Byta bottenfärg?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
goranham
Rookie

Byta bottenfärg?

Inlägg av goranham » tor 18 mar 2010, 15:34

Jag har de senaste fyra åren målat botten med "polerande" färg. Nu är jag trött på att tvätta bort svart bottenfärg från badande barnbarn.
Vad behöver jag göra åt den gamla färgen, om jag vill byta till någon icke-"polerande" färg? Jag var nere vid båten idag och prövade med en vanlig bredspackel och gammal färg var lätt att få bort. På vissa håll såg färgen ut som "fjäll" och föll lätt bort. Där jag provade var kvarvarande färg hård.

HansH
Diamantmedlem

Re: Byta bottenfärg?

Inlägg av HansH » tor 18 mar 2010, 21:45

Blanda kaustiksoda med tapetklister o vatten (skall bli som marmelad) - pensla på (med en pensel som tål soda). Låt verka (gärna inplastat med gladpack) 20-30min.
Spola o skrubba bort med vatten/rotborste.
Se till att skydda dig med heltäckande skyddskläder (gammalt oljeställ tex), gummihandskar o heltäckande ansiktsskydd.
Kaustiksoda är starkt frätande i koncentererad form, men mycket effektivt på mjuk (självpolerande) bottenfärg.
Se till att spola/späda ut alla rester på marken/spolplattan!

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tor 18 mar 2010, 22:00

Ännu lite bättre blir resultatet om man kompltterar Hans H:s recept med några procent thinner. Effekten ökar högst påtagligt. Inblandningen får inte bli förhög så att g-coaten riskerar att skadas.
Henric D

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 19 mar 2010, 08:13

Enligt wikipedia är thinner samma sak som lacknafta/aceton/terpentin/toluen stämmer det?

Hur är propotionerna? tapetklister är ju inte så svårt att blanda, men hur mycket soda ska det vara?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 19 mar 2010, 11:31

Thinner är väl helt enkelt engelska för förtunning och skulle kunna vara i princip vilket lösningsmedel som helst.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 19 mar 2010, 12:18

gvs skrev: Hur är propotionerna? tapetklister är ju inte så svårt att blanda, men hur mycket soda ska det vara?
Följ anvisningarna på burken för "Färgborttagning" - sen blandar du i tapetklister tills att konsistensen är som marmelad.
Om man tar för mycket kaustiksoda så börjar blandningen "koka" och den tjocknar heller inte mha tapetklistret.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » sön 21 mar 2010, 15:33

Jag testade detta i helgen. Vissa frätskador på händer uppstod och framgången var väl si så där.

Började med en blandning enligt burken, smetade på det och lät det verka. Efter ca 30 minuter hade inget hänt, efter ca 90 minuter började vi tvätta, och visst det blev tunnare färg, men var det kaustiksodan eller vattnet? Resultatet blev inte så bra, men det är förhoppnignsvis lättare att ta med skrapan sedan. Ett ställe där jag hade duttat lite tapetklisterblandning glömdes bort och tvättades bara lite halvt för sakens skull, jag hade redan gett upp och tagit till skrapan då. Detta ställe visade ca 15 timmar senare ett mycket bra resultat! färgen var bubblig och seg, gick bort med skrapa hur lätt som helst! Nästa gång jag åker till båten så blir det den metoden, nu i helgen blev rodret tvättat (med tapetklister) och 1/3 av botten skrapad på heterligt sätt. Jobbigt, i morrn har jag garanterat träningsvärk.

Färgen jag försökte ta bort tror jag är International Cruiser Eco (Båten har gått i Vättern och jag köpte den i höstas).

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » sön 21 mar 2010, 15:36

Folierade du in blandningen? Gör man inte det är det verkningsläst.
Henric D

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » sön 21 mar 2010, 23:32

Jag folierade inte, men vädret var så pass blött att det inte torkade under tiden. Exakt vad är det som folien gör?

Skriv svar