Gick igenom segelgarderoben sedan jag mastat på och satt på seglen och konstaterade att jag har kvar följande som följt med båten:
ett gammalt storsegel (original. dvs över 20 år)
En genua med pistolhakar (har rullfock nu)
En genua2 för rullfocken (varför skaffar man en sådan??, verkar oanvänd - och onödig)
En genua för rullfocken sedan jag skaffat en ny.
Finns det någon anledning att behålla något av detta, finns det någon andrahandsmarknad för seglen (inte nödvändigtvis som segel), eller är det bara att slänga dem?
Hur gör ni andra när ni byter segel?
hälsningar Göran.
vad gör man med gamla segel?
Re: vad gör man med gamla segel?
En genua som passar på befintlig rulle viker man och placerar undanskymt i förråd. Så länge man har den tillhands händer inget med den nya, i samma stund man säljer den till någon som behöver ett solskydd kommer den nya genuan att släppa en söm eller något annat som kräver att den skickas på reparation. Reservsegel, vare sig det behövs eller ej.
En oanvänd genua 2 kan vara/bli en 110%:are eller en "plåtgenua" (beror på formen) på en litet mindre båt än din. Mät alla liken, och annonsera. Oanvänd är nyckelordet.
Storsegel? Genua med pistolhakar? Blocket ?
En oanvänd genua 2 kan vara/bli en 110%:are eller en "plåtgenua" (beror på formen) på en litet mindre båt än din. Mät alla liken, och annonsera. Oanvänd är nyckelordet.
Storsegel? Genua med pistolhakar? Blocket ?
Anders S
Såg på båtmässan att det var ett företag som betalade för gamla segel, de sydde jackor och väskor. Men jag minns inte var det hette nu....
Försök hitta några bilder med seglet hissat där solen lyser grant, sen ut med en annons på Blocket. Jag har sålt en stor och en fock, båda gick samma dag. Och båda köpes av ägare till andra båttyper.
fyra svar, fyra olika sätt... Tack för tipsen! Framför allt verkar det som även gamla urblåsta segel har ett andrahandsvärde, trodde inte det. Får se om det blir blocket eller firman som syr jackor m.m. av dem. Ska bevaka och se hur det rör sej på blocket, de annonser som finns verkar ha legat länge. Fler som har bra/dåliga erfarenheter vad man kan göra med seglen? Att bara slänga dem verkar inte vara vanligt.