Köpa GPS från USA
Köpa GPS från USA
Jag tänker köpa en GPS-plotter via nätet från USA. Priset verkar lägre om man köper den vägen. Men, har någon tips hur man går till väga för att hitta en säljare man kan lita på? Hur fungerar det med moms och tull, månntro?
Re: Köpa GPS från USA
Jag köpte GPS från USA via ebay. Det blev mindre än halva priset inkl frakt jämfört med svenska priser. Butiken skrev ned värdet på packsedeln så att jag slapp betala tull och moms. Tyvärr minns jag inte vad butiken hette, men kontakta ett par stycken och kolla vettja.
Handlade av http://gpsdiscount.com/ inga problem. Snabbt ända fram till min dörr.
Det finns många ställen att handla på i USA. Priserna kan variera en hel del mellan olika företag. Något enstaka säljer billigt därför att det är äldre modeller. Men det är ju enkelt att kolla företagens rykte på nätet. På priset tillkommer tull 3,9%, frakt och moms, 25% på hela summan. Om tullen får tag på det. Är det en gåva från privatperson till privatperson slipper man tull och moms om värdet är under 500 kr. Men det är ett federalt brott i USA att uppge ett falskt varuvärde så säljarna brukar inte vara pigga på det. Många företag vill inte exportera heller. Då kan man använda sig av JetCarrier (som ger en amerikansk adress) men man åker på tull och moms.
Bäst är att ha kompis/släkting i USA som kan skicka grejorna
Bäst är att ha kompis/släkting i USA som kan skicka grejorna
-
kallevindroder
- Guldmedlem
Meila den här adressen så ordnar han allt lätt smidigt och snabbt.Hälsa från carl-eric landell
affären i canada men grejorna direkt från privatperson Du kommer att skratta på dig när du läser namnet på avsändaren .
Jag handlade i julas och det blev ca halva priset.
info@marinewholesales.com
affären i canada men grejorna direkt från privatperson Du kommer att skratta på dig när du läser namnet på avsändaren .
Jag handlade i julas och det blev ca halva priset.
info@marinewholesales.com
Jag har köpt GPS:er både från England och USA. Det var för flera år sedan, då kunde det skilja nästa halva priset. Min Garmin 276c kostade 4000 i USA och 8000 kr hemma.
Numer är det inte sådan skillnad på priserna. Jag kommer ihåg att det var en debatt då om att det kunde skilja så mycket på priset, att Garmin och de andra svenska leverantörerna var skurkar, osv, osv. Har inte märkt av den debatten idag och antingen har Garmin tagit åt sig av kritiken och sänkt sina priser i Sverige eller så har marknaden förändrats på annat sätt.
Köpte en Garmin 421s i förrgår här hemma i Sverige och den hade jag sparat några hundralappar på att beställa i USA, således ingen idé alltså. Dessutom hade jag förlorat den svenska garantin på 3 år, vad den nu kan vara värd.
Därtill hade jag riskerat att åka på tull + moms. Att man kan skicka saker som "gift" och tro att inte tullen öppnar paketet är en seglivad myt som av någon konstig anledning hänger kvar. Tulltjänstemännen och Posten på Arlanda har nog sett ett och annat paket som skickats som "gift" i sina dagar och som helt uppenbart är annat en än gåvor. Har själv fått flera försändelser som fastnat där men oftast går de små emballagen igenom, rena slumpen alltså.
Däremot så finns det en regel som säger att privatperson till privatperson så slipper man tull under värdet 1500 kr (tror jag det var). Har dock för mig att moms tillkommer så man gör bara en besparing på några procent. Men lite osäker, detaljerna om detta står på Tullverkets hemsida.
Om man ändå vill beställa saker på nätet rekommenderar jag Ebay. Har handlat mycket på eBay, köpte en Garmin GPS där för flera år sedan. Ebay är ju i det närmaste idiotsäkert om man bara handlar från en säljare med bra feedback. Generellt sett är väl Ebay säkrare än annan webbhandel just tack vare communityn kring säljare och köpare.
Numer är det inte sådan skillnad på priserna. Jag kommer ihåg att det var en debatt då om att det kunde skilja så mycket på priset, att Garmin och de andra svenska leverantörerna var skurkar, osv, osv. Har inte märkt av den debatten idag och antingen har Garmin tagit åt sig av kritiken och sänkt sina priser i Sverige eller så har marknaden förändrats på annat sätt.
Köpte en Garmin 421s i förrgår här hemma i Sverige och den hade jag sparat några hundralappar på att beställa i USA, således ingen idé alltså. Dessutom hade jag förlorat den svenska garantin på 3 år, vad den nu kan vara värd.
Därtill hade jag riskerat att åka på tull + moms. Att man kan skicka saker som "gift" och tro att inte tullen öppnar paketet är en seglivad myt som av någon konstig anledning hänger kvar. Tulltjänstemännen och Posten på Arlanda har nog sett ett och annat paket som skickats som "gift" i sina dagar och som helt uppenbart är annat en än gåvor. Har själv fått flera försändelser som fastnat där men oftast går de små emballagen igenom, rena slumpen alltså.
Däremot så finns det en regel som säger att privatperson till privatperson så slipper man tull under värdet 1500 kr (tror jag det var). Har dock för mig att moms tillkommer så man gör bara en besparing på några procent. Men lite osäker, detaljerna om detta står på Tullverkets hemsida.
Om man ändå vill beställa saker på nätet rekommenderar jag Ebay. Har handlat mycket på eBay, köpte en Garmin GPS där för flera år sedan. Ebay är ju i det närmaste idiotsäkert om man bara handlar från en säljare med bra feedback. Generellt sett är väl Ebay säkrare än annan webbhandel just tack vare communityn kring säljare och köpare.
Garmin 525 som är en utgående modell:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=171940
http://www.gpsdiscount.com/products/index.html?p=1021
Som framgår är den avsevärt billigare i Sverige. Dessutom sålde Bryggan 525:an i helgen för 5000 kr, alltså 1000 kr under lägsta pris på Prisjakt.
Det blir en stor förlustaffär att beställa från USA.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=171940
http://www.gpsdiscount.com/products/index.html?p=1021
Som framgår är den avsevärt billigare i Sverige. Dessutom sålde Bryggan 525:an i helgen för 5000 kr, alltså 1000 kr under lägsta pris på Prisjakt.
Det blir en stor förlustaffär att beställa från USA.
Köpte från GPS-Discount för några år sedan och fick en Garmin GPSMAP 276C för 50 % mot Sverige. Just nu skulle jag kolla i Storbritannien. Pundet har väl fullständigt kraschat ihop och ligger runt 11 spänn istället för 13-14. Borde ge utrymme innan högre importptiser slagit igenom. Skaffa ICA-bankkort plus (eller vad det heter) så slipper man valutaomräkningsavgiften som storbankerna håller på med. Brukar ligga runt 1,5 % så det är inte jättepengar.
Tror att det kanske inte är någon förlustaffär men i alla fall ingen direkt vinst att handla från England. Visst, man slipper tull och moms och har samma reklamationsrättigheter som i Sverige men de kronor man eventuellt tjänar är nog inte värt mödan. Köpte en Canon Ixus från England i höstas, den kostade 2200 mot 2900 i Sverige. Ett par månader senare var den nere på samma pris här.
Kommer ihåg att jag beställde en Garmin eTrex år 2003 för 2000 kr på GPS Warehouse (deras hemsida är nu tillfälligt stängd). Den kostade då c:a 3000 i Sverige.
Den skillnaden är det inte idag. Men om någon kan hitta en hemsida som visar något annat så får han gärna publicera det här.
USA är heller inget alternativ idag som det var för några år sedan. Bara att göra en snabb sökning på eBay så ser man det.
Att ICA-kort på något sätt skulle vara utan valutaavgifter när man handlar låter inte sannolikt. Alla kortföretag tar ju en växlingsavgift när man köper i annan valuta, det handlar ju bara om att man lägger på en viss procent när man växlar, hur skulle de annars tjäna pengar? Att sedan inte kunden ser det för att det inte står specificerat är en annan femma.
Men jämför man i efterhand på vad den verkliga kursen ligger på så ser man att det är så.
Kommer ihåg att jag beställde en Garmin eTrex år 2003 för 2000 kr på GPS Warehouse (deras hemsida är nu tillfälligt stängd). Den kostade då c:a 3000 i Sverige.
Den skillnaden är det inte idag. Men om någon kan hitta en hemsida som visar något annat så får han gärna publicera det här.
USA är heller inget alternativ idag som det var för några år sedan. Bara att göra en snabb sökning på eBay så ser man det.
Att ICA-kort på något sätt skulle vara utan valutaavgifter när man handlar låter inte sannolikt. Alla kortföretag tar ju en växlingsavgift när man köper i annan valuta, det handlar ju bara om att man lägger på en viss procent när man växlar, hur skulle de annars tjäna pengar? Att sedan inte kunden ser det för att det inte står specificerat är en annan femma.
Men jämför man i efterhand på vad den verkliga kursen ligger på så ser man att det är så.
Denna diskussion är sannerligen inte ny.
Flera argument har lyfts fram ovan.
Garantier
Håll i minnet att de flesta GPS-plotertillverkare har haft någon typ av problem, som krävt åtgärder. Garmin 525 är ett exempel från den störste tillverkaren, men det är inte alls unikt. Därför är garanti något som är mycket bra att ha. Svenska garantier sträcker sig ofta längre än de i England och USA.
Priser
Marknaderna i USA, UK och Sverige rör sig lite olika, beroende på växelkurser, konjuktur osv. En del märken är definitivt betydligt billigare i USA än i Sverige, allt beroende på hur man lyckats marknadspositionera sig. För några år sedan var Lowrance priser i USA 50% av de i Sverige, Lowrance försökte då förbjuda parallellimport och direktexport från USA.
För Garmin, som är marknadsledande, är det väl sisådär.
Är man intresserad av Raymarine kan det vara läge att hålla utkik nu, de har ekonomiska problem, och kan försöka sälja ut tex i USA. Sverige, som är mer avlägset, är nog inte intressant för sådant.
UK, som Morg påpekar, har bra priser just nu. Kolla runt! (men kolla p&p, de använder rent fabulösa priser !)
Transport, tull o moms
har beskrivits ordentligt ovan.
Det allra bästa är att köpa när man själv är i USA, och transportera hem i handbagaget. Problem kan vara med postorderfirmor, att sända varor till ett hotell funkar ofta inte alls!
OBS: det finns gott om postorderfirmor i USA som utlovar snabb transport och allt sådant, men när man väl beställt finner man att de i sin tur beställer grunkorna från grossist/tillverkare och sedan kan det hela ta ordentligt med tid. Jag har varit med om veckovis leveranstid hos postorderfirmor som utlovat 2-3 dagar över hela USA.
Näst bäst är att be någon i USA skicka varorna.
Alla de där med mer eller mindre fejkade avsändaradresser osv., som säger sig ombesörja transporten. De är uppenbart ute efter att lura myndigheter, ev säljare, vad säger att de då inte också lurar köparen?
Det mesta man köper från utanför EU beläggs med tull och moms. Att paket slinker förbi tullen är ovanligt. Ytterligare en fördel med UK - inom EU.
Köpa ädre modell kan man göra. Modellbytena inom plottersegmentet går fort, vilket i huvudsak beror på ökade krav (WAAS, AIS, radar, ekolod, ...3D, ..) och snabb teknologiutveckling. Inte omöjligt att man blir lite missnöjd med en äldre modell, då är en eventuell "vinst" inte mycket värd. Det är mycket viktigt att veta vad man vill ha!
Är det lönt?
Var och en blir väl salig på sin tro. Jag menar att om man får hem en plotter och totalt (moms, tull, p&p, ..) betalt mindre än halva vanliga priset i Sverige då kan det vara en rimlig chanstagning med tanke på sämre garantier osv. Detta kräver egentligen att man köper på postorder i USA, har en adress där som funkar, och tar hem i handbagaget.
Annars ... inte lönt.
/J
PS: såg just Thomas G senaste inlägg. I stort håller jag med, men jag har faktiskt köpt mycket billigt i UK, men det krävde en del jobb för att få allt som utlovat.
Flera argument har lyfts fram ovan.
Garantier
Håll i minnet att de flesta GPS-plotertillverkare har haft någon typ av problem, som krävt åtgärder. Garmin 525 är ett exempel från den störste tillverkaren, men det är inte alls unikt. Därför är garanti något som är mycket bra att ha. Svenska garantier sträcker sig ofta längre än de i England och USA.
Priser
Marknaderna i USA, UK och Sverige rör sig lite olika, beroende på växelkurser, konjuktur osv. En del märken är definitivt betydligt billigare i USA än i Sverige, allt beroende på hur man lyckats marknadspositionera sig. För några år sedan var Lowrance priser i USA 50% av de i Sverige, Lowrance försökte då förbjuda parallellimport och direktexport från USA.
För Garmin, som är marknadsledande, är det väl sisådär.
Är man intresserad av Raymarine kan det vara läge att hålla utkik nu, de har ekonomiska problem, och kan försöka sälja ut tex i USA. Sverige, som är mer avlägset, är nog inte intressant för sådant.
UK, som Morg påpekar, har bra priser just nu. Kolla runt! (men kolla p&p, de använder rent fabulösa priser !)
Transport, tull o moms
har beskrivits ordentligt ovan.
Det allra bästa är att köpa när man själv är i USA, och transportera hem i handbagaget. Problem kan vara med postorderfirmor, att sända varor till ett hotell funkar ofta inte alls!
OBS: det finns gott om postorderfirmor i USA som utlovar snabb transport och allt sådant, men när man väl beställt finner man att de i sin tur beställer grunkorna från grossist/tillverkare och sedan kan det hela ta ordentligt med tid. Jag har varit med om veckovis leveranstid hos postorderfirmor som utlovat 2-3 dagar över hela USA.
Näst bäst är att be någon i USA skicka varorna.
Alla de där med mer eller mindre fejkade avsändaradresser osv., som säger sig ombesörja transporten. De är uppenbart ute efter att lura myndigheter, ev säljare, vad säger att de då inte också lurar köparen?
Det mesta man köper från utanför EU beläggs med tull och moms. Att paket slinker förbi tullen är ovanligt. Ytterligare en fördel med UK - inom EU.
Köpa ädre modell kan man göra. Modellbytena inom plottersegmentet går fort, vilket i huvudsak beror på ökade krav (WAAS, AIS, radar, ekolod, ...3D, ..) och snabb teknologiutveckling. Inte omöjligt att man blir lite missnöjd med en äldre modell, då är en eventuell "vinst" inte mycket värd. Det är mycket viktigt att veta vad man vill ha!
Är det lönt?
Var och en blir väl salig på sin tro. Jag menar att om man får hem en plotter och totalt (moms, tull, p&p, ..) betalt mindre än halva vanliga priset i Sverige då kan det vara en rimlig chanstagning med tanke på sämre garantier osv. Detta kräver egentligen att man köper på postorder i USA, har en adress där som funkar, och tar hem i handbagaget.
Annars ... inte lönt.
/J
PS: såg just Thomas G senaste inlägg. I stort håller jag med, men jag har faktiskt köpt mycket billigt i UK, men det krävde en del jobb för att få allt som utlovat.
En IXUS kostar ju för lite för att det överhuvudtaget skall vara värt att fundera på privatimport. Frakt och annat blir för stor del. Har köpt objektiv i USA och kunnat tjäna ett par tusenlappar mot begagnatpriset i Sverge på motsvarande glugg. Nypriserna i Sverige gick inte att jämföra med. Då var det BH Photo som inte direkt är billigast men ett ickenonsensföretag. Detta var när dollarns stod som lägst. När pundet kraschade sist köpte jag ett DSLR-systemkamerahus på warehouseexpress.co.uk och sparade 50 %. Visserligen för kampanjpris (cashback och utförsäljning) men det är ju därför man omvärldsbevakar sina köp. Det går ju inte att sprätta ur sig ett land som alltid gäller utan man får jämföra priser, kampanjer och valutakurser. Min erfarenhet är dock att det går att tänja sin budget rätt mkt om man kollar utanför närmsta SeaSea!Tomas G skrev:Tror att det kanske inte är någon förlustaffär men i alla fall ingen direkt vinst att handla från England. Visst, man slipper tull och moms och har samma reklamationsrättigheter som i Sverige men de kronor man eventuellt tjänar är nog inte värt mödan. Köpte en Canon Ixus från England i höstas, den kostade 2200 mot 2900 i Sverige. Ett par månader senare var den nere på samma pris här.
Jag tror du har fel om ICA-banken. Visa och Mastercard plockar 0.3-0.4 % på beloppet och ICA banken lägger inte på något på detta. Deras marknadsföring, "inga valutapåslag", skulle vara olaglig annars. Du kan ju inte pilla med valutakursen och hävda att du inte gör valutapåslag. Halva Internet är fullt av resesajter som jämfört olika kort och det är oftast GE Moneybank och ICA Banken som vinner. Har inte räknat själv men tagit till mig olika jordenruntrese- och thailandssemestersajters jämförelser. Dementera gärna, jag har dumt nog använt Swedbank VISA i alla år.
Senast redigerad av 1 morg, redigerad totalt 0 gånger.
Nej, så här är det enligt tullverket.Tomas G skrev: Däremot så finns det en regel som säger att privatperson till privatperson så slipper man tull under värdet 1500 kr (tror jag det var). Har dock för mig att moms tillkommer så man gör bara en besparing på några procent. Men lite osäker, detaljerna om detta står på Tullverkets hemsida.
"Gåva från ett land utanför EU
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:
det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor."
--
Visst passerar många "gåvoförsändelser" obemärkt genom tullen. Men man ska inte kalkylera med det.
Det kan löna sig riktigt bra att importera vissa saker, det är ju också väldigt enkelt att kolla. Mycket handlar ju om att hitta rätt ställe att handla på.
Köper man i USA för att ta med sig själv ska man komma ihåg att om man handlar i samma delstat man befinner sig så åker man på den lokala "momsen". Sen ska helst inte tullen titta i väskan!
"Gåva från privatperson" om du handlar från ett företag i USA. Nja. Tullen är smartare än så.bosseh skrev: "Gåva från ett land utanför EU
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:
det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor."
1600 kr gäller i alla fall om du handlar från företag. Inte 1500 kr som jag skrev tidigare:
http://www.tullverket.se/sokordao/i/int ... 05754.html
Men en GPS kostar ju oftast mer än 1600 kr så det är kört ändå.
Ska man slippa tull/moms måste det vara en gåva från en privatperson det står ju klart.Tomas G skrev: "Gåva från privatperson" om du handlar från ett företag i USA. Nja. Tullen är smartare än så.
1600 kr gäller i alla fall om du handlar från företag. Inte 1500 kr som jag skrev tidigare:
Handlar man från ett företag så slipper man tullen (typ 3,9%) om värdet understiger 1600 kr.
Det står faktiskt "Det gäller nya och begagnade varor som du beställt av en privatperson eller ett företag...".bosseh skrev:Ska man slippa tull/moms måste det vara en gåva från en privatperson det står ju klart.Tomas G skrev: "Gåva från privatperson" om du handlar från ett företag i USA. Nja. Tullen är smartare än så.
Handlar man från ett företag så slipper man tullen (typ 3,9%) om värdet understiger 1600 kr.
Momsen skrev jag, mig veterligt, inget om.