Conqubin38

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem

Conqubin38

Inlägg av BjörnS » tis 10 aug 2010, 18:08

Det finns nu en klubb för Conqubin 38 under Båtklubben online på Maringuiden.se.

Tanken är skapa ett informationscentrum där man kan finna fakta om båten och där erfarenheter kan utbytas. Ett antagande är att det efter drygt 25 år finns få "originalägare" kvar, de flesta båtarna ägs i andra hand eller mer. Under tiden har det gjorts åtskilligt, somt bra, annat kanske mindre bra. Vi som äger båtarna i n:te hand är självfallet intresserade av hur originalet såg ut och hur saker satt ihop från början för att veta vad som är modifierat och hur det ser ut när man kanske vill ändra något själv. Förhoppningsvis skall det gå att lägga ut en inscannad bygghandledning på detta forum, om ej så får det lösas på annat sätt, så att senare generationer kan ta del av grundkunskaperna. Det vore också intressant att få kontakt med dem som byggt och information om bygget.

En orsak till att man kan göra något bra är att konstruktören från början tänkte på självbyggen och att basinredet innehöll de fixpunkter som behövdes för ett lyckat resultat. Följden av detta har också blivit att alla de båtar jag sett utannonserade har varit tämligen lika inredda. Här är det också intressant att få mer bakgrund och kunskaper om själva byggnationen. Personligen har jag undringar om roderupphängning och spisens placering i pentryt. Det första för att veta hur det är gjort och hur en ev reparation/lagerbyte kan göras, det andra för att jag tror att man kan förbättra insteget till bb stickkoj. Sedan är det massor av andra frågor som kommer. Självskotande fallwinschar t.ex. Det finns i dagsläget inga bra alternativ motsvarande originalets Andersen 16. Vad är ett bra alternativ? Någon som bytt och har erfarenheter.

Någon serienumrering av skroven kan jag inte hitta, bara segelnummer där storen har nr 93 och en fock 23. Uppgifterna jag fått vid köpet talar om nr 93 och årtalet 1984. Någon som vet mer om egen eller annans båt?

Anmäl dig som medlem i klubben och ange gärna vilken båt (segelnummer, årtal och skrovnummer om du vet det. Allt är gratis och med god dokumentation samlad kan nog värdet på båtarna förändras till det bättre för den som vill sälja.

//Björn
//Björn

Alf Johnson
Trogen medlem

Re: Conqubin38

Inlägg av Alf Johnson » mån 16 aug 2010, 14:00

Hej! Jag är ägare till nr. 94 Byggd -82. Då jag var mitt uppe i en tillbyggnad av huset, då jag plastade båten på Lidingö, så blev den inte sjösättningsklar förrän -86. Jag har kvar byggbeskrivningen man fick vid bygget. Jag har inte gjort några ändringar sedan den byggdes bortsett från segel. Båten har fungerat bra i 24 år nu. Vis av gammal erfarenhet förstärkte jag kölinfästningarna redan vid bygget så de två kraftiga grundstötningar jag lyckats med har inte skadat annat än blyet i kölen.
Orginalmotorn, Yanmar 2GM, sitter fortfarande kvar. Den utrustades med färskvattenkylning redan från början. Det ända som åtgärdats på motorn är ny packning till främre kåpan, troligen beroende på missad efterdragning av ett antal bultar.

Hälsningar Alf Johnson
Ängsviksvägen 27
184 95 Ljusterö
alfjohnson@ telia.com

Ps. Blir gärna medlem i klubben.

Skriv svar