Firsten såld till slut! Äga eller hyra, vad sägs?
-
kajlahtinen
- Platinamedlem
Re: Firsten såld till slut! Äga eller hyra, vad sägs?
Beträffande kostnaderna, Stangen, så räknade jag litet ihop vad Firsten hade kostat mig de fem åren (fast den sista sommaren blev en halv sommar men vi hann semestersegla 10 dagar innan försäljning). Jag kom fram till att beräknandes alla kostnader (jag har allt "på papper" eftersom vi delade båten med an annan familj) och värdeminskningen hade båten kostat oss cirka 3000 euro per år (cirka 33000 kronor). Och vi var ju lyckligt lottade på de viset att vi inte drabbades av några större skavanker/reparationer. Att låta laga seglen kostade mest, 800 euro. Med 3000 kan man hyra en del båt men vår andel är ju egentligen bara 1500. Det lönar sig att dela båten men då måste man vara säker på att det går vägen.
MVH
Kaj
MVH
Kaj
Så sant så santkajlahtinen skrev:Njaa… det kanske inte var så bra ide att fråga om båtuthyrning på en segelbåtssida full av segelbåtsentusiaster som säkerligen vill äga sin leksak.
MVH
Kaj
De kan väl liknas vid någon bilsajt där jag iofs aldrig är inne
Fråga de som har någon fin gammal bil om du får hyra den en vecka, jag tror jag vet svaret...
Vi som är här ser nog seglingen som nåt mer än en veckas semester.
Vi långseglar, pysslar, kappseglar eller allt ihop.
Hyra är nog både enklare, billigare och bekvämare så länge man inte är allt för kräsen...
Skall du hyra en ny prestandabåt i 40-fotsklassen så kostar väl det 25000-30000:-/vecka under högsäsongen och då börjar det bli dyrt för en barnfamilj...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

-
torrseglaren
- Trogen medlem
En variant är ju att gå ihop med någon annan. Halva kostnaden, halva jobbet. Rent ekonomiskt ska det då mycket till innan man kommer upp i vad det kostar att hyra en hygglig båt i några veckor. Man kan t.o.m. kosta på sig att leja ut en del jobb innan kalkylen brakar ihop. Och med delägd båt kan man fortfarande spontansegla, och pyssla med för den delen. Min utgångspunkt var att köpa en billig båt själv - men det blev en något större delägd och inte fullt så billig båt till lägre kostnad och mindre arbetsinsats. Risken för bråk ägarna emellan finns förstås, hur väl genomtänkt affär man än gör med sina vänner. För oss har det fungerat utmärkt även om vi fått lägga bort prestigen då och då, och jag har faktiskt inte hört särkilt många historier om delägarskap som spruckit p.g.a. osämja.
-
kajlahtinen
- Platinamedlem
Litet nyfiken på vilken "inte fullt så billig båt" det blev?
MVH
Kaj
MVH
Kaj
Jag har också delat båt tidigare med gott resultat.
Det gäller bara att komma överens och att man har samma mål med båtägandet.
Vill vi satsa på nya segel eller duger de gamla mm
Vi såg det som en "ekonomisk förening" och noterade alla utlägg för att ha ordning och reda.
Det var sällan några bekymmer men såklart bli båten mindre personlig...
Det gäller bara att komma överens och att man har samma mål med båtägandet.
Vill vi satsa på nya segel eller duger de gamla mm
Vi såg det som en "ekonomisk förening" och noterade alla utlägg för att ha ordning och reda.
Det var sällan några bekymmer men såklart bli båten mindre personlig...
Håkan

-
torrseglaren
- Trogen medlem
Det bidde en X-95. Och visst är det viktigt man har ungefär samma målsättning med båtgandet för att undvika konflikter om prioriteringar. Ingen av oss har några extrema ambitioner för vår båt så hittills har allt gått att resonera kring. Men det kan ju ändras över tiden, och jag tror det är lika viktigt att vara öppen för det, dvs. att man är överens om hur man ska avveckla samägandet i ordnade former om det blir aktuellt och att man själv har en viss beredskap för det.
-
kajlahtinen
- Platinamedlem
X-95 var en av de båtar jag tittade litet noggrannare på när det gällde. Vi ansåg den ändå litet för utmanande för familjesegling (speciellt med tanke på Daniels lutskräck). Har båten motsvarat förväntningarna? Den var ju relativt "billig" om jag minns rätt.
Kaj
Kaj
-
torrseglaren
- Trogen medlem
Jag tycker nog den motsvarar förväntningarna i de flesta avseenden. Den är rolig att segla, det går undan redan i lätta vindar! Kanske lite väl utmanande för familjesegling som du är inne på. Men jag tycker den svarar 'by the book' på trim - är man med på noterna går den att segla komfortabelt även om det friskar i. Om man slarvar känns det dock direkt, både i rorkult och på lutning. Vi revar nog tidigare än många andra, kanske vid 6-7 m/s. För oss är den lagom stor, och jag seglar den enkelt ensam, trots backstag, genua etc., vilket var en viktig förutsättning.