Gummibåt eller ribbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Eilean » mån 15 feb 2010, 18:42

Anders S skrev:...Finns det någon som helst statistik som visar att gummijollestölder från semesterbåtar är vanligt förekommande och ställer några försäkringsbolag specifika krav på att man skall låsa fast jollen när man är i båten....
Förmodligen inte. För det har knappast hänt i någon nämnvärd utsträckning. Än.
Jag ville ha sagt var att en del problem som vi förknippar med farvatten långt, långt borta kommer allt närmare.

Och vad försäkringsbolaget eventuellt tycker är inte huvudsaken för mig - jag vill helt enkelt inte bli av med min jolle mitt i säsongen - alldeles oavsett hur generöst försäkringsbolaget är.
Och jag har därför två oklassade vajerlås i jollen. Ett för att låsa motorn till jollen och ett för att låsa jollen till något. De låsen imponerar inte på något försäkringsbolag, inte heller på den välutrustade, planerande tjuven. Men de stoppar någon med kniv i natten eller någon som vill 'låna' jollen medan man är i land och roar sig eller shoppar.

Ibland, i olika trådar, och om olika ämnen är det litet väl mycket fokus på: "Skitsamma, försäkringsbolaget betalar..."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 feb 2010, 20:27

Klart man skall vara rädd om sina fina grejor. Men man skall heller inte vara rädd i onödan, och "onödan" definieras ju av om det finns en verklig risk för tillgrepp.
Anders S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 15 feb 2010, 21:29

Någon statisk har jag inte men jag antar att försäkringsbolagen har detta, som på i stort sett allt annat som påverkar deras verksamhet. I mina kontakter med Atlatica fick jag uppgiften att stölderna av utombordare ökar konstant. Små utombordare är lätthanterliga för tjuven och synnerligt värdefulla (en liten 4-hästare kostar ju drygt 10 000 kr). Om man inte är aktsam i ett första steg sker en reducering av ersättningen med 25 % på försäkringsvärdet. Sedan görs naturliugtvis avdrag för självrisk (i mitt fall 5 000 kr). Det betyder att av ett försäkringsvärde på 20 000 kr får man 10 000 kr av försäkringsbolaget, före åldersavdrag.

Sedan är ju det, som Eilean framhåller, så att den främsta anledningen till att skydda sin egendom är allt besvär det innebär att bli av med alla grejor. Tycker det är fullt logiskt att överväga att låsa jollen nattetid för att eliminera denna risk i så stor utsträckning som möjligt.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 feb 2010, 22:37

Alla gör väl som de vill. Den som har en motsvarande motor fast monterad på sin segelbåt (hjälpmotor) lär ju inte slippa undan ett godkänt motorlås (som exempel på aktsamhetskrav).
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 16 feb 2010, 09:23

Mina tips är att lacka om motorn så att den ser gammal och/eller udda ut, vill man inte göra en permanentlackering så går det att foliera kåpan med plast och sedan göra den ful och sunkig. Nya blanka motorer monterade på fräscha gummibåtar attraherar de klåfingriga mer. Själv har jag en gammal omlackad motor och en båt som är konstant kladd-skitig trots idoga tvättförsök.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 11 mar 2010, 19:59

Jag frågade runt litet på mässan och samtliga gummibåtstillverkare intygade att en RIB-båt är mindre trögdragen än en motsvarande mjukbottenbåt. Vad gummibottenbåtar gör tydligen är att "suga fast" och på så vis skapa större motstånd.

Vi tappar i runda slängar 1 knop i seglingsfart om båten annars skulle göra 7 knop, så det är ju riktigt träligt att släpa runt på.

Sen gör hård botten tydligen skillnad när man monterar motorn. En båt med lösa durkar känns ju ibland som man ska trampa igenom botten pånär man lyfter i motorn, någon som känner igen sig?

Skriv svar