båtar till en som inte är så van
båtar till en som inte är så van
har ett par funderingar på båtar, jag är nybörjare när det gäller båtar och ska gå kustskeppar utbildningen för att lära mig mer men har varit ute på sjön en del tidigare. nu till själva frågan, va finns det för båtar som har en layout som uttern 890 med segel alltså och gärna under 10m för jag är nybörjare som sagt och vill gärna ha nått lättseglat. Vill också ha mer en "husvagn" fast på vatten (fast jag vet att det är som att svära i kyrkan).
Re: båtar till en som inte är så van
Är det en motorseglare med akterruff och hytt du är ute efter alltså?
Alla borde ha skägg
Standardtipset här är Maxi 77. Det är svårt att hitta mer båt för pengarna, dessutom finns det många som har likadana båtar om man behöver tips och råd. Själv seglar jag IF-båt, som jag tycker är en härlig båt både för nybörjare och mer erfarna. IF-båten har dock inte lika generösa innerutrymmen. Pris för dessa modeller ca 50-80000 kr.Skall du betala mer än 100' så tittar vi på andra båttyper. En stor skillnad är att du här kan få inombordare, vilket kan kännas tryggt och bra.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Bavaria 31 Cr
kikade lite och maxi 77 saknar separat mugg tyvärr och det vill jag gärna ha bavarian var fin men kostar ju en bra slant.
så ja det är väl egentligen som peter_k skrev Är det en motorseglare med akterruff och hytt du är ute efter alltså? fast akterruff är inte jätteviktigt.
men jag hittar inga båtar som har stor hytt som uttern fast också möjlighet att stå bak?
så ja det är väl egentligen som peter_k skrev Är det en motorseglare med akterruff och hytt du är ute efter alltså? fast akterruff är inte jätteviktigt.
men jag hittar inga båtar som har stor hytt som uttern fast också möjlighet att stå bak?
En HR 94 kutter..?
Om jag nu fattat rätt, du önskar en motorbåt med möjlighet att kunna segla? Risör 27, Saga 27, Winga 87, de finns som riggade och bra bobåtar. Men seglar bra gör de inte, riggen används som stöd/nödsegel, tror jag. Wingan är nog den som fungerar bäst under segel.
Annars segelbåt finns t.ex Maxi Magic som går att få från ca 130-140 000:-, typ samma layout i ruffen som 77:an men med toautrymme, självslående fock och frän runtom-sikt från salongen.
Eller en segelbåt med enormt utrymme är Compis 28, den går att få tag på från 100 000:-. Finare exemplar från 140-150. Fast då är det masthead-riggat med stor genua som ska baxas runt, motor ofta original Yanmar YSE 8, encylindrig som driver en 2-bladig propeller, går knappt backa med.
Annars segelbåt finns t.ex Maxi Magic som går att få från ca 130-140 000:-, typ samma layout i ruffen som 77:an men med toautrymme, självslående fock och frän runtom-sikt från salongen.
Eller en segelbåt med enormt utrymme är Compis 28, den går att få tag på från 100 000:-. Finare exemplar från 140-150. Fast då är det masthead-riggat med stor genua som ska baxas runt, motor ofta original Yanmar YSE 8, encylindrig som driver en 2-bladig propeller, går knappt backa med.
Bär av, bär av, BÄR AV
mycket fina båtar, Maxi magic såg riktigt interesant ut faktiskt. Så är det ju också höst och man ska nog titta lite i vekligheten också innan man bestämmer sig...
Nägon föresten som har nått att säga om uttern 890? har läst en del och när det börjar blåsa lite verkar många "seglare" vara nöjda med egenskaperna.
Nägon föresten som har nått att säga om uttern 890? har läst en del och när det börjar blåsa lite verkar många "seglare" vara nöjda med egenskaperna.
HR 94 funkar ju inte då den är ju ett par hundra tusen dyrare än en nyare Bav 31 C vilken trådskaparen ratade pga av priset
Henric D
Njaaa ratade och ratade, jag är mest ute efter inspiration (eller hur det stavas) så allt är av intresse. Fast man är ju inte gjord av pengar men man önskar.
Sunwind 26 är en 70-talsbåt med generösa utrymmen, inkl. inombordsmotor, fast toa, kök etc.
En begagnad Bavaria 30 går kanske att få tag i hyfsat billigt? Beror väl på vad du har för budget...
En begagnad Bavaria 30 går kanske att få tag i hyfsat billigt? Beror väl på vad du har för budget...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Albin 78 fin båt seglar bra toa iombordsmotor ca. 100-110 tusen.