Islandsbergs huvud
Islandsbergs huvud
Det har blåst kuling i Bohuslän, och jag promenerade ut till Islandsbergs huvud, när det hade börjat mojna men sjön fortfarande gick ganska hög
för att titta på platsen där en Mani 32-a för motor utan segel satta, förliste för någon månad sedan.
Fyra båtar såg jag passera, och det var intressant att notera hur försiktiga de var, och hur extremt långt ut mot skären i väster de gick för att
undgå suget från Islandsbergs fruktade klippor.
Först kom en bogserbåt från Ellösefjorden, sedan skutan Kvartsita för maskin med segel satta på båda masterna(!) + fock, sedan en motorerande yacht, som
föredömligt rullade ut förseglet vid den farliga passagen och så norrifrån ett mindre örlogsfartyg, som nästan gick upp bland Gräsholmarna
i sitt nit inte komma för nära den fruktade klippan.
Lyckades ta några riktigt fina bilder, som nu ligger på http://www.seniorseglarna.se
.
för att titta på platsen där en Mani 32-a för motor utan segel satta, förliste för någon månad sedan.
Fyra båtar såg jag passera, och det var intressant att notera hur försiktiga de var, och hur extremt långt ut mot skären i väster de gick för att
undgå suget från Islandsbergs fruktade klippor.
Först kom en bogserbåt från Ellösefjorden, sedan skutan Kvartsita för maskin med segel satta på båda masterna(!) + fock, sedan en motorerande yacht, som
föredömligt rullade ut förseglet vid den farliga passagen och så norrifrån ett mindre örlogsfartyg, som nästan gick upp bland Gräsholmarna
i sitt nit inte komma för nära den fruktade klippan.
Lyckades ta några riktigt fina bilder, som nu ligger på http://www.seniorseglarna.se
.
Re: Islandsbergs huvud
Snygga bilder.
Det kostar inte mycket besvär att alltid ha genuan/focken klar att rulla ut om man har rullbeslag och går för motor även i långt mindre dramatiska farvatten än utanför Islandsberg.
Det kostar inte mycket besvär att alltid ha genuan/focken klar att rulla ut om man har rullbeslag och går för motor även i långt mindre dramatiska farvatten än utanför Islandsberg.
Fina bilder. Passerade själv för halvannan vecka sen, på väg mot årets vinterplats i Nordströmmarna. Seglade ner i SV kuling från Koster i somras över Tjurpannan och satte segel så fort jag kunde efter Havstensund. Maxade på bara revad rullgenua, mycket tryggare än med Pentan. För visst är segel säkrare än motor. Jag tror de var från Mollösund, fiskarna som i början på förra seklet fick prova en skuta med motor. "Vi kan väl sätte sigel när vi lägger til i alle fall" bad de i slutet på provturen.
Visst ska man diskutera säkerhet till sjöss, men man ska nog vara försiktig med att anklaga haverister för att ha gjort fel. Hur många gånger har inte jag gjort fel - och klarat mig. Och du?
Visst ska man diskutera säkerhet till sjöss, men man ska nog vara försiktig med att anklaga haverister för att ha gjort fel. Hur många gånger har inte jag gjort fel - och klarat mig. Och du?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Fina kort, äntligen fick jag se lite hur det ser ut där, jag som seglar mest på rättkusten. (Bottenhavet)
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Och jag? Jo, jag brukar analysera mina misstag grundligt, prata om dem, skriva om dem, diskutera dem med sakförståndiga och försöka ta största möjliga lärdom av dem för att undvika ett upprepande.nikke skrev:Visst ska man diskutera säkerhet till sjöss, men man ska nog vara försiktig med att anklaga haverister för att ha gjort fel. Hur många gånger har inte jag gjort fel - och klarat mig. Och du?
För mig har det varit en bra metod och jag gör påtagligt färre misstag numera än i yngre dagar. Peppar, peppar.
Allvarliga haverier måste naturligtvis grundligt utredas. Ingenting får sopas under mattan eller nonchaleras.
Ibland hör man att "erfarenhet mäts i antal misstag". (Jag anser mig mycket erfaren...Brendan skrev:...jag gör påtagligt färre misstag numera än i yngre dagar....
Vissa erfarenheter kan man dock helst vara utan, till exempel den refererade. Hu.
Anders S
Ja, det är bäst att passa på, innan västkusten är helt sönderexploaterad.Guitar Nilsson skrev:Fina kort, äntligen fick jag se lite hur det ser ut där, jag som seglar mest på rättkusten. (Bottenhavet)
Nu har Peter Hjörne börjat lägga sig i saken också. Han skrev årets mest korkade krönika i sin tidning Göteborgsposten förra söndagen. Jag satte morgonkaffet i vrångstrupen och skrev omgående ett svar, som togs mycket illa upp av honom. Han tycks tyvärr vara totalt aningslös, och jag rekommenderade honom att börja läsa och ta intryck av konkurrenten Bohusläningen, som tar strid och värnar miljöintressena och det rörliga friluftslivet på ett helt annat sätt än GP.
Nu har tydligen de rättsliga instanserna kommit fram till att sjöbodar inte får inredas. Några fall i Sotenäs har dragits färdigt i rätten.
Och rätten har på svenskt maner då krävt att sådant rivs bort av ägarna. Till ett vite på 200000. För ett strandnära sommarhus med ett värde på några millioner.
Nu skulle jag tro att den sedvanliga dansen kan börja: sjöbodarna byter ägare och det hela kan börja om igen i alla rättsinstanser under fem år. Varefter nystart sker, osv.
Och rätten har på svenskt maner då krävt att sådant rivs bort av ägarna. Till ett vite på 200000. För ett strandnära sommarhus med ett värde på några millioner.
Nu skulle jag tro att den sedvanliga dansen kan börja: sjöbodarna byter ägare och det hela kan börja om igen i alla rättsinstanser under fem år. Varefter nystart sker, osv.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Det är nog bra att man håller efter sjöbodarna, men det finns betydligt viktigare saker. Buarna ligger där de ligger och annekterar stränderna med rätt eller orätt. Om de sedan är inredda eller ej, tycker jag är av marginellt intresse.Seawolf skrev:Nu har tydligen de rättsliga instanserna kommit fram till att sjöbodar inte får inredas. Några fall i Sotenäs har dragits färdigt i rätten.
Och rätten har på svenskt maner då krävt att sådant rivs bort av ägarna. Till ett vite på 200000. För ett strandnära sommarhus med ett värde på några millioner.![]()
Mitt 11-punktsprogram, som jag har presenterat här och i de två senaste numren av SXK-v:s tidning Västpicken, tar upp väsentligare problem, som de flesta hittills inte tycks förstå vidden av.
Läs Västpricken och kom med synpunkter!
Jag fick också ont i huvudet när jag läste den krönikan. PH som vanligtvis är balanserad och vettig... Trodde först att han försökte vara ironisk och rolig, men insåg sedan att så inte verkade vara fallet. Sorgligt!Brendan skrev:Ja, det är bäst att passa på, innan västkusten är helt sönderexploaterad.Guitar Nilsson skrev:Fina kort, äntligen fick jag se lite hur det ser ut där, jag som seglar mest på rättkusten. (Bottenhavet)
Nu har Peter Hjörne börjat lägga sig i saken också. Han skrev årets mest korkade krönika i sin tidning Göteborgsposten förra söndagen. Jag satte morgonkaffet i vrångstrupen och skrev omgående ett svar, som togs mycket illa upp av honom. Han tycks tyvärr vara totalt aningslös, och jag rekommenderade honom att börja läsa och ta intryck av konkurrenten Bohusläningen, som tar strid och värnar miljöintressena och det rörliga friluftslivet på ett helt annat sätt än GP.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116