och sedan följde jag upp med SMHI:s observationer på Örskär, på fm samt em, varje dag i en månads tid.
Jag fick fram att SMHI var lite bättre än Foreca på 24 tim, men på det längre prognoserna var det ingen större skillnad mellan prognosmakarna. US.grib låg i regel under i vindstyrka. Dock var Yr.no säkrare på prognoser över landvädret, solsken kontra regn.

Äntligen fredag
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Då hela sommarlovet var bara solsken och värme
eller var det minnet som var bättre förr?
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » fre 27 nov 2009, 19:08

Jag kan för mitt liv inte inse varför SMHI:s prognosre skulle behöva vara bättre eller sämre än andra, men har väl samma observationer att utgå ifrån och samma analysprogram att extrapolera med?

Men längre prognoser borde ju kunna vara bättre prognoser. T ex så uttrycker man sig ibland som "övervägande omkring SV 7-12 m/s tillfälligt avtagande" och då vore det ju oändligt mycket bättre om man gav bakgrunden till varför man garderar sig. Vi som tittar på barometer och moln kan ju då ofta få en aha-upplevelse och faktiskt lära oss något på köpet.

Skriv svar