Vilken båt för familjsegling ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Vilken båt för familjsegling ?

Inlägg av Fredrik » mån 20 sep 2010, 11:13

Vi är 4 personer i familjen, barnen är 1,5 och 3 år gamla. I år har vi som längst varit ute och semestrat i två veckor, där vi legat i naturhamnar alla nätter utom en. Vi seglade från Göteborg upp till Nordkoster och tillbaka. Båten har tillräckligt med stuvutrymmen för mat, vatten, öl och sandslottsutrustning för att man skall kunna ha ruffen hyfsat fri från prylar när man är ute. Barnen älskar att leka i förpiken och klättra runt i sittbrunnen, orosmomentet är att det inte går att släppa loss ungarna att klättra runt på båten under segling, och när man ligger i hamn får man vakta som en hök eftersom det inte finns något mantåg. Mantåg kan man förstås montera om man vill, men jag tycker det sabbar seglingsupplevelsen lite.

Sittbrunnen kan vara lite trång, eftersom det går en skotbalk och delar av sittbrunnen i två delar, dessutom har jag båten kappseglingsutrustad så det är mycket trimlinor och krängband som man kan trassla in sig i, detta är ju också extrautrustning man inte behöver ha...

Köket är funktionellt, men det fungerar inte att använda spisen under gång, därför brukar vi göra iordning matsäck på morgonen om vi skall segla en längre etapp.

Den absolut största fördelen tycker jag är att det är en sån härlig känsla att segla båten, man sitter nära vattnet och båten är välbalanserad och seglar väl. Med ett bra trim seglar man ifrån även betydligt större båtar. Nackdelen med att vara nära elementen är att det blir ganska blött om det är mycket sjögång eller regn. Vid dåligt väder flera dagar i sträck blir allting blött och humöret sjunker lätt, men det gäller nog alla båtar i den storleksklass du har tittat på.

När vi är ute med båten tillbringas den största tiden faktiskt i land. Vi seglar båten till en ny härlig plats, där går vi iland och grillar , badar, fiskar osv. När kvällen kommer går man och lägger sig i båten. Det viktigaste med båten blir därför att den ger en maximal seglingsupplevelse och att man sover gott... För att få ännu lite mer komfort skulle jag nog rekommendera Maxi77:an, den har dock bara en koj som fungerar för din längd, men det kanske räcker... Nästa steg blir att gå upp till mycket dyrare båtar, om man vill ha ett mervärde upplevelsemässigt, tycker jag.

Jag skulle nog rekommendera att du tittar på lite olika båtyyper i hamnen, provsitt sittbrunnen, kolla vad det är för skick på båt och segel (segel är mycket viktigt, det höjer komforten enormt att ha ett bra driv i båten på kryss). Fråga gärna om du får följa med på en provsegling, folk brukar gilla att få visa sina klenoder.

Lycka till!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Robbano
Silvermedlem

Inlägg av Robbano » mån 20 sep 2010, 11:44

Hej Fredrik,

hjärtligt tack för din mycket uppfattat svar.

MVH

Robbano

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 20 sep 2010, 12:07

Både IF och Maxi 77 är populära båtar så du kan ta tid på dig och välja mellan olika alternativ. Mitt råd är att sikta på en som har sittbrunnskapell.
Sittbrunnskapell eller 'supstuga' är en enorm tillgång på vilken båt som helst. Ett rum till hux flux - på en liten båt med barn kan det vara avgörande.
På en IF kan jag tänka mig en variant som är lite större än just sittbrunn och även täcker skarndäck och akterdäck för blöta kläder och dynor och annat. På Folkbåt jag selade i ungdomsår nådde sittbrunnskapellet hela vägen fram till masten.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 20 sep 2010, 14:02

Jag köpte en 49-kronors presenning på Biltema att lägga över bommen, med några gummistroppar att spänna upp med. Den går från masten till akterstaget och ut över skarndäck. Har funderingar på att använda bågarna från ett slaktat kupoltält till nästa år, då blir det en riktigt rymlig supstuga nästan gratis. Det gjorde livet ganska mycket lättare de dagar i sommar som det inte riktigt var som i Pripps Blå reklamen. Måste erkänna att man nästan var lite sugen på Bavaria under den tredje dagen med ösregn... Tur att man glömmer fort!
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 20 sep 2010, 14:35

Jag fick med ett stort sittbrunnstält i vanlig grov "bävernylon" som jag lite snabbt sydde in 4 stora rutor i. Lite fler öljetter och gummikord så kunde man hänga upp den väl sträckt och bra. I mitten stöttas den just med en glasfibertältpinne från ett litet kupoltält som passade ganska bra i spinnakerwinscharna. Har numera både ståhöjd och utsikt i tältet.
Det ska göras ett nytt i riktig kappellväv så småningom.
IMGP0837.JPG
IMGP0838.JPG

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » mån 20 sep 2010, 18:04

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
stickanh
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av stickanh » mån 20 sep 2010, 20:52

Hej
Föreslår att du tänker ett varv till och tar in en Maxi 77 i tänket.
Du är ju ute efter komfort - trygg familjesegling, gärna utombordare om det uppstår allvarliga problem så att det går att byta ut drivlinan till en moderat slant.
Nu är ju förståss jävig men är mycket nöjd med den jag har, efter en del uppgradering som är gjord. Gör ett studiebesök på min hemsida så förstår du varför.
Besök gärna min hemsida http://www.stickanh.se/

Skriv svar