16-årige ensamseglerskan Abby Sunderland försvunnen ...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

16-årige ensamseglerskan Abby Sunderland försvunnen ...

Inlägg av S-B A-son » fre 11 jun 2010, 07:34

... någonstans mellan Afrika och Australien. Det är stora vatten.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ensams ... -1.1119988

Man får hoppas att hon klarar sig välbehållen.

mvh Sven-Barry

PeterW
Guldmedlem

Re: 16-årige ensamseglerskan Abby Sunderland försvunnen ...

Inlägg av PeterW » fre 11 jun 2010, 07:51

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 11 jun 2010, 09:41

Skönt!

Riggen av med hon lever i alla fall.

Lilla stumpan, vad ska hon ut på havet och göra? Att döma av bloggen får man ju en känsla av att det är pappan som roddat ihop båt och stått för merparten av planeringen.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 11 jun 2010, 09:52

Ja, det var ju skönt.

Men jag blir fundersam när föräldrar så gärna "hjälper till". Jag kommet osökt att tänka på en del idrottsföräldrar som inte bara kanaliserar sina egna ofullbordae drömmar på sina barn. Och dessutom, i värsta fall också profiterar på dem.

Ett annat problem blir det med dessa rekordsökare - skall man vara yngst jorden jorden runt sjunker hela tiden ålderna. Vi minns ju den holländska 15-åringen som aldrig kom iväg. Men snart är någon annan 15-åring på gång. Och sedan 14, 13...
Du får inte ställa upp Eurovision Song Contest som 14-åring. Men segla jorden runt går bra. Jag tycker inte det är vettigt och när det första barnet förolyckas kommer media slå som hökar och resultatet kommer inte gagna seglingen i allmänhet och långfärdsseglare i synnerhet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 11 jun 2010, 10:36

Som förälder försöker man väl skydda sin avkomma? Tvingar på dem cykelhjälm mm trots protester och försäkringar om att ingen annan i klassen behöver ha hjälm längre. Men hur tänker de som skickar ut sina barn på havet?
"Ja va fan vi har ett par till och i värsta fall får vi gör någon ny..."

Skicka istället ut deltagarna i Eurovision Song Contest, det kan ge oss god underhållning!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 11 jun 2010, 11:12

bosseh skrev:....Skicka istället ut deltagarna i Eurovision Song Contest, det kan ge oss god underhållning!...
Tveksamt påstående.

s/y Elette
Erfaren medlem

Inlägg av s/y Elette » fre 11 jun 2010, 11:44

Hej,

Jag vet inte vad ni mera erfarna seglare anser, men jag följde med ett halvt öga med både Jessica Watsons och Abby Sunderlands bloggar och iallafall jag fick direkt känslan av att Sunderlands försök kan sluta dåligt. Autopilot istället för vindroder, modern snabb båt istället för robust äldre modell, problem direkt från start osv...

Tur att hon är hittad!

h. Jonatan

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 11 jun 2010, 12:06

s/y Elette skrev:Hej,

Jag vet inte vad ni mera erfarna seglare anser, men jag följde med ett halvt öga med både Jessica Watsons och Abby Sunderlands bloggar och iallafall jag fick direkt känslan av att Sunderlands försök kan sluta dåligt. Autopilot istället för vindroder, modern snabb båt istället för robust äldre modell, problem direkt från start osv...

Tur att hon är hittad!

h. Jonatan
Nej, en Open 40 är inget jag skulle vilja befinna mig i när vind och sjö tar till brösttonerna. Backstag som exempel. Nu ligger hon där utan mast...
Men det finns säkert en del med avvikande åsikter.

Överhuvudtaget tycker jag JW´s projekt kändes mer sympatiskt. Men jag har svårt att känna någon större entausiasm för något i den här stilen egentligen. De flesta verkar vara ute efter att slå något rekord eller bevisa något. Att ge sig iväg för att man är nyfiken på vad som finns bortom horisonten, upptäcka världen och komma nära naturen verkar vara rätt underordnat. Projekten blir rena tivolit och båtarna är fullklistrade med reklam.

Något som slår mig är hur förutsättningarna ändrats för ensamseglare på senare år i och med att man alltid räknar med kommunikation.
Att vara självförsörjande när det det gäller kunskap är inte så viktigt längre. Förr undvek ensamseglaren krångliga system som han med egna resurser inte kunde underhålla och reparera där ute. Och ensamseglaren måste ha ett stort mått av händighet och fantasi, känna sin båt och systemet utan och innan.
Idag står man i direktkontakt med diverse experter när man långt ute på havet fått vatten i bränslet och behöver få reda vad och hur man gör då. Man kan ladda ner bilder med numrerade pilar som anger vilka muttrar man skall skruva på och i vilken ordning.
Inte undra på att Sunderland ber om extra bidrag för kommunikation på sin hemsida. Det är dyrt att hålla sig med realtidssupport mitt på Indiska oceanen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 jun 2010, 13:28

Talar inte saken för sig själv?

Att ingen dör är naturligtvis ett viktigt krav för att en världsomsegling skall anses vara "lyckad", men inte det enda. Man skall ju helst komma runt med båten också. Det är ju inte mycket till "ensamsegling" om det går på det här sättet. Att man sedan (som förälder) får sina funderingar på varför och hur resurser ställs till förfogande för den här typen av stunt-seglingar är en annan sak. Nu verkar det ju gått bra, rent mänskligt, och det är ju alldeles utmärkt, men hur tänker man som förälder?
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 11 jun 2010, 14:20

Min dotter gillar inte om det kränger mer än 10 grader, där ungf går gränsen. Det är kanske tur att hon tänker så. 8)
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 jun 2010, 15:15

Är inte din dotter en vuxen ung dam, som är myndig och därmed inte måste göra som pappa säger ?

Det är ju också en dimension i detta, att ängsligt se sin avkomma göra farliga saker när de väl får bestämma själva är ju en sak, medan det är något annat att ringa runt och skaffa sponsorer till farligheterna.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 11 jun 2010, 15:32

Anders S skrev:Är inte din dotter en vuxen ung dam, som är myndig och därmed inte måste göra som pappa säger ?

Det är ju också en dimension i detta, att ängsligt se sin avkomma göra farliga saker när de väl får bestämma själva är ju en sak, medan det är något annat att ringa runt och skaffa sponsorer till farligheterna.
Jo. Och inte försöker jag påverka henne till varken segling eller annat. Hon har sina egna idéer om livets mening. Skulle hon när hon var 16 fått fört sig att segla ensam jorden runt hade jag försökt stoppa henne. Som tur är så är hon en försiktig natur. Men att segla med pappa är bland det bästa hon vet. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 11 jun 2010, 15:52

Du är lyckligt lottad Guitar Nilsson. Själv har jag en 10 år yngre dotter, men hon är faktiskt den enda i familjen som spontant frågar när vi ska ut och åka segelbåt någon gång. Och vips kvalificerar hon sig till min favoritdotter. :mrgreen: (Jag har iofs bara en dotter :roll: )

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 11 jun 2010, 17:08

Har bekantat mig med materialet. Beslutet för föräldrarna har förmodligen varit väldigt svårt men verkar vara (i deras värld) vara väl underbyggt ävenom man kan se ångesten lysa i mammans ögon när hon ger sig av. Vi skickade äldsta dottern på språkresa väldigt tidigt (har vi förstått i efterhand). Hon var bara 14-år när hon reste till england. När hon började tjata om det så sa jag "ta reda på all information så ska jag och mamma ta ställning till det sen". Vi trodde aldrig att hon skulle komma tillbaka med en helt komplett lösning, finansiering, resepartner, vart hon skulle och hur hon skulle bo... ja totalt komplett. Vi kunde inte, hur gärna vi än ville, säga nej till henne efter det så hon åkte... och festade, lärde sig engelska och blev lite mer vuxen.

Jag förstår om hon är lika "på" som vår dotter att föräldrarna kapitulerat för hennes engagemang. Tror inte, efter att ha sett en hel del videor, att pappan skulle vara drivande och tvingat på henne sin egen ofullbordade dröm utan bara en förälder, som med andan i halsen, ser sin "lilla" dotter växa upp. Jag för min del hoppas att det slutar lyckligt för alla inblandade.

/Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 jun 2010, 17:29

Svante skrev: ... Jag för min del hoppas att det slutar lyckligt för alla inblandade.

/Svante
I detta ligger ju också skillnaden mellan att fundersamt titta på (eller vara de som får ge sig ut och ta risker för den ungas skull) och att vara en förälder, med ansvar och skyldighet att säga nej till sådant som barn behöver vuxna föräldrar för att säga nej till. Jämför gärna med den holländska flickan. Det är klart att alla sunda, bussiga människor önskar att det skall gå bra. Men det finns två som kunde stoppat det hela innan det blev ett problem. Det finns också några som får ta litet extra, onödiga risker för att reda ut det hela, men den biten skall vi kanske inte överdriva.

Tror du verkligen flickan har köpt båten och finansierat resan för egna pengar? Eller ens att "pappa har betalat" ?

(Jämförelser med en språkresa gör jag inte. Skillnaden är (för) stor, även om en förälder såklart skall fundera både en och två gånger innan man säger ja till allt en 14-åring kan tänkas önska sig.)
Anders S

Skriv svar