byta häckstag till dyneema?
byta häckstag till dyneema?
Jag funderar på att byta häckstaget som idag är 4mm vire till dyneema, i samma veva tnkte jag flytta ut fästena till långt ut på aktern (ut på sidorna). Idag sitter det en hanfot för att dela staget över rodret, ca 40 cm mellan fästena, hanfoten är ca 120cm hög. Min tanke med flytten ut till skrovsidorna (ca 250cm mellan fästena) är att få fri passage ner till badbrygan, höjden på den nya hanfoten blir då ca 3 meter. Båten är en partialriggad dominant 95 med backstag.
Frågorna:
Är det dumt att ersätta detta med dyneema?
Är det dumt att göra en större hanfot? Blir det knas med krafterna då den blir bredare?
Andra saker som säger att jag bör strunta i det?
Frågorna:
Är det dumt att ersätta detta med dyneema?
Är det dumt att göra en större hanfot? Blir det knas med krafterna då den blir bredare?
Andra saker som säger att jag bör strunta i det?
Re: byta häckstag till dyneema?
Låter som en bra idé både att flytta ut fästena och att ersätta med dynema. Antar att stora båtbrickor under med grossus med Sika är tricket för att få det att hålla.
En kompis bytte till dynemastag och toppade det 6-växlade trippelblocket med två eller var det tre kaskadkopplingar. För varje kaskad dubbleras utväxlingen. Har för mig att han fick 48x utväxling och garanterat blodutgjutelsefritt som åtminstone mitt gamla vajerhäckstag gärna delar med sig av.
Han är väldigt nöjd. Jag såg flera båtar i somras som hade sånt där, såg smutt ut.
En kompis bytte till dynemastag och toppade det 6-växlade trippelblocket med två eller var det tre kaskadkopplingar. För varje kaskad dubbleras utväxlingen. Har för mig att han fick 48x utväxling och garanterat blodutgjutelsefritt som åtminstone mitt gamla vajerhäckstag gärna delar med sig av.
Han är väldigt nöjd. Jag såg flera båtar i somras som hade sånt där, såg smutt ut.
Jag bytte all min löpande rigg till Dyneema 2007 och är väldigt nöjd. Akterstag med hanfot, backstag och checkstag. bytte även lite andra saker som vajern i kicken och hanfoten på spinbommen. Det har fungerat väldigt bra. Båten är dessutom mycket tystare nu..
Inga vajrar som slår eller ligger an mot segel o.dyl. Akterstagslattan håller lättare ut akterstaget och jag har för mig att det blev en viktreducering med nästan 3,5 kg totalt.
Den enda nackdelen jag har märkt är att det kan "brumma" en del i backstagen i vissa lägen men det är enbart när man seglar.
Man kanske ska fundera på om man vill ha justering på varje sida i hanfoten eller om det räcker att ha en utväxling på ena sidan. Det är inte dumt att kunna justera från båda sidor för att slippa gå ner i lä.
Den enda nackdelen jag har märkt är att det kan "brumma" en del i backstagen i vissa lägen men det är enbart när man seglar.
Man kanske ska fundera på om man vill ha justering på varje sida i hanfoten eller om det räcker att ha en utväxling på ena sidan. Det är inte dumt att kunna justera från båda sidor för att slippa gå ner i lä.
Byt! Viktbesparingen är enorm. Dessutom är det enkelt att göra snygga ögonsplitsar i skalad Dyneema.
Vad menas med skalad dyneema? Är det en 16-flätad lina där man sick-sackar sig i splitsen?
Ett akterstag i Dyneema ( eller motsv varumärken) är ju annars starkare än wire i samma dimension. Splitsen ( enl ovan) skall, enligt tillverkare, försvaga linan ytterst marginellt och inte vara UV-känslig. Töjningen skall också vara närmast obefintlig enligt samma källa. Mycket tala därmed för fördelar att byta ut wireakterstag mot dyneema-dito.
Vilka är ev. nackdelar?
//Björn
Ett akterstag i Dyneema ( eller motsv varumärken) är ju annars starkare än wire i samma dimension. Splitsen ( enl ovan) skall, enligt tillverkare, försvaga linan ytterst marginellt och inte vara UV-känslig. Töjningen skall också vara närmast obefintlig enligt samma källa. Mycket tala därmed för fördelar att byta ut wireakterstag mot dyneema-dito.
Vilka är ev. nackdelar?
//Björn
//Björn
De enda nackdelarna jag känner till är att Dyneema inte är lika mekaniskt motståndskraftig som vajer och att Dyneema kan vibrera en del när den är hårt sträckt.
Den är väldigt lätt att splitsa och om man gör lite fel är det snabbt gjort att göra om.
http://www.neropes.com/SPL_12BraidEyeLockStitch.aspx
http://www.machovec.com/rope/splicing/1 ... e_lock.htm
Den är väldigt lätt att splitsa och om man gör lite fel är det snabbt gjort att göra om.
http://www.neropes.com/SPL_12BraidEyeLockStitch.aspx
http://www.machovec.com/rope/splicing/1 ... e_lock.htm
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
Jag bytte ut mitt akterstag och backstag mot Dyneema för ett par år sedan, Inget jag har ångrat.
Som tidigare nick säger, akterstagslattan hålls ut bättre, och går man på 4 mm eller tunnare, så kan det sjunga i riggen. Jag har 6 mm i akterstag och 5 mm backstagen. Har inte märkt något ljud från dem.
Kenta
Det var inte alltid bättre förr - längre tillbaka
Som tidigare nick säger, akterstagslattan hålls ut bättre, och går man på 4 mm eller tunnare, så kan det sjunga i riggen. Jag har 6 mm i akterstag och 5 mm backstagen. Har inte märkt något ljud från dem.
Kenta
Det var inte alltid bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!
Verkar ju inte vara nåt att fundera på
Allt annat löpande ska bytas, nya fall runt om ska beställas på Hjertmans rea. Att det brummar har jag märkt, backstagen för ett jädra liv när man spänner upp dom.
Här är en bra video som visar hur man gör en självlåsande ögonsplits i skalad Dyneema:
http://www.monark700.com/2010/04/13/splitsa-dyneema/
http://www.monark700.com/2010/04/13/splitsa-dyneema/
Bra video men han gör för korta "instick" (minst 50 lindiametrar krävs för full styrka) och man bör också tunna ut ändan man sticker in genom att ta bort hälften av kardelerna i 3 steg över de sista 10-15 cm av insticket.
menar du 50 diametrar mellan de två genomgångarna?
Nej det ska väl vara var 3dje fläta man går igenom men själva splitsen ska väl vara min 50 diametrar lång för att låsa maximalt.
Pratar vi om samma typ av lina? jag tänker på en skalad dyneema, typisk 8-flätad. I videon så träs änden igenom två gånger, är det så att man bör trä den många fler eller?
Jadå det tror jag nog vi gör...
Jag använde Dynex75 från Polyropes, en ren dyneema utan hölje.
Kolla länkarna ovan istället, där är fullständiga instruktioner.
Jag använde Dynex75 från Polyropes, en ren dyneema utan hölje.
Kolla länkarna ovan istället, där är fullständiga instruktioner.
Är det bara jag som ser en fundamental skillnad mellan texten och videon? i texten är det samma ände som träs fram och åter, i videon är det de två olika ändarna så de låser på olika sätt.
Texten låser med friktion, videon med att öglorna i genomgångarna låser mot varandra, eller är jag ute och cyklar?
Texten låser med friktion, videon med att öglorna i genomgångarna låser mot varandra, eller är jag ute och cyklar?