Jag har ett par gamla 30ST på min båt av den typen man gängar av toppen (Hold Fast) som såldes 1979-82. Det är i och för sig inget fel på dessa nu men tillgången på reservdelar är lite knaper och vill därför uppdatera dem.
För att slippa omfattande jobb vid byte, finns det någon ny vinsch som har samma bultcirkel och samma bultar som dessa gamla djur?
Byta gamla Lewmarvinschar
Re: Byta gamla Lewmarvinschar
Jag kan inte svara på bultcirkelfrågan, men den går att mäta enkelt (efter man skruvat av), alternativt läsa i specifikationerna. Diametern på skruven är inte alldeles kritisk (kan borras) men "bultcirkeln" och skruvmönstret är kanske av intresse. Då räknar man skruvarna och så tar man måttet c/c mellan två av dem. Sedan går man rundor i båtaffären med skjutmått eller läser specifikationer från handböckerna.
Om du inte hittar en "drop-in"-winch får du jobba litet. En laminerad 5-10mm skiva underifrån, sammanfogat med en bit matta och polyester (eller epoxy) gör susen. Du använder de nya bulthålen och skruvar samman utan winch i första momentet, sedan monterar och tätar du i andra momentet, efter att ha fyllt ut de gamla monteringshålen med armerat epoxy- eller polyesterspackel.
Om du inte hittar en "drop-in"-winch får du jobba litet. En laminerad 5-10mm skiva underifrån, sammanfogat med en bit matta och polyester (eller epoxy) gör susen. Du använder de nya bulthålen och skruvar samman utan winch i första momentet, sedan monterar och tätar du i andra momentet, efter att ha fyllt ut de gamla monteringshålen med armerat epoxy- eller polyesterspackel.
Anders S
Tack.
Tyvärr är det lite långt till en välsorterad marinbutik där jag bor men Lewmar anger i alla fall ultcirkeln på sina vinschar så jag får väl helt enkelt skruva loss en och mäta då jag inte lyckats hitta specifikationer på dessa gamla vinschar.
Problemet i mitt fall om jag behöver göra om det är styrbordssidans stickkoj där man kommer åt bultarna genom att ta av ett plastlock i innertaket (det är en Cumulus). Mellan innertak och skarndäcket är det luft. Jag har inte lyckats lura ut om det går att lossa innertaket och att förstärka genom hålet ser lite jobbigt ut.
Chansen finns att någon bytt vinschar rakt av utan jobb, därav frågan
Tyvärr är det lite långt till en välsorterad marinbutik där jag bor men Lewmar anger i alla fall ultcirkeln på sina vinschar så jag får väl helt enkelt skruva loss en och mäta då jag inte lyckats hitta specifikationer på dessa gamla vinschar.
Problemet i mitt fall om jag behöver göra om det är styrbordssidans stickkoj där man kommer åt bultarna genom att ta av ett plastlock i innertaket (det är en Cumulus). Mellan innertak och skarndäcket är det luft. Jag har inte lyckats lura ut om det går att lossa innertaket och att förstärka genom hålet ser lite jobbigt ut.
Chansen finns att någon bytt vinschar rakt av utan jobb, därav frågan
Jag har på min båt bytt LewmarWinchar 3 ggr.
Har alltid fått borra nya hål för dessa, i tjockt rostfritt.
Har alltid fått borra nya hål för dessa, i tjockt rostfritt.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Lewmar har en drilling guide på sin hemsida för de nya ST wincharna.
http://www.lewmar.com/cms/assets/1/lite ... etails.pdf
För de gamla hittar jag inget. Man kan alltid maila eller ringa dem, de har ganska bra tech support.
http://www.lewmar.com/cms/assets/1/lite ... etails.pdf
För de gamla hittar jag inget. Man kan alltid maila eller ringa dem, de har ganska bra tech support.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!