Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
stickanh
- Trogen medlem
-
Kontakt:
Ett litet inlägg i debatten, gummijolle från ÖoB bra prisbild (4050:- på kampanjpris förra sommaren) har provat en säsong ,mycket nöjd. Den har en V-profil i botten som skapas av en"korv" som ligger under plywooddurken. Jollens längd 2,95 bedd 1,50. Går lätt och fint efter båten, känns inte att den är med
//Stickan
-
HR312
- Diamantmedlem
Min tro är att RIB-bottnen inte tillnärmelsevis gör att gummibåten liknar en vanlig båt i sitt uppträdande, men att man får en massa nackdelar, mest relaterade till RIB-båtens vikt. Skrev Sven-Barry
En RIB-båt är definitivt en oerhärt mycket bättre båt än en vanlig uppblåsbar gummiflotte. Det är främst sjöegenskaperna som är mycket bättre. En gummiflotte är egentligen en mycket dålig båt att ta sjö med (även ytterst begränsad sådan). Som jämförelse har en en 165 kg tung Crescent 410 två knops högre toppfart (med 10 hk) än en gummiflotte som väger ca 30 kg och kan ta mycket större vågor med bibehållen komfort. Detsamma gäller för en RIB.
Men för en dinge är vikten/hanterbarheten en så väsentlig aspekt att båtens egenskaper får träda tillbaka. Men en RIB är definitivt bättre i den begränsade meningen båtens egen prestanda.
Henric D
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
av Nautihamstern » fre 29 jan 2010, 11:46
Eilean skrev:S-B A-son skrev:... Biltemas gummijolle skulle jag inte köpa förrän någon jag litade på hade skaffat erfarenheter av den....
Du litar alltså inte på ' Nautihamstern'?
Jag gör det och tänker slår till nu i vår som esättning för en likadan som din, Suzumar 230.
Kan lämna rapport så småningom!
Jag får tacka för förtroendet

men vi har som sagt bara haft jollen en sommar ännu. Men jag tror den kommer att klara sej ett bra tag än. Ska man till södern ska det vara hypalon, för allt annat ruttnar bort i solen (har långseglare berättat för mej). Undrar om jag borde skaffa hypalonjolle så att jag måste åka ut på långsegling...
Kanske vi träffas nångång, Eilean. Då ska vi ta och ro runt närmaste remmare med varsin flaska Akvavit

-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Nautihamstern skrev:
....Kanske vi träffas nångång, Eilean. Då ska vi ta och ro runt närmaste remmare med varsin flaska Akvavit

Synnerligen god idé! Åland i sommar!?
-
HR312
- Diamantmedlem
remmare??
Henric D
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
av Nautihamstern » fre 29 jan 2010, 14:15
HR312 skrev:remmare??
Akvavit+gummijolle+remmare=Linjeakvavit
Fast det kanske heter sjömärke på rikssvenska...?
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
av Nautihamstern » fre 29 jan 2010, 14:18
Eilean skrev:Nautihamstern skrev:
....Kanske vi träffas nångång, Eilean. Då ska vi ta och ro runt närmaste remmare med varsin flaska Akvavit

Låter ju möjligt! Vi tänkte ta oss en segelsemester i Stockholms skärgård för lite jämförande studier i sommar. Vi avgår säkert i början av Juli, via Åland (antagligen) och driver sedan omkring på svenska sidan tills semestern är slut eller vi får nog av trängseln. Hauöbaut juu?
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Nautihamstern skrev:Eilean skrev:Nautihamstern skrev:

Låter ju möjligt! Vi tänkte ta oss en segelsemester i Stockholms skärgård för lite jämförande studier i sommar. Vi avgår säkert i början av Juli, via Åland (antagligen) och driver sedan omkring på svenska sidan tills semestern är slut eller vi får nog av trängseln. Hauöbaut juu?
Synnerligen preliminär plan: Lämnar Sthlm runt midsommar, går genom skärgården norrut över till Åland i makligt tempo. Far runt Åland i ca tre veckor och sedan ett ben ner till Fårö och Gotland och ett par tre veckor där, sedan västerut tillbaks till Sthlms skärgård. Skickar telefonnummer via PM.
-
S-B A-son
- Diamantmedlem
HR312, jag tror inte att du riktigt förstår vad jag skrev. Kanske uttryckte jag mig otydligt.
HR312 skrev:En RIB-båt är definitivt en oerhärt mycket bättre båt än en vanlig uppblåsbar gummiflotte. Det är främst sjöegenskaperna som är mycket bättre.
Vilka andra egenskaper menar du är bättre för en RIB-båt jämfört med en ren gummibåt med samma storlek?
Och nautihamstern, nu förstår jag att du helt och hållet är att lita på!
mvh Sven-Barry
-
HR312
- Diamantmedlem
Sven-Barry
En vanlig plasteka är mycket mer lättdriven än en gummibåt tots att den väger en bråkdel av denna. Fiska upp ett ex av Yamaha körfakta när du besöker mässan om ett par veckor, så kan du se att toppfarten är 2 knop högre på en Crescent 410 än en gummibåt med luftbotten trots att den förra väger 165 kg och den andra väger drygt 30 kg. Alla som åkt fort i en gummifloitte utan riktig durk vet att detta är rejält jobbigt om våghäjden är högre än ett par decimeter. Det funkar dock fint i en plasteka i motsvarande våghöjd. Har åkt en stor RIb på öppet vatten i 10 m/s i 40 knop. Inte bekvämt men det gick.
Men jag skulle inte vilja ha en crescent 410 som dinge

Henric D
-
Mr Q
- Diamantmedlem
Detta stöder ju tesen att en Rib skulle vara mer lättdriven än en gummibåt.
-
HR312
- Diamantmedlem
Att köra ja men att dra är en annan sak. Då gäller det att ha så lätt flytetyg som som möjligt särskilt om man jagar tiondels knop...
Henric D
-
HR312
- Diamantmedlem
Att köra ja men att dra är en annan sak. Då gäller det att ha så lätt flytetyg som som möjligt särskilt om man jagar tiondels knop...
Henric D
-
Anders S
- Diamantmedlem
Mr Q skrev:Detta stöder ju tesen att en Rib skulle vara mer lättdriven än en gummibåt.
Normalt betyder bottenformen mycket. Gamla plastbåtar blir ibland mjuka i botten och då går de många knop långsammare när skrovet buktar in och "suger fast". Den stela botten i en RIB är fördelaktig när man kör den för motor, precis som för en plasteka. Rena gummibåtar har sämre styvhet. Det är därför det är så viktigt att man blåser upp botten knallhårt på båtar med luftdurk och likadant blåser upp skrovet och korven i V-botten. Jag har en Honvawe med uppblåsbar, fast V-durk, och där får man med en luftmätare. Det är inte för att man skall vara försiktig, tvärtom, man skall pumpa tills man tror att sömmarna spricker. Då är det lagom...
Anders S
-
Mr Q
- Diamantmedlem
Hmm, i så fall står nog lättdrivenheten hos en hård botten i ena ringhörnan och den viktmässigt lättare uppblåsbara båten i den andra.
Vår gummibåt är iofs en "gammal" Zodiac med trädurkar, så viktmässigt ligger de nog ganska lika med en modern Rib i samma storlek. Jag pumpar också vår stenhårt.
Nej det får nog bli en större motor. En 6hk tvåtakt om man får tag på en är nog idealet i fråga om styrka vs vikt. Och en dävert.