Kylskåp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ivan
Guldmedlem

Kylskåp

Inlägg av Ivan » sön 10 jan 2010, 22:14

Hej, nu inför stundande långsegling så funderar jag över vilket kylagg jag skall välja att montera in... Är det så enkelt som att Isotherms ASU-moddell är det man bara ska ha!?
Är självklart ute efter att spara ström som alla andra, samtidigt som jag inte är gjord av pengar!

Vad föreslår ni? billigt och bra till ca 70L toppmatad kyl.

// Ivan

nilsnobbing
Platinamedlem

Re: Kylskåp

Inlägg av nilsnobbing » mån 11 jan 2010, 08:15

Vi hade sådana funderingar inför vår 3-månaderstripp längs norrlandskusten. För vår del hade det handlat om att köpa kylen men också solceller för underhållsladdning. Kort sagt en ganska dyr historia. Vi valde istället att lägga dessa pengar på restaurangbesök när tillfälle gavs och istället äta enklare mat ombord. Det finns många goda konserver (Felix Gulaschsoppa är favoriten) och vi torkade köttfärs, strimlat nötkött och strimlad kyckling som vi tog med oss. Det blev sedan grunden i mycket matlagning. Räckte och höll sig fräscht hela resan. Mjölk finns i pulverform. Det enda vi egentligen saknade var kött till grillen, men vi passade på att köpa när tillfälle gavs. Köper man fryst kött och packar det i tidningar håller det sig kallt länge.

Kyla finns, tyvärr, allltför ofta att tillgå i detta land även på sommaren så vi upplevde inte detta som ett problem. Men ni kanske ska mot värmen?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 11 jan 2010, 11:27

Skillnaderna i pris mellan ASU och Classic är stor. För de pengarna får man solpanel och batteri som håller igång kylen hela sommaren utan någon extra ström. I en motorbåt med mycket motorgång är ASU kanske mer motiverad.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 11 jan 2010, 11:45

Jag är en ivrig förespråkare för vattenkylt - effektförbrukningen sjunker drastiskt jämfört med en fläktkyld, även om den plockar luft ur ett djupt kölsvin.
Och allt heter inte Isotherm. Själv har jag Frigoboats system (Danfosskompressor) med 'keel cooler'. Ett mer lättinstallerat system med en bättre kylanordning är Isotherms med kylaren integrerad i en genomföring.

HansFolke
Trogen medlem

Inlägg av HansFolke » mån 11 jan 2010, 12:07

Isoterm ASU är nog det bästa alternativet tycker jag , i min förra båt hade jag Supercool och skillnade i strömförbrukning är stor mot Isotermen. Äta ute är alltid trevligt men ett dåligt alternativ man behöver en kyl ändå.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 11 jan 2010, 12:18

Eilean skrev:Jag är en ivrig förespråkare för vattenkylt - effektförbrukningen sjunker drastiskt jämfört med en fläktkyld, även om den plockar luft ur ett djupt kölsvin.
Och allt heter inte Isotherm. Själv har jag Frigoboats system (Danfosskompressor) med 'keel cooler'. Ett mer lättinstallerat system med en bättre kylanordning är Isotherms med kylaren integrerad i en genomföring.
Fan vad dyrt det var!
- Kompressor, 5 728 kr
- Kondensor, 3 101 kr
- Evaporartor 80l, 1 036 kr
- Pump, 1 614 kr
- Sjövattenfilter, 425 kr
- Kyltermostat, 166 kr
Har jag glömt något?
Källa, http://www.italnordic.se/Products/Produ ... nId=617533

Kostnad, 12 070 kr.
Plus MOMS.
Summa, strax över 15 000 kr exl material till box, solpanel, elprylar osv.

Isotherm m ASU kostar c:a 9 000 kr på Hjertmans julrea.
Inte skitbilligt det heller, sex tusen får man ganska många batterier för.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 11 jan 2010, 15:48

Peter_K skrev:Fan vad dyrt det var!
- Kompressor, 5 728 kr
- Kondensor, 3 101 kr
- Evaporartor 80l, 1 036 kr
- Pump, 1 614 kr
- Sjövattenfilter, 425 kr
- Kyltermostat, 166 kr
Har jag glömt något?...
Nej, du har inte glömt något. Men du har tagit med prylar som inte behövs; pump och sjövattenfilter. Det är inte gratis, men klart effektivast och uan rörliga delar utöver kompressorn. ASU är nog ba, men inte så användbart om man seglar mycket eller ligger still långa tider utan motorgång och landström.

Visst får du massa batterier för prisskillnaden. Men de skall laddas också.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » mån 11 jan 2010, 15:52

OZ kör väl med någon sjövattenkyld historia dom också (eller?)

13 ink moms (85 liters box). Möjligen går det att deala till sig ett ngt bättre pris om man hittar dom på mässan.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » mån 11 jan 2010, 22:11

HansFolke skrev:Isoterm ASU är nog det bästa alternativet tycker jag , i min förra båt hade jag Supercool och skillnade i strömförbrukning är stor mot Isotermen. Äta ute är alltid trevligt men ett dåligt alternativ man behöver en kyl ändå.
Alla varianter som baseras på peltiereffekten är värda att hålla sig borta från i en båt. Billigt och dåligt helt enkelt. Till den typen hör kylboxen på macken samt Supercool.
Det viktigaste är att det är en kompressorkyl. Sen kan man lägga till diverse tillval med ASU (extra kylning när det finns gott om ström) eller vattenkyld för bättre verkningsgrad.

Ivan
Guldmedlem

Inlägg av Ivan » tis 12 jan 2010, 06:25

Tack för synpunkterna, att äta ute hela vägen till NZ blir nog svårt :wink: så kyl av något slag skall det bli...
Kompressor verkar vara det som gäller, även så har jag tänkt. Sen har väll Isotherm en variant som är vattenkyld, vilket kanske då blir det man tar!? Dock kostar det ju sina slantar...
Känns som att alla kanske kostar ganska lika mycket, iaf om man skall ha någon form av lika bra standard.

Vad i batteriväg och extra laddning går åt för att driva "era" kylar?

// Ivan

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » tis 12 jan 2010, 06:39

Ivan skrev:Vad i batteriväg och extra laddning går åt för att driva "era" kylar?
// Ivan
Jag har Isotherm 48L (köpt 2007) utan ASU. 3st Varta 75Ah fritidsbatterier + 50W solcell, minimal förbrukning utöver kyl och plotter, klarar mig 4-5 dagar ungefär utan landström. Ingen motorladdning.
Kylar drar en hel del även fast det står Isotherm på dem, räkna med 25A/ dygn och uppåt.
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 12 jan 2010, 08:31

När jag byggde kyl i min gamla båt för 8 år sedan forskade jag en aning runt isoleringskvaliteter. Lambdavärdet för standardmässig frigolit /cellplast, alltså s.k. byggskivor är 0,036 W/m2. Lambdavärdet för polyuretanisoleringsskivor liknande Isotherms isolering är ca 0,023 W/m2. Om jag hade hittat polyuretanskivor i bygghandeln till en billig penning hade jag förmodligen köpt sådana. Isothermskivorna är dyra, Isotherm själva säger att de är svåra att göra och med hög kassationsprocent, men ger "fin" yta och "oslagbar" isoleringsförmåga! Lite problem med att de inte är jämntjocka. Kanterna och framförallt hörnen tenderar att vara "tjockare" vilket är lite surt!

Jag fogade boxen med Sikaflex och fyllde döda utrymmet mellan sidor och kylbox med fogskum. För att komma åt med trädde jag en plastslang över pipen på skumsprayen vilket inte var så klokt eftersom trycket blev så stort att slangen lossnade från pipen och jag hade fogskum överallt där det inte skulle vara och ingen aceton. Att ta bort fogskum är väldigt bökigt och rejält irriterande. Se till att ha aceton tillgängligt och ta bort på en gång. Sedan tejpade jag fast slangen och då gick det bra.

Jag gjorde boxen så att den följde skrovsidan, med avsatser i botten och den djupast liggande avsatsen hade en sådan bredd att mjölkpaket gick att "klämma fast". I botten hade jag där det gick, dubbla skivor och som sagt, polyuretanskum runt om. Ovandelen gjorde jag av 30 mm frigolit klätt med ett laminat som jag hade liggande. Öppna kanter i hålet för locket och på själva locket kläddes med vit L-list i plast. Sådana fanns att köpa på bl.a. OBS. Men vilken byggmarknad som helst borde ha!

Kompressorn, en Danfoss-kompressor med O-förångare, placerade jag en bit i från, i en del av akterstuven. Därmed sagt att boxen byggdes i närheten, under styrbords sittbänk i brunn. Något som jag borde gjort, men inte gjorde, vara att isolera kopparledningarna med rörisolering. Det blir rätt ordentligt med kondens och man tappar säkert lite verkningsgrad. Termostaten satte jag utanför boxen, på ett skott.

Strömförbrukning då? Boxen var som sagt otroligt välisolerad och jag hade en förbrukning väl under 1 amperetimma. Hade bara ett förbrukningsbatteri och ingen solcell men det räckte för i alla fall två dygn utan laddning. I förångaren gick det bra att ha is om man frös ned den hemma i en sådan där liten islåda i aluminium som fanns i gamla kylskåp. Det gick iofs att frysa ned i boxen också, men då blev hela boxen en frysbox.

Om jag skulle segla till NZ eller i tropiskt klimat skulle jag också se till att skaffa ett vattenkylt aggregat. För vårt klimat känns det som att det räcker med att bara satsa på god isolering och solcellsladdning.

Jag tror också att ASU eller liknande kan vara bökigt att få att fungera på ett bra sätt ihop med solcellsladdning.
Kylen ovan med lock.jpg
Boxen ovanifrån i en sittbrunnsbänk
Kylen ovan.jpg
Hålet för locket med L-lister och isolerlist i EPDM-gummi
Kylen ovan.jpg (9.91 KiB) Visad 7142 gånger
Locket.jpg
Locket med kanter av L-list
Locket.jpg (11.61 KiB) Visad 7140 gånger
Kompressor.jpg
Kompressorn i akterstuv.
mvh Sven-Barry

PS. Saknar min gamla kyl. DS.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 12 jan 2010, 10:37

Ivan skrev:Hej, nu inför stundande långsegling så funderar jag över vilket kylagg jag skall välja att montera in... Är det så enkelt som att Isotherms ASU-moddell är det man bara ska ha!?
Är självklart ute efter att spara ström som alla andra, samtidigt som jag inte är gjord av pengar!

Vad föreslår ni? billigt och bra till ca 70L toppmatad kyl.

// Ivan
För att byta supercoolen i min maxi95 köpte jag isotherms "enkla" som hjertmans hade kanpanj på.
Kostnad ( tror jag ) 3500

Boxen var tidigare isolerad med skum, det lät jag vara, jag bara monterade kylelementet
och pluggen som ersatte supercoolen. Locket blev en enkel plywoodskiva utan isolering
(våren hägrade).

Trots det enkla locket blir förbrukningen 1.5 A i snitt över dygnet och då håller jag +5 i boxen.

Kompressorn hade jag många planer för, men det slutade med att jag satte den i stuven
alldeles intill kylboxen.

Som jämförelse kan jag nämna att supercoolen drog 5.5A och inte lyckades få
ner temperaturern under +10
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 12 jan 2010, 10:49

Vi har supercool och den kyler ledigt ned till +6 grader. Vet inte hur mkt den drar, men vi har alltid ström kvar på kvällen. Har iofs en 65w solcell.

Det vi har i vår supercool är en grov luftslang ned till kölsvinet, för att hämta upp kallare luft där. Jag har funderat på att byta ut enheten, men faktum är att om den funkar, varför byta?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 12 jan 2010, 11:31

En 50 W solpanel brukar klara att hålla igång en normal kylbox hela sommaren. Har man en timme motorgång per dygn kan man vinna på att ha ASU annars brukar en extra solpanel vara effektivare.
Boxens isolering gör oftast inte någon jätteskillnad, kylbehovet är mycket mer beroende på hur mycket uppvärmda matvaror man ställer ner samt matvarornas nedbrytningsprocess.
Vattenkylning är effektivare men skillnaden är nog inte så jättestor om man har kompressorn i en stuv med mycket oisolerad skrovyta.

Skriv svar