Shorthand - ensamsegling

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Re: Shorthand - ensamsegling

Inlägg av SWE54 » fre 13 aug 2010, 23:14

Svante skrev: ...

Själva båten då, några tips om hur man arrangerar skot mm. för att enkelt handa det själv.

/Svante

Skot bör ju vara inom räckhåll men viktigt är att du kan släppa rodret en stund. Jag klarar mig bra med en roderbroms. Saknar bara autopilot när jag seglar spinnaker för krafterna blir lite större och lite snabbare. Annars går det väldigt bra.
Man behöver ha hjälp med styrningen när man tex ska skota genua/fock och så bör alla kontroller vara inom räckhåll i sittbrunnen och trim ska helst kunnas justeras med en hand.
Så mycket som möjligt ska ner i sittbrunnen, revet bör vara ett snabbrev ( enlinerev ) så man slipper gå upp på däck. Det går dessutom bra mycket snabbare att reva. Storfallet märkes där revet är draget i botten så man vet hu mycket man ska släppa.
Sedan får man efterdra lite.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » sön 15 aug 2010, 18:46

Något ur min personliga favoritlista förutom en sjövärdig båt
1) Säkerhet: livlina , flytväst, gps eller plotter, sjökort, raketer, vhf, mobil, pluggar.
2) Motor: generator/impellerrem, bränslefilter, impeller, verktyg, diesel i reserv
3) Båt övrigt:..Autoplilot, rulle, singelreef, midskeppsknap
4) komfort: Bra sjöställ, termos för kaffe och soppa, ovältbara koppar, bra stereo/radio, bra sprayhood, bärbar PC med dongel, jolle

Mycket mer än så behöver jag inte för att få en fin seglats

Feffe
Rookie

Inlägg av Feffe » tor 19 aug 2010, 19:59

Kan tycka det är klokt att passa på att göra distans när man har bra vind från rätt riktning. Om möjligt starta tidigt på morgonen och glid iväg ut på öppet hav ett dygn eller två. Är det mycket fartygstrafik i faggorna kan det vara jobbigt att hålla sig alert längre.

Vid ett tillfälle avseglade jag Arholma tidigt på morgonen och seglade norrut med en sydlig vind på 8-12m/s i häcken. Efter 39 timmars segling och 197 sjömil lade jag till vid surströmmingsmetropolen Ulvöhamn. Motsvarande distans på återseglingen (efter att ha varit uppe och vänt i Haparanda) med mindre fördelaktig vind avverkades under 9 seglingsdagar och 261 sjömil.

Om vinden är stick i stäv är det inte kul att ligga ute och ensamsegla dygn efter dygn på öppet hav. Har man möjlighet att välja en inre mer skyddad väg föredrar jag att hålla till där och utnyttja dygnets ljusa timmar.

Klokt att ha förberett mackor, mat man kan värma och varm dryck - om man förväntar sig mycket sjögång. Är havet mindre vresigt har man ju å andra sidan all tid i världen att ägna sig åt tillagning av läckerheter.

Autopilot (vindroder) är underbart när man seglar ensam. Dels för att man i lugn och ro kan komma ifrån och navigera, laga mat, läsa eller knyppla - men också för att sitta slippa fjättrad vid rodret under timmar av motorgång på stiltjelugnt hav.

Lycka till med ditt ensamseglarliv - och ta det i en takt som känns bekväm för dig.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » mån 23 aug 2010, 17:07

Seglar en del på egen hand av samma skäl som trådskaparen.
Rekommenderar en gammal bok som heter "Ensam Segling" utöver de goda tips som redan nämnts i tråden.
Handfasta praktiska tips.
En riktig kompis vid just ensamsegling visade sig vara en termosmugg med extra bred och gummerad fot - full med varmt kaffe/buljong som kan sippas på lite då och då :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 aug 2010, 17:44

callisto skrev:Seglar en del på egen hand av samma skäl som trådskaparen.
Rekommenderar en gammal bok som heter "Ensam Segling" utöver de goda tips som redan nämnts i tråden.
Handfasta praktiska tips.
En riktig kompis vid just ensamsegling visade sig vara en termosmugg med extra bred och gummerad fot - full med varmt kaffe/buljong som kan sippas på lite då och då :D
Kan det möjligen vara Erland Kruckenberg som är författare? Edit: Jo, så är det. Den finns i så fall för utlån på Halmstad stadsbibliotek, visade det sig när jag sökte på författaren... 8) ).
Anders S

Skriv svar