Varför drömma om en annan/ny båt?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Re: Varför drömma om en annan/ny båt?

Inlägg av mariatherese » sön 07 feb 2010, 07:58

Jag tror faktiskt att det är en ganska stor del av kvinnorna där ute, som delar mannens intresse, oavsett båtstorlek. Jag känner tillochmed ett par där mannen älskar segling, och säkert skulle kunna köpa sig en 40+ fot båt, och dessutom kan hantera den, men inte skaffar båt då hans fru inte kan åka båt pga diverse problem. Jag kan ha ett snett urval, med tanke på min bekantskapskrets men jag köper inte riktigt Tommys resonemang att kvinnor så ofta har ett annat intresse som får stå tillbaka pga båtägandet. I vår familj var jag pådrivande att skaffa segelbåt, min man hade inte seglat eller haft båt innan vi köpte vår Maxi. Nu älskar han havet och segling på samma sätt som mig. Varför skulle det vara annorlunda om jag var man och han var kvinna?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 07 feb 2010, 11:34

Man kan väl säga så här; ofta är det så att hela familjen älskar seglandet och det handlar inte alls om att släpa ut någon på sjön. Men likafullt är det ofta "gubben" som driver det hela, det är han som fixar och filar på båten på vintern, det är han som står för huvudsakliga delen av det rent glödande intresset om man säger så. "Gumman" är mer än gärna med, och tycker det är härligt på alla sätt och vis. Men det skulle lika gärna kunna vara någonting annat, istället för segling... Dvs någon form av neutralt gillande. Ungefär så ser det nog ut på många håll.

I det läget är det viktigt att släppa fram andra delar också. Man får gärna se till att man avsätter tid och pengar till annat, såsom resor eller andra intressen också.

Givetvis finns det lysande undantag, och mariatherese är sannolikt ett sådant. Men överlag känns det nog som att de dyraste leksakerna i en familj ofta "drivs" av mannen, t.ex. båten, bilen mm. Viktigt att ha med sig det i bagaget i en tråd som denna, då man diskuterar vad man till syvende och sist egentligen har råd med.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 07 feb 2010, 11:52

Som svar på frågan i trådens rubrik: För att det är detta som skapat den värld och det samhälle vi har och njuter av, på gott och ont. Mest gott och mest njut, fråga bara Hallberg-Rassy till exempel.
Eller Pelle Pettersson för att ta ett annat namn helt på måfå, vars drömmar om ständigt andra båtar jag njuter av.

För övrigt håller jag med Anders S om att de flesta av de som i sina skriverier på mer eller mindre inlindade sätt ifrågasätter dessa drömmar, trots försäkringar om ädlare motiv själva seglar S/Y Jante.

MVH
Håkan
har ibland mardrömmar om Maxi 38
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 feb 2010, 18:56

Tommy skrev:Du glömde att kommentera mitt andra stycke i inlägget, det där om "gummans" intresse. Vi försöker åtminståne praktisera den principen. S/Y Jämnställdhet?
Det heter i så fall jämställdhet.

Jag glömde inte, jag avstod. Jag anser att kommentaren var en ovanligt plump antydan om att kvinnan i familjen (eller den andra parten) automatiskt är är förtryckt om familjen har båt, och skall kompenseras.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 07 feb 2010, 21:30

Felskrivningar kan man kommentera i brist på andra argument :wink:

Ja ja, får väl nöja mig med att konstatera att frågan är brännhet. "Ovanligt plump" kan man nog knappast kalla en stillsam kommentar om fördelning av resurser för "Gubben" och "Gummans" hobbies. Nog ganska allmänt känt att situationen är ungefär som jag beskrev, i många relationer, därmed inte sagt alla. Och att det då är rimligt att beakta detta om man resonerar kring hur mycket man har råd med då det gäller båt. "Förtryckt" har jag heller aldrig sagt, det är nog snarare din (över) reaktion. Ja ja, brännhet var ordet :roll: Trampade kanske på en öm tå är en annan beskrivning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 feb 2010, 23:07

Du bad om kommentaren. Jämra dig inte när du fick den.
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » mån 08 feb 2010, 14:37

Anders S skrev:
Tommy skrev:Du glömde att kommentera mitt andra stycke i inlägget, det där om "gummans" intresse. Vi försöker åtminståne praktisera den principen. S/Y Jämnställdhet?
Det heter i så fall jämställdhet.

Jag glömde inte, jag avstod. Jag anser att kommentaren var en ovanligt plump antydan om att kvinnan i familjen (eller den andra parten) automatiskt är är förtryckt om familjen har båt, och skall kompenseras.
Den som inte är med oss är emot oss. Typ.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ka ... 226355.svd
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 08 feb 2010, 19:38

Anders S skrev:Du bad om kommentaren. Jämra dig inte när du fick den.
Brännhett var ordet sa Bull :roll:
Snart är det väl dags för Herr Moderatorn att redigera bort mina inlägg .. :D

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 08 feb 2010, 21:14

Det ligger väl i människans natur (nåväl mannens kanske), att ständigt drömma sig bort in i en framtid fylld av spännande och delvis onödiga inköp.

De fåtal som är totalt nöjda med allt i sin situation är det bara att gratulera, vi övriga 99% får väl drömma vidare. :lol:

Ett talesätt jag hört någonstans (eller kommit på alldeles själv) är att en typisk köpare oavsett pryl:
-gör endast en summariskt marknadsöversikt innan köp
-blir totalt förälskad i första bästa objekt som ganska omedelbart inhandlas
-gör en fullständigt ursinnig marknadskoll i efterhand för att bekräfta att det verkligen var ett bra köp
-börjar titta sig om efter nytt inom en vecka...

Men vad gäller segelbåtar kan man faktiskt komma till någon form av sans och nöja sig med att endast tråna efter en massa nya tillbehör till båten. Och om eller när allt mot förmodan är inhandlat och klart, kan man alltid slänga pengarna efter ett sprojtans nytt segelställ. Något vars marginalnytta i förhållande till inköpskostnad, måste anses vara försvinnande liten. :mrgreen:

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » tis 09 feb 2010, 10:47

Mr Q skrev:Det ligger väl i människans natur (nåväl mannens kanske), att ständigt drömma sig bort in i en framtid fylld av spännande och delvis onödiga inköp.

De fåtal som är totalt nöjda med allt i sin situation är det bara att gratulera, vi övriga 99% får väl drömma vidare. :lol:

Ett talesätt jag hört någonstans (eller kommit på alldeles själv) är att en typisk köpare oavsett pryl:
-gör endast en summariskt marknadsöversikt innan köp
-blir totalt förälskad i första bästa objekt som ganska omedelbart inhandlas
-gör en fullständigt ursinnig marknadskoll i efterhand för att bekräfta att det verkligen var ett bra köp
-börjar titta sig om efter nytt inom en vecka...
Skrämmande träffsäkert. Till mig personligen kan man dessutom tillägga att jag köper dyrt och säljer billigt.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 09 feb 2010, 11:12

coppertail skrev:Skrämmande träffsäkert. Till mig personligen kan man dessutom tillägga att jag köper dyrt och säljer billigt.
You and me kid...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar