Firsten såld till slut! Äga eller hyra, vad sägs?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem

Firsten såld till slut! Äga eller hyra, vad sägs?

Inlägg av kajlahtinen » sön 22 aug 2010, 00:30

Hej på er alla!

Fick båten (First 28) såld till slut. Om priset kan jag säga att jag nog aldrig tidigare har behövt sälja (i Finland) under det priset som jag köpte (från Sverige). Men jag kunde inte hålla på och sälja en båt för evigheter. Marknaden bestämmer priset, så är det. För en franskbyggd litet äldre och litet okänd båt var inte marknadsläget gynnsam den här gången. Allt som allt har det ju inte precis varit en säljarens marknad de senaste åren.

Men nu är båten borta alltså och jag måste medge att det kändes ganska konstigt den första veckorna utan en båt. Jag har ju ändå ägt en båt under största delen av mitt vuxna liv. Plötsligt fanns det ingenting att planera för för nästa veckoslut eller sörja för beträffande utrustningen. Sen hände en sån sak att jag råkade se Susanna i Åbo gästhamn en vacker sommarkväll och det satt främmande människor ombord. Det kändes inte bra. Men nu när hösten närmar sig känner jag nog en ganska stor lättnad - jag behöver inte oroa mig för något, jag behöver över huvud taget inte göra något. Det känns bra; jag har det fullt upp med annat.

Vi har hittills försökt hyra båt två gånger här i Åbotrakten. Tyvärr blev det i både fallen så att vi fick annulera på grund av sjukdomar. Lyckligtvis hade vi inte betalat någonting i förväg. Det skulle ha varit en folkbåt och en Jeanneau Sun någonting 31. Jag är mest besviken på att folkbåtsveckosluten avblev; det var kanonväder och vi hade bara varit vi två i en riktig gammalgdags segelbåt (i toppskick). Men det gick inte vägen alltså. Ur denna synpunkt kan man konstatera att vår egen båt skulle ha stått oberörd nu från slutet av juni. Men vi får hoppas att det kommer en och annan vacker helg ännu så att vi kan fixa den där folkbåtsseglatsen. Om priser kan jag konstatera att folkbåten kostar 300 och Jeanneaun 500 euro per veckoslut så här på höstkanten.

Hoppeligen kan jag återkomma med erfarenheter av båturhyrning senare. Under tiden vore det trevligt att höra av erfarenheter eller funderingar kring temat äga eller hyra.

Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Firsten såld till slut! Äga eller hyra, vad sägs?

Inlägg av Anders S » sön 22 aug 2010, 08:04

Detta måste vara en svår fråga för många. Själv skulle jag aldrig vilja vara utan "ägandets glädje" när det gäller båt, men lyfter man blicken en smula är det rimligtvis rationellt att tänka igenom det här. Nu kanske jag har andra referensramar än Kaj, för jag fäster mig vid mina båtar och behåller dem länge - Kaj har ju berättat om en strategi att köpa båt i Sverige och sälja den i Finland. De två främsta argumenten för att hyra är ju ekonomi och verkningsgrad (man får ju 100% båt för pengarna då man hyr, vanligen) men också att man slipper problem med långa, kanske tråkiga tillfartsseglingar eller den olust som kan komma sig av att en investering ligger outnyttjad långa tider.

Det är ju heller inget som hindrar att man kombinerar strategierna om man vill. För många år sedan renoverade jag en träbåt, och jobbet var stort, det gick över säsongen. Då var det alldeles charmant att ringa en båtuthyrningsfirma och hyra en båt en vecka i Stockholm. (Baksidan var att man fick upp ögonen för hur det kunde vara i en betydligt "bättre" båt än den egna.)
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » sön 22 aug 2010, 10:52

Har under ett antal år, till och från, följt båtmarknaden på mett lite ovetenskapligt och godtyckligt sätt :o ...

Har sett en tydlig trend som påminner om bilmarknaden. Idag så kostar det att äga en båt/bil i reda pengar. Handla för 300.000:- och sälj för 250.000:- efter några år! En bil faller med halva pengen på 3 år!!! skandalöst dålig affär... :(

Har aldrig sålt en båt med förlust tidigare men tveklöst är det som med Firsten att jag kan räkna med ett kraftigt prisfall. Uppsidan på myntet är ju att även ett förmodat köp har fallit och man kan hämta hem de fiktiva pengarna där, förmodligen mer än man förlorat förutsatt att man byter upp sig till en dyrare båt. Hyra? nja... bara att äga en båt känns som man har en livsstil... man är "seglare". Hyr man kan man ju knappast gå under det epitetet. Sen bryggseglar jag väldigt mycket, kör förutsättningslöst ner til klubben och bara "snackar skit". Vem skall man slänga käft med om man hyr. Fast det är klart, man kan ju vara mellan två båtar och komma undan med det och inte tappa sin tillhörighet till klubben :)

Svar: äga

/Svante

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » mån 23 aug 2010, 15:02

Joo, Svante, jag tror inte epitetet "seglare" är beroende av att man äger en båt och definitivt inte av möjligheten till bryggsegling (vilket uttryck!) som kommer med klubbmedlemskap. Men okej, trevligt kan det alltid vara, att bryggsegla alltså.

För min del så är jag litet less på att stå på bryggan och inte kunna segla när jag vill. En seglare har väl, först och främst, en lust att segla. Som kontring kan jag dock genast konstatera att jag knappast, av olika tidtabellmässiga orsaker, ändå kunde segla när jag ville även om jag hade en båt.

Anders är inne på en möjlig lösning. Man kanske borde skaffa sin en 24-26 fotare för en billig penning som en veckoslutsbåt och hyra stora båten på sommarlovet. För en 5-8 tusen euro får man ganska mycket båt och jag har redan tittat på några fräscha Maxi 77:or. Jag tar gärna emot andra förslag för en sådan båt.

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 aug 2010, 15:47

Om man vill ha en litet enklare båt för att segla med när andan faller på skall den förmodligen vara enkel att sköta, lätt att segla och robust, man vill ju ha ett minimum av besvär med den. Jag hade i så fall kunnat tänka mig en IF som alternativ till en MAxi77. Maxi 67 är också en gångbar "helgbåt". Sedan finns en skrälldus med riktigt billiga båtar, bland annat har jag (lokalt) sett en Hurley 18 och en Golif till salu för i sammanhanget tramsiga pengar, tre veckoslutshyror. Med en båt i den prisklassen (10 kkr) får man ju troligen sitt lystmäte av båtpyssel, ganska enkelt.

Men en "nöjesbåt" skall framförallt vara lätt att segla och okomplicerad att ta ut, så det blir av. Det är en av baksidorna med de flesta "stora" båtar. Jag går ju inte ut med heffaklumpen för att segla en timme, men det kan man göra i Lasern, med gott utbyte
Anders S

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 23 aug 2010, 19:34

"Liten", trevlig, snabb båt måste vara en Dominant 78, har varit uppe här flera gånger förut. Jag har en, "Ravage36"-Dan vet jag hade en, men har inte hört från Dan på länge så vet ej om han har sin kvar. En potent båt som borde ha ett högre lys då den seglar om betydligt större båtar. Har själv gått om en Oceanis 343 med ett lys på 1,17! iofs, hade han för mycket segel ute (vind 8 m/sek) så han lovade upp ett flertal gånger (för högt rodertryck). Jag gick med fullt ställ (stor, självslående fock) och på en sträcka av ca 500 meter gick jag ikapp med 200 meter bakom honom från början.
Dominanten hanteras mycket enkelt ensam och jag har börjat snegla på en 95:a. Också hanterbar ensam.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tis 24 aug 2010, 07:29

Att spontant kunna ge sig ut i båten är väl den största anledningen till att äga. Hade vårt svenska sommarväder varit mer pålitligt så kanske jag hade kunnat luta mer åt att hyra. Så jag säger äga... fast det kanske redan var ett fastslaget vinnande koncept.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 aug 2010, 08:01

En parallell: Ibland diskuteras privatbil vs hyrbil, och många brukar kunna räkna fram att hyrbil tillsammans med taxi och allmänna kommunikationer i vart fall inte blir dyrare. Men det är inte många som väljer att inte äga en bil i alla fall.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 24 aug 2010, 08:28

En relativt stor del i båtägandet ( för oss i alla fall) är att "pyssla i båten" med allt vad det innebär,
städa, måla reparera och bygga. Just nu ersätter jag t.ex. gamla spollampor i fina mässingarmaturer med
10w halogeninsatser.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 24 aug 2010, 08:32

Att hyra båt en vecka för låt säga 15 000 SEK är det svårt för eget båtägande matcha kostnadsmässigt. Bara bryggplats, vinterförvaring och försäkring kan ju gå på allt mellan 10-30 000. Sen är det ju alla de där "bra att ha"-grejor för obegränsade belopp som införskaffas varje år. Och har man oflyt går något dyrt sönder.

Att äga båt är inget man gör för att vara ekonomisk. Faktum är att man kunde lika gärna åka ned till kajen och börja riva 1000-lappar. Ingen skillnad. Men what the heck, det är ju en fantastisk hobby och fritidssysselsättning, som man förhoppningsvis kan dela med familj och vänner.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ägandets glädje, varför inte hyra...

Inlägg av Anders S » tis 24 aug 2010, 09:33

Mr Q skrev:man kunde lika gärna åka ned till kajen och börja riva 1000-lappar. Ingen skillnad.
Du glömmer att lägga till "när det regnar och blåser"... :P

Man skall heller inte glömma att vända på saken. Att hyra är bekvämt, men det skall också finnas någon att hyra av. Vem har goda erfarenheter av att hyra ut båten? (Jag skulle inte våga, av flera skäl, inte bara misstankar om hyresmannen)
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 24 aug 2010, 10:04

Jag fick i år erbjudande att hyra ut båten till en riktigt bra slant för en vecka. Den tilltänkta hyresmannen intygade och bedyrade hur sjövan han var. Men jag vågade likväl inte genomföra uthyrningen. Det finns säkert 100 grejer ombord som en som är ovan vid vår båt kan ha sönder. Varav flertalet grejor antagligen upptäcks en tid efter återlämnandet.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 24 aug 2010, 14:34

Vi har ägt liten båt, stor båt och nu en mellanstor båt (34fot).
Vi har hyrt båt vid flera tillfällen och även hyrt ut vår förra privata båt.

Äga båt:
+ Känslan av att just äga båten, detta är min/vår båt
+ Frihet att segla när man vill utan att boka i förväg
+ Man vet hur båten beter sig och vilket skick segel/båt är i
+ Man kan stuva båten i förväg och packa effektivare inför semestern
- Dyrt
- Båtar äter tid…

Hyra båt:
+ Enkelt
+ Man kan hyra båt på olika platser
+ Kostnadseffektivt
- Vissa båtar är inte i det skick som ägaren utlovar
- Jobbigt att packa i en sen kväll med trötta barn eller packa ur och städa med samma trötta barn…

Vi har även hyrt ut båt och det har funkat bra.
Det gäller då att ha med det redan när man köper båten och att man får räkna med att den slits fortare och att saker kan gå sönder.
Sen gäller det att ha en populär båt så att man kan få in lite pengar, att hyra ut en båt för säg 2000:- över en helg känns inte så intressant. Man får fundera på om de pengar man får in överväger den tid man lägger på att hyra ut och risken att något går sönder.
Vi kom fram till att hyra ut över helgen inte var intressant rent ekonomiskt

Vi funderade mycket innan vi köpte vår nuvarande båt om vi skulle skaffa en liten H-båt/ Express/Melges 24 att kappsegla i samt hyra på semestern. Eller om vi skulle köpa en större båt som både går att kappsegla med och använda på semestern. Det blev en större och det har vi inte ångrat än men skall det vara lönt att ha en egen större båt ”måste” man (enl mig):
Använda den minst 2 veckor/år på semestern
Använda den i kappsegling eller tursegling även vår/höst

I vårt fall har vi än så länge mest kappseglat + semesterseglat på sommaren och då hade kanske en liten racer + hyra större båt funkat lika bra. Jag tror och hoppas att vi kommer göra fler helgseglingar framöver och då är egen båt mer motiverat

Att ha en båt liggandes vid bryggan vår/höst för att endast användas ett par veckor på sommaren känns dyrt och tidskrävande.

Lycka till hur ni än gör /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 24 aug 2010, 17:34

Mr Q skrev:Att hyra båt en vecka för låt säga 15 000 SEK är det svårt för eget båtägande matcha kostnadsmässigt. Bara bryggplats, vinterförvaring och försäkring kan ju gå på allt mellan 10-30 000. Sen är det ju alla de där "bra att ha"-grejor för obegränsade belopp som införskaffas varje år. Och har man oflyt går något dyrt sönder.

Att äga båt är inget man gör för att vara ekonomisk. Faktum är att man kunde lika gärna åka ned till kajen och börja riva 1000-lappar. Ingen skillnad. Men what the heck, det är ju en fantastisk hobby och fritidssysselsättning, som man förhoppningsvis kan dela med familj och vänner.
Jisses... Beror naturligtvis på vilken båt man har såklart. Och var den ligger. För egen del kostar min båt ca 8-9000 per år. Inkluderat alternativet pengar-på-banken, diesel, vax och prenumeration på Segling etc. Motsvarande båt att hyra skulle kosta 6-10000 per vecka(!).
Det som kostar är allt jag köper till. Det hade betalat en likadan båt till nu 10 år senare :)

På minussidan för ägande placerar jag endast tid. Tid att göra sysslor på båtklubben, att fixa på våren och hösten. Tidigare låg dessa engagemang på plussidan, men som småbarnsfar har jag andra prioriteringar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » ons 25 aug 2010, 08:17

Njaa… det kanske inte var så bra ide att fråga om båtuthyrning på en segelbåtssida full av segelbåtsentusiaster som säkerligen vill äga sin leksak. Och jag kan medge att det är en trevlig hobby att ha en båt om man har mycket tid eller om man kan välja att sänka all sin fritid åt denna hobby.

Men jag är nog ganska säker på att hyrning är på kommande både vad gäller båt eller bil och att de yngre generationerna betraktar dessa mera som bruksföremål för segling och transportering än som ovärderliga familjeklenoder.

För att återgå till min följdfråga kan jag konstatera att IF är en båt som jag inte är så förtjust i. Jag har haft både H-båt och en Viggen och jag tänker inte krypa in i en liknande båt mera. Dominant för sin del kollade jag litet på Blocket och den verkar faktiskt rätt intressant. Men jag har för mig att även den är låg i taket och jag skulle gärna ha det så högt som möjligt. Å andra sidan kan man leva med en låg tak om båten annars är mycket bra. Inga Dominant-båtar till salu förresten i Stockholmsområdet.

Jag gjorde en sökning på Blocket med Södermanland + angränsande län och priser från 30000 till 80000. Hittade förståss en massa Maxi 77:or varav ett par var ganska fräscha (en 777:a). Därtill fick jag fram ett par Sunwind 26:or och några Albin-båtar (en Cirrus), en Avance 24 (bra andrahandsvärde I Finland). En Aphrodite 25 hittade jag också men den kostade litet mer (89000).

Jag tror att jag är intresserad av storleken kring 26 fot och gärna en rymlig och trevlig och fräsch båt. Nämnda Aphrodite motsvarar ganska väl den beskrivningen.

Kommentarer? IF-entusiasterna upp till försvar!

MVH
Kaj

Skriv svar