Havet är stort!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Havet är stort!

Inlägg av S-B A-son » sön 29 aug 2010, 16:21

Först trodde jag att den(?) siktade på oss!
DSC_0058 1.jpg
På väg mot?
DSC_0060 2.jpg
Havet är stort, eller?
DSC_0061 3.jpg
`Hoppas att de såg oss?
mvh Sven-Barry

Mr Q
Diamantmedlem

Re: Havet är stort!

Inlägg av Mr Q » sön 29 aug 2010, 16:35

Aha, en Nimbus igen!

Vild gissning: Nyrik och har aldrig kört motorbåt förut? Men fasiken vad det går i min feta 34 fotare som gör 30 knop i marchfart...

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 29 aug 2010, 17:59

Du kan få låna mitt paintballgevär om du vill S-B.

/Morpheus :wink:

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » sön 29 aug 2010, 18:16

Man måste förlåta dem, de kan inte bättre. Jag tror inte att de menar illa, de där med motorbåtar men utan sjövett, jag tror bara att de inte kan bättre.
Det sitter säkert en snäll familj även i de båtarna och njuter av sjölivet.
Fast visst kan man känna att "Vilken idiot som helst kan köra motorbåt - och det gör de också!"
//Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 29 aug 2010, 19:50

När man råkar ut för sådana situationer (vi råkade ut för liknande i somras) så börjar jag tvivla på att ett båtkörkort skulle göra någon nytta. Det som behöver läras ut är ju sunt förnuft i så fall och det borde nog föräldrarna lärt ut när de var barn?

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » sön 29 aug 2010, 20:42

Jag tycker att man kan begära att en förare av en båt av den här kalibern lär sig de fundamentala sjövägsreglerna - ett mindre jobb än att lära sig hantera och serva motorn.
ALm

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » sön 29 aug 2010, 21:45

Många motorbåtister har skött sej exemplariskt, men sedan kommer man närmare huvudstaden
för att slussa upp i Mälaren, ja då dyker exemplar likt den beskrivna upp, dvs full sula 10 m från oss
så ingen tid finns för att ta svallet, med en skitförbannad hustru som resultat, skulle hon få en Bazoka
i nypan :twisted:
Hur som helst, det är tur att havet är stort, det är den enda faktorn ihop med slumpen som
samverkar till att ingen kanotist eller annan i en mindre farkost blivit illa skadad, för vad ser man ifrån en framrusande motorbåt i lite krabb sjö?
ja inte vet jag, men fören pekar rätt upp i skyn.
Eller pekar den rätt åt :evil:
Har jag bråttom tar jag bilen

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » mån 30 aug 2010, 06:11

Tyvärr händer det visst då och då att kanotister blir skadade. En äldre man i min gamla kajakklubb i Mälaren blev överkörd av en stor snabb motorbåt. De vände och hämtade upp honom, vägrade att uppge sitt namn, och lämpade av den blödande mannen på en brygga. Sen stack de.Uselt!

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » mån 30 aug 2010, 06:36

Detta är tyvärr alldeles för vanligt och enda chansen att slippa käka valium vid seglatser är att sticka utomskärs.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 aug 2010, 08:05

nilsnobbing skrev:Tyvärr händer det visst då och då att kanotister blir skadade. En äldre man i min gamla kajakklubb i Mälaren blev överkörd av en stor snabb motorbåt. De vände och hämtade upp honom, vägrade att uppge sitt namn, och lämpade av den blödande mannen på en brygga. Sen stack de.Uselt!
Utan att ha klart för sig omständigheterna kan man inte värdera det där (annat än moraliskt och etiskt, inte skall man köra över kajaker!). Sjörättsligt finns det en del att fundera på, och kanotister tillhör en kategori fartyg som har större skyldigheter än man kanske tror. Jag kör inte över kanotister, naturligtvis, men förundras (och irriteras emellanåt) storligen över hur en del av dem uppträder i samspel med andra båtar. En hel flock av sådana kom paddlande i Hornö ränna i somras, korsade leden i en lång rad, och enda sättet att handskas med dem var att helt sonika stanna båten. Att notera, även med en generös tolkning av sjövägsreglerna var kajaken väjningsskyldig, hade den mötande trafiken på sin SB-sida. Jag är dock tacksam över att modet föreskriver grannt färgade kajaker !

Sven-Barrys motorbåt har ju noll koll, visserligen kolliderar man inte, men att gå tätt för om när man är den väjningspliktiga båten är osunt och farligt, för alla. Hade S-B haft en båt med motsvarande fartresurser hade det varit fullt befogat att göra en egenstyrbordsgir för att öka de tänkta marginalerna, och då kunde vi läst om det hela i tidningen, i värsta fall inte här.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 30 aug 2010, 08:33

Ska vi vara litet självkritiska finns det seglare som inte kan (eller ignorerar) de mest basala väjningsreglerna, båt med babords halsar väjer för styrbordsdito och lovartsbåt väjer för läbåt.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 30 aug 2010, 10:49

Hur mycket bör man hålla undan när man seglar? Möter jag en båt när jag länsar gör jag normalt en tydlig gir i god tid för att visa mina avsikter. Seglar jag däremot dikt bidevind för babords halsar vill jag ogärna tappa för mycket höjd när jag väjer, därför seglar jag gärna väldigt snävt akterom andra båtar. Kan jag gå förom ser jag till att ha lite större marginaler när jag cruisar än vid kappsegling, men det kan ju ändå hända att den andra båten uppfattar det som att man inte har koll, det handlar ju mest om vad man har för egna preferenser.
X-342 SWE 18 "Kexet"

torrseglaren
Trogen medlem

Inlägg av torrseglaren » mån 30 aug 2010, 14:45

Personligen tycker jag allt under kanske två båtlängder känns för nära om man inte har ögonkontakt med rorsman på den andra båten och det sker s.a.s. i samförstånd. Och kanske är det känsligare att gå förbi nära i lovart?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 30 aug 2010, 16:53

torrseglaren skrev:Personligen tycker jag allt under kanske två båtlängder känns för nära om man inte har ögonkontakt med rorsman på den andra båten och det sker s.a.s. i samförstånd. Och kanske är det känsligare att gå förbi nära i lovart?
Det kan nog även beror på vilka vinklar det är mellan båtarna. Jag vet ju själv med mig att jag har små marginaler vid sb-bb möten tex men i övrigt får man ju ha någon eller några båtlängder lite beroende på rådande förhållanden.
Och att gå om tätt i lovart brukar ju reglera sig själv mellan någorlunda likvärdiga båtar, man kommer helt enkelt inte förbi utan kasar ner mot läbåten och måste till slå ifrån.
Skulle man av någon anledning kunna segla om i lovart så får man ju vara vaken på riggarna när läbåten ställer sig upp i lä, det kan ju bli lite lurigt om det är lite mer vind och man är nära.

torrseglaren
Trogen medlem

Inlägg av torrseglaren » mån 30 aug 2010, 17:33

Omsegling i lovart förpliktar onekligen, man är ju då både lovartsbåt och (i vart fall inledningsvis) upphinnande.

Skriv svar