Gamla båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Curt Gelin
Rookie

Gamla båtar

Inlägg av Curt Gelin » mån 30 nov 2009, 21:50

Någon på forumet som känner till mer än mig om
1 Skaw 26 - fin Einar Ohlson båt från 1960-talet. Varv, antal, seglingsegenskaper
2 Arabesque 30 - vilket varv byggde? tillverkningsår, antal?
3 Dehler Optima 84, antal, tillverkad
4 Starlight 30 engelsk halvtonnare, egenskaper, varv, tillverkad, antal?

Ska vara till min nästa bok

Curt Gelin

hedell
Rookie

Re: Gamla båtar

Inlägg av hedell » tis 01 dec 2009, 05:00

Hej - har nyss köpt en Arabesque 30 - skrovet byggt på varv i Salsåker (Ångermanland, väl?) 1975 - sen sjösatt första gången 1980! Jag har inte ringt varvet än - men jag ska..
mvh/Roger

skrotis
Rookie

Inlägg av skrotis » tis 01 dec 2009, 10:34

Hej Kurt.
Skaw 26.
Riggmåtten hittar Du i LYS-tabellen.
Prova kontakta www.nes-sledeverksted.no
Dom har haft planer på att bygga en ny utgåva i kallbakad mahogny och borde ha lite uppgifter.
Mvh
Urban Paulin
www.segelhuset.com
Vindkraft är den enda rätta!

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tis 01 dec 2009, 18:53

Det var ju inga dussinbåtar direkt. Finns inte allt för mycket information på nätet och är det någon här som har erfarenheter av några lär det vara de två förstnämnda.

Man kan ju fundera på om båtar som inte finns i minst 30 eller rentav 50 ex i Sverige har något berättigande i en bok (om syftet är att ge en jämförande översikt). Tidigare böcker har ju tagits emot med varierande omdömen så om en ny version är på G så vore inte en översyn av befintliga kommentarer fel. Stoffet blir såklart lite spretigt när det är omfattande men det finns rent felaktiga uppgifter och påståenden samt inkonsekvenser där det som är en nackdel i ett fall är en fördel i ett annat som kanske kunde putsas något!?

Hörde om en Arabesque 30 som var byggd i Värmland, kanske delvis självbyggen?

Dehler Optima 84 har jag aldrig hört talas om, finns dock en 85:a. Kan det vara den du tänker på?
Tyska kommentarer: http://forum.yacht.de/archive/index.php/t-72036.html
bild: http://www.scanboat.com/Images-temp/14/ ... 10_A_L.jpg

Starlight 30 såg för all del rätt trevlig ut. Kanske någon motsvarande sida i Uk kan ha mer information. Känns typiskt engelsk i konstruktionen:
Bild
//Daniel

Curt Gelin
Rookie

Inlägg av Curt Gelin » tor 03 dec 2009, 15:49

Kom med synpunkter bara! Faktafel fixas förhoppningsvis i nästa utgåva. Men broschyrer och LYS är inte alltid överens och databaser har olika mått.
Tanken är att ge jämförelser och vara en historiebok, vissa udda gamla båtar ska kunna leva vidare på detta sätt . Bulken blir Bavaria, Beneteau, Hanse, Jeanneau, Dufour och andra storsäljare.

CG

Fler okändisar som någon vet något om eller någon som vet om någon som kan berätta om dessa:
Guyline 800
Impala 36
Larsen 28
Nordisk Snekke
Sigma 38
Sjögren 29
X0 310

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 03 dec 2009, 15:52

Curt Gelin skrev: Sigma 38...
... har väl ett klassförbund som lär kunna svara på det mesta!

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 03 dec 2009, 21:47

Guyline 800? Never heard. Kanske 822 avses; den existerar i sinnevärlden. För vinnande av nödig klarhet kunde du ju vända dig till Herr Konstruktören själv. Googla på Guy Design Group så kommer du till Guy-Christer.

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » fre 04 dec 2009, 08:52

Katamaraner! Belo 30 finns väl ett gäng av i Sverige liksom den där mindre svensktillverkade på 7,5 meter, vad den nu heter (hjärnsläpp). Sen finns ju Catalac, Iroqouis, Heavenly twins, Lagoon. Och så finns ju trimaraner....

Hur små serier är relevanta? Jag har haft två okändingar, Capri 17 och den vackra BD-kryssaren (31 fot, ca 13 ex). En polare seglar Joj 30 (ca 12 ex).

Nils Nobbing

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 04 dec 2009, 09:33

Curt Gelin skrev:Faktafel fixas förhoppningsvis i nästa utgåva. Men broschyrer och LYS är inte alltid överens och databaser har olika mått.
Det låter kanon, men det är inte bara faktafel i boken, det finns andra märkligheter där texten inte stämmer överens med faktarutan, eller t ex listan över båtar som tillverkast i flest exemplar där varken H-båt eller J-24 finns med, trots att om man läser texten för J-24 står det att det är världens mest tillverkade båt.
Alla borde ha skägg

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » fre 04 dec 2009, 12:16

De sakfel som fanns i den första upplagan betr. de båtar jag har eller haft har lycligtvis rättats i den andra. Men inte allt: bilden på Maxi Magic är alltjämt spegelvänd. Pentryt ligger babords, toaletten styrbords. Säkert finns det andra liknande inkorrektheter. Borde Du inte i Wikipedia-stil gå ut och begära in korrigeringar "av den läsande allmänheten"? Båtägarna vet ju vanligen bäst. Rättelse av fakta alltså, bedömningarna står du ju själv för.

nikodemus67
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av nikodemus67 » fre 04 dec 2009, 16:46

XO 310 tror jag mer rätt heter 310 XO, och även Facil 310 XO. Den byggdes ute på Oaxen söder om Södertälje.
Den finns på Sailguides båtfakta med två ägarkommentarer. Den ena ägaren vet jag fortfarande seglar med sin båt då jag såg att ett LYS-cert var uttaget på den i år.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 04 dec 2009, 21:12

Här kommer några båtar till som Curt vill ha hjälp med att identifiera

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 04 dec 2009, 23:43

Anders S, alldeles förhastat, skrev:Jaha, jag kan bidra med att kostern på bild 2 är med (allra största sannolikhet ?) en Laurin 26, som byggts i halvfabrikat i Landskrona på (tror jag) slutet 70-talet, alternativt tidigt 80-tal.
Bilden skulle kanske kunna vara tagen i södra inloppet till Grebbestad :?:

Eftertanke och googling:
Jag tar tillbaka det där med "allra största sannolikhet". Jag kollade upp Laurin26:an från Landskrona, och den ser slankare slankare och mer Laurinig ut på de bilderna än den här knubbigare båten.
Litet eftertanke till så föll poletten ner: Det kan mer troligt vara en "Koster 28" och den finns i Anders L:s eminenta båtdatabas, med hänvisning till en trolig byggare.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 05 dec 2009, 10:08

Nja, L26'an har längre ruff tror jag bestämt. Det ringer någon sorts BD-plast i huvudet på mig. Kanske beroende på ruffen som är lite BD-kryssarlik, eller kanske registreringsnumret! Båten ser väldigt fin ut tycker jag.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 05 dec 2009, 10:47

Se ovan! L26 är som jag insett nu helt fel, jag kom ihåg galet. "Koster 28" skall det vara.
Anders S

Skriv svar