Om att koka vatten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Om att koka vatten

Inlägg av Anders S » ons 12 maj 2010, 06:48

Mitt enda försvar är att jag byggde min gissning på begreppet ljummen, som utan vidare kan slå med en faktor fyra (det står i standarden SIS 20100301, "Bedömningsregler för mätning av strömstyrka via kommunicerad yttre temperatur på strömbrytare").

Jag hade också bytt huvudbrytaren, till exempel till en som är klassad för 250A. Sedan kan man alltid tänka så här: Det är ändå korta stunder man dundrar på med 100A genom brytaren. kanske inte oftare än en bogpropeller eller ett stort ankarspel.
Skyllermark vs Biltema - spelar de ändå inte i samma division i det stora ekonomiska seriesystemet? Kanske, kanske inte. Jag är luttrad efter många "blåsningar" efter att aningslöst ha utgått från att "riktiga företag" bara säljer bra grejor.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 12 maj 2010, 08:19

Anders S skrev:det står i standarden SIS 20100301, "Bedömningsregler för mätning av strömstyrka via kommunicerad yttre temperatur på strömbrytare".
coolt 8)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 12 maj 2010, 11:49

I min enkla värld är huvudbrytare ett elände och en ständig problemkälla så jagkör med bladsäkring istället!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 12 maj 2010, 13:02

bosseh skrev:I min enkla värld är huvudbrytare ett elände och en ständig problemkälla så jagkör med bladsäkring istället!
Året var 1984 då jag för första gången blev stor och klev ur fotogenlampe- och utombordarträsket och köpte båt med inombordare och batterier.
Efter tre olika båtar och 26 år har jag inte haft ett enda bekymmer med huvudbrytare. Och känner ingen heller. Peterh som startade tråden är det närmaste jag kommer ett konkret exempel. Så nog verkar orden "elände och en ständig problemkälla" något överdrivna. Eller så har jag bara haft tur?

Att helt frångå snabb frånkopplingsmöjlighet har jag aldrig gillat och efter sommarens kabelbrand där huvudbrytaren kanske räddade min båt från långt större skador, ja åtminstånde teoretiskt, en totalförlust är jag inte precis svagare i min tro.

Bladsäkring kan ju vara ett alternativ. Under förutsättning att den är snabbt tillgänglig och att själva säkringen snabbt kan ta loss med ett enkelt handgrepp.
Men på förbrukarsidan kommer denna säkring endast att skydda kabeln mellan densamma och elcenralen. Vilket är gott nog.
Men på startmotorsidan måste den ju dimensioneras för startmotorströmmen, vilket leder till en falsk trygghet om inte exempelvis motorövervakningskretsarna är separat avsäkrade. Vilket de inte alltid är.

Jag har känslan av att såväl många varv som båtägare, när de står och väljer mellan en frånskiljare för 29.90 från "AVNIFN" (Affären-Vars-Namn-Inte-Får-Nämnas) eller exempelvis en Hella för 300.- blir det ofta den förstnämda. Kanske en förklaring till eländet?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 12 maj 2010, 16:00

Eilean skrev: Eller så har jag bara haft tur?
Kanske. Men mer troligt att du har haft bra brytare och som inte suttit på ett utsatt ställe.
Jag har varit i många båtar med elproblem och det är ett antal gånger det har varit just huvudbrytaren som krånglat. Oftast gamla brytare av billigaste sort. I något fall hade hade en mutter lossat och gav glappkontakt - underhåll är inte självklart för alla.
Jag vill absolut ha en huvudsäkring även om det bara är en meter kabel till elcentralen. Risken finns att en kabel lossar men man ska ha säkring om man saknar huvudbrytare. Min elcentral består av ett gäng vanliga säkringsautomater, det är lätt att välja vilka saker som ska vara på när man lämnar båten och man har god översikt.
Motorbatteriet har huvudbrytare men ingen säkring. Den sitter i motorrummet så miljön är snäll. Det finns en god anledning till denna brytare, jag har varit med om att en startsolenoid i en bil hängt sig ....

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 13 maj 2010, 16:04

Att koka 1l vatten med 1000W:s effekt (83 A vid 12 volt) tar ca 5 1/2 minuter vilket tömmer batteriet på 7,7 Ah, invertrar brukar ha en verkningsgrad runt ca 85%, så den faktiska strömmen från batteriet blir 98 A vid 12 volt, dvs förbrukningen blir 9,1Ah. Det blir att dimensionera tjocka kablar till inverten
Det är ungefär lika mycket som min 50 W solcell ger på en dag, så jag kokar vatten på min gasolspis och laddar batterierna istället :)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 13 maj 2010, 18:46

Filip skrev:Att koka 1l vatten med 1000W:s effekt (83 A vid 12 volt) tar ca 5 1/2 minuter vilket tömmer batteriet på 7,7 Ah, invertrar brukar ha en verkningsgrad runt ca 85%, så den faktiska strömmen från batteriet blir 98 A vid 12 volt, dvs förbrukningen blir 9,1Ah. Det blir att dimensionera tjocka kablar till inverten
Det är ungefär lika mycket som min 50 W solcell ger på en dag, så jag kokar vatten på min gasolspis och laddar batterierna istället :)
Att koka 1liter vatten kräver ca 96 Wh så drygt 5,5 min är rimligt. Fast ska man vara petig gäller precis upp till kokpunkten, sen krävs mer energi.
Verkningsgraden på en inverter kan man räkna till 90% för resistiv last. Vissa kommer högre men en vanlig inverter med modifierad sinsvåg typ 1000 W/1000 kr brukar hamna på 90 %. Vilket då blir ca 107 Wh + lite förluster.
Nu köper man väl inte fet inverter med ren sinus bara för att koka vatten. Men vanlig 230 V kaffebryggare är inte dum under motorgång. I synnerhet inte om man är själv, bryggaren behöver ju inte passas!

Ett väldigt enkelt sätt att uppskatta effekten hos en horisontellt monterad solpanel är att säga att den ger 4 gånger sin märkeffekt per dygn. 50 W panel ger alltså typ 200 Wh. Med regulator och räknat juni/juli blir det oftast runt 5 gånger. En stor del av elproduktion i våra trakekter kommer från det indirekta ljuset. Så en 50 W panel borde kunna klara kaffeproduktionen under sommaren ....

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 20 maj 2010, 17:10

peterh skrev:
Eilean skrev:Det här var litet intressant tycker jag.
Det spontana är ju att misstänka huvudbrytaren, inte kabelskor. Då borde de blivit brutalt heta om värmen sprider sig till själva brytaren.
Vad är det för brytare?
Ålder?

Har du möjlighet att göra om testet och mäta spänningsfallet över brytaren?
Nu har jag mätt. Jag hade inte tillgång till vattenkokaren så det blev
en 500w kupevärmare i stället.
Jag mätte på 3 sträckor, alla i serie : 1: 30cm färdigpressad kabel
( skyllermark) 37mV,
2: över polerna på huvudströmbrytaren 132mV
3: 50cm färdigpressad kabel som jag köpte på butiken vars namn inte får nämnas , 15mV
Vid detta tillfället drog invertern 44A

Jag kommer att byta huvudströmbrytaren.

Annars är det intressant att kabeln från butiken vars namn inte får nämnas hade lägre spänningsfall än "märkeskabeln", detta trots större längd.
Nu är huvudbrytaren bytt ( seasea 99:-) och den har ett spänningsfall
om 81mV vid 89A Den blir fortfarande ljummen, men det får vara.
Huvudsäkringen ( 400A) blir inte varm.

Väntar bara på den elektriska smörgåsgrillen !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 20 maj 2010, 19:34

Rätt avsevärd skillnad!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 21 maj 2010, 13:30

bosseh skrev:I min enkla värld är huvudbrytare ett elände och en ständig problemkälla så jagkör med bladsäkring istället!
Del av gällande ISO-10133 för likströmsinstallationer för båtar:

6 Battery-disconnect switch
6.1 A battery-disconnect switch shall be installed in the positive conductor from the battery, or group of batteries, connected to the supply system voltage in a readily accessible location, as close as practical to the battery or group of batteries.

The following constitute exceptions:
a) outboard-powered craft with circuits for engine starting and navigation lighting only;
b) electronic devices with protected memory and protective devices such as bilge-pumps and alarms, if individually protected by a circuit-breaker or fuse as close as practical to the battery terminal;
c) ventilation exhaust blower of engine/fuel-tank compartment if separately protected by a fuse or circuit-breaker as close as practical to the battery terminal;
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 21 maj 2010, 13:49

....ventilation exhaust blower of engine/fuel-tank compartment if separately protected by a fuse or circuit-breaker as close as practical to the battery terminal....[/quote]

Den är märklig tycker jag!
Låt säga att jag får en motorrumsbrand så vill jag ju snabbt som bara den bryta strömmen, dels för att inte åstadkomma ännu större skada med en kortslutning, dels för att inte en fläkt skall suga in mer frisk, syrerik luft.
Visst, fläkten skall ha sin egen säkring/brytare. Men det gäller att komma ihåg den i den allmänna panikröran av rök, eldsläckare och nödanrop...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 21 maj 2010, 16:56

Huvudregeln är ju att allt skall gå via huvudbrytaren med sin säkring (det finns vissa undantag till kravet på säkring, men inte till kravet på huvudbrytare)
Sen är undantagen nämnda.

Notera ordet IF som finns i b) och c).

Innebörden blir alltså att om de INTE matas via huvudbrytaren och huvudbatterisäkringen, skall de ha egna säkringar och brytare placerade på samma sätt som huvudbrytaren "as close as practical to the battery terminal;"

Jag skulle då välja att placera sådana separata brytare intill huvudbrytaren, om inte annat så för att underlätta rätt ryggmärgsreflexer i en maxstressad situation - bryt allt!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 21 maj 2010, 18:55

ISO-10133 gäller främst vid nyproduktion eller om man gör väsentliga förändringar i båtens elsystem. Å andra sidan finns det ingen myndighet som kan kontrollera efterlevnaden i en fritidsbåt och försäkringsbolagen ställer i allmänhet inga krav. Sen ställs det också krav på utrustningen, jag vet inte men jag betvivlar att 99 kr brytare duger, det ska nog vara 350 kr varianten. Av det som tidigare skrivits här kan man ju undra om en dålig/billig brytare i sig kan utgöra en säkerhetsrisk.
En annan fundering är de som har en Battery Brain, mellan den och pluspol ska det väl finnas en huvudbrytare?
Det finns säkert någon bra motivering till huvudbrytare men det har undgått mig. Veteranbilsförsäkrade bilar ska fö också ha huvudbytare - där är det ett försäkringskrav.
Vid en brand tror jag få slår av en huvudbrytare, troligen är det i närheten av brytaren som det brinner!
Flygplan och vissa bilar har en kraschbrytare som utlöses vid en viss g-kraft och som bryter tex bränslepump för att minska risken för brand. Det är smart men kanske inte tillämpligt i en segelbåt....

Jag har erfarenhet av en kabelbrand i kabeln mellan batteri och elcentral. Det som troligen hände var att plus-ledaren släppte i centralen och kom i kontakt med minusledaren. Effekten blev att ett antal kablar/brytare/säkringar smälte ihop och vi fick en total black-out. Någon egentlig brand blev det inte men förbaskat mörkt och jag fick ägna en bra stund åt att hitta kabel och koppla fram ström till lanternor mm. Vårt enda navigationsljus var ett livbojsljus!
En huvudsäkring hade förhindrat detta!

När det gäller en ev motorbrand är det önskvärt att kunna bryta ström till fläktar i motorrum, elektriska bränslepumpar mm. Enklast är ett eller flera relän som kan slås av vid tex styrplats. I en fastighet är det självklart att ett brandlarm stoppar ventilationen.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 21 maj 2010, 21:49

bosseh skrev:ISO-10133 gäller främst vid nyproduktion eller om man gör väsentliga förändringar i båtens elsystem.
<snip>
En annan fundering är de som har en Battery Brain, mellan den och pluspol ska det väl finnas en huvudbrytare?
<snip>
.
Battmeter kopplas före huvudbrytare ; den "tappar minnet" om man
bryter strömmen till den. Battmeter ( vet inte hur andra fabrikat fungerar) har
sin shunt på minussidan, mellan batteri-minus och "chassie-jord".
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 21 maj 2010, 22:37

peterh skrev: Battmeter kopplas före huvudbrytare ; den "tappar minnet" om man
bryter strömmen till den. Battmeter ( vet inte hur andra fabrikat fungerar) har
sin shunt på minussidan, mellan batteri-minus och "chassie-jord".
En Battmeter el likn uppfyller ju "b) electronic devices with protected memory..."

Men en Battry Brian är något annat!

Skriv svar