Vindroder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
magnuskra
Trogen medlem
Kontakt:

Re: Vindroder

Inlägg av magnuskra » tor 04 mar 2010, 02:42

Jag har ett sailomat 760. Fungerar fint och styrde bra över Atlanten, även på plattläns i 10 m/s. Jag har en badplattform, så jag behövde ett pendelroder som sluttar utåt. Nästan inga specialdelar (att reparera en sprucken gjuten konstruktion är inte lätt... Sailomaten är gjord av bultade aluminiumplåtar...).

Att infästningen på Sailomat skulle vara svag är nog en överdrift. Så stora krafter handlar det inte om....

Något jag saknar är dock en trimlina. Stellan skriver i manualen att detta behövs inte, men det är bulls**t! Att klänga ut på akterdäck i sjögång för att justera kursen är ingen höjdare...
/Magnus

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » fre 05 mar 2010, 21:10

nilsnobbing skrev:Jag är lite imponerad av att dessa tokar seglade över Atlanten med sheet-to-tillar-styrning. Detta alltså på en J 80 som ju inte direkt är en kursstabil båt.

Deras site: http://adventure.roxen.se/
Film: http://www.youtube.com/watch?v=tUcYQCKP7CU

//Nils Nobbing
Ett härligt äventyr som visar att "pansarkryssar" teorin inte stämmer, det är viljan och ambitionen som bestämmer hur långt äventyret kan nå

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » fre 05 mar 2010, 21:15

magnuskra skrev:Jag har ett sailomat 760. Fungerar fint och styrde bra över Atlanten, även på plattläns i 10 m/s. Jag har en badplattform, så jag behövde ett pendelroder som sluttar utåt. Nästan inga specialdelar (att reparera en sprucken gjuten konstruktion är inte lätt... Sailomaten är gjord av bultade aluminiumplåtar...).

Att infästningen på Sailomat skulle vara svag är nog en överdrift. Så stora krafter handlar det inte om....

Något jag saknar är dock en trimlina. Stellan skriver i manualen att detta behövs inte, men det är bulls**t! Att klänga ut på akterdäck i sjögång för att justera kursen är ingen höjdare...
/Magnus
Avsaknad av trimlina verkar vara en stor nackdel....vad för båt seglade ni?.....har du erfarenhet av andra vindroder? --.tror du sailomat kan fungera på en kursstabil fenkölsbåt?

magnuskra
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av magnuskra » tis 06 apr 2010, 10:38

Båten är en Maxi 95'a - äldre fenkölad båt. Ett pendelvindroder klarar säkert av de flesta båtar, långkölade eller fenkölade, bara de inte är alltför instabila. Jag har ingen erfarenhet av något annat vindroder, men träffade några Italienare, som hade ett plastimo-vindroder. De tyckte det var smäck ! (det hade gått sönder - plast, och det fanns inga reservdelar att köpa!)

mvh, Magnus

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » fre 16 apr 2010, 16:39

Det blev en windpilot ocean....främst för att tillfället gavs att köpa en begagnad väldigt billigt......som jag skrivit tidigare har jag inte nån bra erfarenhet med den på en långkölad båt...det ska bli det spännade och kul och se om man får den att fungera bra på min fenkölade båt..

Skriv svar